Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Kapacitetshöjande åtgärder Uppsala 2019

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kapacitetshöjande åtgärder Uppsala 2019

https://www.trafikverket.se/kapacitetshojandeuppsala

"För att öka tågkapaciteten kommer vi att riva två växlar och elektrifiera spår 15, 16 och 17. Det innebär även att regionaltågstrafiken blir effektivare vid Uppsala centralstation."

Maj 2019: arbetet startar
    Juli 2019: arbetet är klart

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Kapacitetshöjande åtgärder Uppsala 2019

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    https://www.trafikverket.se/kapacitetshojandeuppsala

"För att öka tågkapaciteten kommer vi att riva två växlar och elektrifiera spår 15, 16 och 17. Det innebär även att regionaltågstrafiken blir effektivare vid Uppsala centralstation."

Maj 2019: arbetet startar
    Juli 2019: arbetet är klart
    Det låter spännande men lite konstigt, för visst sker arbetena ute på godsbangården/uppställningsbangården?
    Spontant hade jag gissat att man kan höja kapacitet med fler växlar, så man lättare kommer förbi, men kan det vara så att man i stället kan höja hastigheten när det inte ligger växlar i huvudspåren?
    Och spåren som skall elektrifieras, de är väl inte huvudspår idag, men skall de bli det? Eller är det för att underlätta uppställning av fordon som spåren skall elektrifieras, och hur höjer det tågkapaciteten?

Avstängd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det låter spännande men lite konstigt, för visst sker arbetena ute på godsbangården/uppställningsbangården?
    Spontant hade jag gissat att man kan höja kapacitet med fler växlar, så man lättare kommer förbi, men kan det vara så att man i stället kan höja hastigheten när det inte ligger växlar i huvudspåren?
    Och spåren som skall elektrifieras, de är väl inte huvudspår idag, men skall de bli det? Eller är det för att underlätta uppställning av fordon som spåren skall elektrifieras, och hur höjer det tågkapaciteten?
    Dina frågor är berättigade. Att riva anslutningen till industrispåren höjer inte kapaciteten utan minskar kapaciteten för exempelvis uppställning av arbetsfordon. Att elektrifiera spår så att de kan användas för uppställning höjer uppställningskapaciteten och då behöver inte tåg stå vid plattform eller tomköras till/från Hagalund i samma utsträckning vilket sparar på den kapacitet som redan idag finns.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Dina frågor är berättigade. Att riva anslutningen till industrispåren höjer inte kapaciteten utan minskar kapaciteten för exempelvis uppställning av arbetsfordon. Att elektrifiera spår så att de kan användas för uppställning höjer uppställningskapaciteten och då behöver inte tåg stå vid plattform eller tomköras till/från Hagalund i samma utsträckning vilket sparar på den kapacitet som redan idag finns.
    Växlarna till industrispåret ligger dock inte där Trafikverket ringat in att växlarna ligger. De har ringat in växlarna mellan spår 1 och 2.

Avstängd
    Medlem
    nov 2018

Växlarna till industrispåret ligger dock inte där Trafikverket ringat in att växlarna ligger. De har ringat in växlarna mellan spår 1 och 2.
    OK, då kanske jag tog miste på vilka växlar det rör sig om. Det finns ju ett växelpar mellan spår 1 och 2 som varit spärrat en tid. Ska se om jag kan få fram tillförlitliga uppgifter om vilka växlar det rör sig om. Jag tog nog lite för mycket för givet att det handlade om industrispårsväxlarna eftersom hela bangården är relativt nyligen ombyggd och moderniserad och då fanns det inte alls i min tanke att det kunde vara växlarna mellan spår 1 och 2 som avsåg. Den källa jag använde talade om "växlar på västra sidan" men det skulle ju i och för sig även kunna tolkas som växlarna mellan spår 1 och 2.

