Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad är det här?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad är det här?

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Vad är det här?

Det är X5 218, provtåg inför det nya snabbtåget. Det som sedan fick littera X2 och produktnamnet X 2000 alltså. Bilden är tagen på Stockholm C.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det är X5 218, provtåg inför det nya snabbtåget. Det som sedan fick littera X2 och produktnamnet X 2000 alltså. Bilden är tagen på Stockholm C.
    Skedde omlittereringen till X15 efter att bilden tagits?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stämmer bra, datum ser du på intyget jag fick.
    Det är inte jag på bilden utan min pappa och min son.
    Pappa blev sedermera chef på maskinavdelningen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det kan ju dock sägas att det ombygda tåget fick nytt littera X15, ett tåg som sedan i olika versioner kallades X15-1,2,3 och 4 där X15-4 hade en helt nybyggd vagn som var en prototyp för det kommande X2.
    SJK bok SJK86:X2000 har mycket om dessa provkörningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja jag har också åkt med det där X-15 tåget och har naturligtvis även ett sådant intyg efter den resan.
    Då jag dessutom fick den allra första biljetten med nr 1 som delades ut på Norra Bantorget så är jag även innehavare av Sveriges första snabbtågsbiljett.
    Fick även åka förarhytt och blev kort intervjuad i tv-inslaget som sändes i rapport.

En intressant upplevelse var också att i ena änden av tåget så sköttes bankningen med tryckluft och i andra änden med hydraulik som på X2.

Var en ganska märklig upplevelse när tågets luftbankning inte hann med i en dubbelkurva under högfartskörningen så tåget lutade i en kurva helt enkelt åt fel håll i 200 km/h.

Man förstår varför man slutligen valde lösningen med hydraulbankning före luftbankning efter den upplevelsen.(farligt var det inte då det är boggien som håller tåget på spåret, men kändes väldigt konstigt)

Jag minns också den andlösa spänningen när den digitala hastighetsmätaren i hyttens stora röda siffror närmade sig och överskred 200km/h, något som var stort då i Sverige och för mig i synnerhet.

Även om Intercity Express börjat köra loktåg i 160km/h så var det då inte så länge sedan maxhastigheten på Svenska spår var 130km/h så att få åka i över 200km/h var stort då.

Utomlands gick det givetvis att åka fortare men jag hade då inte åkt något snabbtåg utomlands och hade bara svenska farter att jämföra med.

Var även såklart tidig med att åka det färdiga X2(000)tåget när det väl sattes i trafik och har tillbringat mycket tid och många mil i det som jag ser som kulmen på svensk tågteknik när det gäller fordon.

Nu kan ni nog ana varför jag har signaturen X2 i nya postvagnen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nio år senare fick jag det här intyget.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •