Jag tycker mig ha minnen av det förr gick chartrade tåg hela vägen till Berga by i samband med vasaloppet. Men när revs egentligen spåren norr om Malung?
Jag tycker mig ha minnen av det förr gick chartrade tåg hela vägen till Berga by i samband med vasaloppet. Men när revs egentligen spåren norr om Malung?
1972-1973 tror jag.
Första halvan av 70-talet om du menar bortom Malungsfors.
Om jag ska gissa så tänker du på tåg till Oxberg, varifrån Kort- och Tjejvasan startar.
https://www.postvagnen.com/sjk-forum...-i-Oxberg-2019
I början av 1960-talet bodde jag alldeles intill järnvägen vid utfarten från Vansbro, och natten mot vasaloppssöndagen blev jag vid tvåtiden väckt av ett långt tåg bestående av gamla personvagnar och en E2 i var ände av tåget. Tåget stannade och plockade upp vasalöpare som inkvarterats på olika ställen efter vägen upp till Berga by. Det finns ett par bra bilder på detta tåg i SJK-boken De sista svenska ångloken. Efter nedläggningen av godstrafiken till Särna vid årsskiftet 1971-72 började banan norr om Malungsfors rivas upp på våren 1972. Att rivningen kom igång såpass snabbt lär delvis bero på att man behövde banvallen för en ny sträckning av riksvägen i trakten av Lima.
I samband med att jag skrev en rapport angående driftsättningen av sträckan Malung-Malungsfors för drygt 2 år sedan, gjorde jag ett relativt omfattande kartläggning av spårstandard mm.
Vid denna kartläggning framkom det följande uppgifter:
Persontrafikens nedläggning norr om Malung 1969
Godstrafikens nedläggning norr om Malungsfors 1972
Upprivning av spåret norr om Malungsfors skedde 1972-1975
Rälsbyte från EJ25 till SJ41 på sträckan Malung-Malungsfors skedde 1970
Sista trafikering Malung-Malungsfors skedde ca 2000. År 2002 finns inte sträckan med i linjeboken.
Persontrafiken upphörde 1961 på sträckan Sälen-Särna och 1969 på sträckan Malung-Sälen. Järnvägen mellan Malungsfors och Sälen lades ner 1972 och revs snart upp