Avstängd
    Medlem
    nov 2018

OK, då kanske jag tog miste på vilka växlar det rör sig om. Det finns ju ett växelpar mellan spår 1 och 2 som varit spärrat en tid. Ska se om jag kan få fram tillförlitliga uppgifter om vilka växlar det rör sig om. Jag tog nog lite för mycket för givet att det handlade om industrispårsväxlarna eftersom hela bangården är relativt nyligen ombyggd och moderniserad och då fanns det inte alls i min tanke att det kunde vara växlarna mellan spår 1 och 2 som avsåg. Den källa jag använde talade om "växlar på västra sidan" men det skulle ju i och för sig även kunna tolkas som växlarna mellan spår 1 och 2.
    Då har jag redan fått svar.
    Det ska enligt en handling jag fått del av vara växel 468 som ska rivas natten mellan den 13 och 14 juli. Växel 468 är växeln till industrispåren. Det får då förmodas att den andra växeln är växel 467 som utgör skyddsväxel från industrispåren. Detta gäller alltså industrispåren på bangårdens västra sida, Slotts m fl.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Då har jag redan fått svar.
    Det ska enligt en handling jag fått del av vara växel 468 som ska rivas natten mellan den 13 och 14 juli. Växel 468 är växeln till industrispåren. Det får då förmodas att den andra växeln är växel 467 som utgör skyddsväxel från industrispåren. Detta gäller alltså industrispåren på bangårdens västra sida, Slotts m fl.
    Används inte dessa spår?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Används inte dessa spår?
    Spåren till Slotts etc? Nä.

/TKO

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

/TKO
    Ja, då är det väl ingen idé att ha dem kvar.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

/TKO
    Det var väl "några" år sedan man slutade köra senap i tankvagn? Tänker på dom här gamla vagnarna:

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Används inte dessa spår?
    Det är inte mer än på sin höjd ett par hundra meter som ens ligger kvar, så gott som hela området ned mot hamnen är bebyggt eller håller på att bebyggas med bostäder. Några avklippta spårstumpar finns kvar inne på ett par industritomter söder om Kungsängsesplanaden (ett område som inte tas i anspråk för bostäder), men annars är allt detta borta sedan ett antal år. Ärligt talat förvånar det mig att de där växlarna faktiskt finns kvar alls.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det är inte mer än på sin höjd ett par hundra meter som ens ligger kvar, så gott som hela området ned mot hamnen är bebyggt eller håller på att bebyggas med bostäder. Några avklippta spårstumpar finns kvar inne på ett par industritomter söder om Kungsängsesplanaden (ett område som inte tas i anspråk för bostäder), men annars är allt detta borta sedan ett antal år. Ärligt talat förvånar det mig att de där växlarna faktiskt finns kvar alls.
    Och mej förvånar det att detta kallas för "kapacitetshöjande åtgärder"!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är väl snarare borttagande av potentiella felkällor, vid inträffat fel bortfaller kapacitet och därmed är det på sätt och vis kapacitetshöjande, men inte på det sätt man först tänker.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är väl snarare borttagande av potentiella felkällor, vid inträffat fel bortfaller kapacitet och därmed är det på sätt och vis kapacitetshöjande, men inte på det sätt man först tänker.
    Och förmodligen kan hastigheten höjas på sträckan ut från plattformen på spår 1 och 2, då jag antar att det inte går att köra så fort genom växlarna. Det höjer ju i viss mån kapaciteten också...

Senast redigerat av Yaken den 2019-03-05 klockan 12:10:45.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

När det gäller Uppsala kan man ju undra om det inte finns mycket att vinna på att trafikleda driftplatsen lite mer effektivt. Det är ofta som man tex använder de inre växlarna i norränden så att tåg från Dalabanan får gå högerspår längre än nödvändigt, när tåg norrut står klara att avgå. Tråkigt när man lägger ner massor med pengar på att bygga om och sen inte använder infrastrukturen optimalt.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    [...] Ärligt talat förvånar det mig att de där växlarna faktiskt finns kvar alls.
    Det finns åtminstone ett annat exempel från samma stad där växlar till oanvänt industrispår låg kvar länge. Om jag lyckas med länkarna så kommer två bilder nedan att visa spåret från S:t Eriks betongindustri strax före anslutningen vid Uppsala Norra. Bilderna är tagna vid en promenad längs spårresterna i maj 2009: som synes hade det gått rejält länge sedan det trafikerades, kanske inte sedan Bärbyleden kapade av sista sträckan fram till betongindustrin i mitten på 90-talet? Några år senare (2013?) pågick arbeten med flera maskiner i östra delen av Uppsala N en natt när jag cyklade förbi, och jag gissar att det var först då dessa växlar försvann.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

/TKO
    Men att flytta parkerade Upptåg till spår 15-17 kommer frigöra kapacitet på Uppsala C.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men att flytta parkerade Upptåg till spår 15-17 kommer frigöra kapacitet på Uppsala C.
    Det håller jag med om att det är rätt rubricering!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Arbetet med uppställningsspåren lär redan vara igång. Nästa helg är det dags för växelrivningen. Källa: https://www.trafikverket.se/contenta...gplan_2019.pdf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •