Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: När revs spåren norr om Malung?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

När revs spåren norr om Malung?

Jag tycker mig ha minnen av det förr gick chartrade tåg hela vägen till Berga by i samband med vasaloppet. Men när revs egentligen spåren norr om Malung?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: När revs spåren norr om Malung?

1972-1973 tror jag.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Första halvan av 70-talet om du menar bortom Malungsfors.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    1972-1973 tror jag.
    Då är tydligen mitt minne fel, 72-73 har jag ytterst få minnen från.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Om jag ska gissa så tänker du på tåg till Oxberg, varifrån Kort- och Tjejvasan startar.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-i-Oxberg-2019

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Antingen ett minne som någon berättat för dig eller sammanblandning med de tåg som i många år och fortfarande körs till Oxberg i samband med Tjejvasan/Kortvasan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I början av 1960-talet bodde jag alldeles intill järnvägen vid utfarten från Vansbro, och natten mot vasaloppssöndagen blev jag vid tvåtiden väckt av ett långt tåg bestående av gamla personvagnar och en E2 i var ände av tåget. Tåget stannade och plockade upp vasalöpare som inkvarterats på olika ställen efter vägen upp till Berga by. Det finns ett par bra bilder på detta tåg i SJK-boken De sista svenska ångloken. Efter nedläggningen av godstrafiken till Särna vid årsskiftet 1971-72 började banan norr om Malungsfors rivas upp på våren 1972. Att rivningen kom igång såpass snabbt lär delvis bero på att man behövde banvallen för en ny sträckning av riksvägen i trakten av Lima.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Om jag ska gissa så tänker du på tåg till Oxberg, varifrån Kort- och Tjejvasan startar.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-i-Oxberg-2019
    Nej, skulle placera det i tiden till 80-talet och då var inte kortvasan uppfunnen. Tjejvasan hade iofs sin premiär då.

Så jag tror mitt minne helt enkelt var fel och att tåget antagligen var vid målet istället för starten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av perfr Visa inlägg
    I början av 1960-talet bodde jag alldeles intill järnvägen vid utfarten från Vansbro, och natten mot vasaloppssöndagen blev jag vid tvåtiden väckt av ett långt tåg bestående av gamla personvagnar och en E2 i var ände av tåget. Tåget stannade och plockade upp vasalöpare som inkvarterats på olika ställen efter vägen upp till Berga by. Det finns ett par bra bilder på detta tåg i SJK-boken De sista svenska ångloken. Efter nedläggningen av godstrafiken till Särna vid årsskiftet 1971-72 började banan norr om Malungsfors rivas upp på våren 1972. Att rivningen kom igång såpass snabbt lär delvis bero på att man behövde banvallen för en ny sträckning av riksvägen i trakten av Lima.
    Min far som även var växlare och tågklarerare i Dalarna åkte tågbefälhavare på dessa E2-dragna vasaloppståg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I samband med att jag skrev en rapport angående driftsättningen av sträckan Malung-Malungsfors för drygt 2 år sedan, gjorde jag ett relativt omfattande kartläggning av spårstandard mm.
    Vid denna kartläggning framkom det följande uppgifter:
    Persontrafikens nedläggning norr om Malung 1969
    Godstrafikens nedläggning norr om Malungsfors 1972
    Upprivning av spåret norr om Malungsfors skedde 1972-1975
    Rälsbyte från EJ25 till SJ41 på sträckan Malung-Malungsfors skedde 1970
    Sista trafikering Malung-Malungsfors skedde ca 2000. År 2002 finns inte sträckan med i linjeboken.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: När revs spåren norr om Malung? - De nya då?

Citat Ursprungligen postat av Sven A Visa inlägg
    I samband med att jag skrev en rapport angående driftsättningen av sträckan Malung-Malungsfors för drygt 2 år sedan, gjorde jag ett relativt omfattande kartläggning av spårstandard mm.
    Vid denna kartläggning framkom det följande uppgifter:
    Persontrafikens nedläggning norr om Malung 1969
    Godstrafikens nedläggning norr om Malungsfors 1972
    Upprivning av spåret norr om Malungsfors skedde 1972-1975
    Rälsbyte från EJ25 till SJ41 på sträckan Malung-Malungsfors skedde 1970
    Sista trafikering Malung-Malungsfors skedde ca 2000. År 2002 finns inte sträckan med i linjeboken.
    Hur har det gått med upprustningen? Klar till september 2018 står det i en artikel. Stämmer det?

Senast redigerat av Ville den 2019-03-06 klockan 13:48:27.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: När revs spåren norr om Malung? - De nya?

Persontrafiken upphörde 1961 på sträckan Sälen-Särna och 1969 på sträckan Malung-Sälen. Järnvägen mellan Malungsfors och Sälen lades ner 1972 och revs snart upp

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •