Hej,
jag tänkte att jag skulle skriva några rader i detta forum med anledning av att tåg.info, tågkartan.se och tågtavlan.se stängdes ned idag. Det var faktiskt med ett meddelande i detta forum jag lanserade tåg.info för nästan 9 år sedan.
Jag började intressera mig för tågdata 2009 när jag hade orimligt mycket obeställd fritid på tåg som dagspendlare mellan Katrineholm och Stockholm. Appbranschen var i sin linda och det var långt ifrån självklart att internet funkade på tågen, men Trafikverket hade en simpel webbsida där man kunde kolla aktuell status för tågtrafiken när man blev stillastående någonstans. Jag byggde en enkel tjänst som skrapade information från denna webbsida och sparade alltihop i en databas. Någon gång under vintern 2009-2010 började jag bygga tåg.info (som hette jävlasj.se i början). Syftet med tjänsten var egentligen att sammanställa förseningsstatistik.
Våren 2010 skulle jag och min fru få vårt andra barn, så jag valde att ta semester två veckor innan beräknad förlossning för att inte riskera sitta fast på tåget när vattnet gick. För att vi inte skulle gå varandra på nerverna under tiden så bosatte jag mig i mitt hemmakontor och började labba med iPhone-appar. Eftersom jag vid det här laget hade en hyfsat välfungerande databas med tågdata så låg det nära till hans att göra en app som visade tågtider - Tågtavlan. Den var hiskeligt ful och buggig, men jag testade att ladda upp den till App Store eftersom jag antog att ingen ändå skulle hitta den. Apples granskningsprocess tog ett tag och under tiden föddes min dotter. När vi kom hem från BB låg Tågtavlan på Apples topp-10-lista över Sveriges mest nedladdade appar och min mailbox var full av både ris och ros.
Vid den här tidpunkten kom jag på att jag inte ens hade frågat Trafikverket om det var OK att jag skrapade data från deras webbplats. Juridiskt kunde man kanske luta sig mot att det är skattefinansierad data osv, men att dränka någon annans server med anrop utan att fråga först är aldrig populärt. Jag skickade Trafikverket ett mail där jag förklarade läget och efter några veckor svarade systemförvaltaren Torbjörn M att jag var välkommen att köra på.
Trafikverket har hela tiden varit oerhört stöttande och positivt inställda, och våren 2011 blev jag kontaktad av Lars-Olof H som bjöd in mig att tillsammans med några andra tågdatafantaster delta i deras arbete med att ta fram ett officiellt öppet API. Alla tågbolag var inte lika positivt inställda - vissa ansåg att jag hängde ut dem genom att publicera förseningsstatistik öppet.
Man blir inte utvecklare för att man vill stå i rampljuset och jag har dessutom mestadels jobbat åt Försvarsmakten i min karriär vilket innefattar ett visst mått av hemlighetsmakeri. Med Tågtavlans popularitet kom ett fokus på mig som person som jag inte riktigt räknat med och var ovan vid att hantera. Jag tror att jag genom åren fått ta del av både det bästa och det sämsta med internets öppenhet, men de glada tillropen har överröstat trollen - inte minst i form av all uppmuntran från skribenter på detta forum.
Appen Tågtavlan hade jag ganska goda intäkter på 2010-2012, men det finns inte hur många tågpendlare som helst och att endast ta betalt vid nedladdningstillfället visade sig vara en dålig affärsmodell för en tjänst som används år ut och år in. Webbtjänsterna har aldrig inbringat några större summor, men de kostar förstås en del pengar att driva och behöver klappas om emellanåt.
Tågtavlan har öppnat dörrar åt mig som jag aldrig hade kommit i närheten av annars och idag driver jag ett företag med 8 anställda i appbranschen. Jag slutade tågpendla i december 2015 och idag saknar jag det intresse som krävs för att underhålla tjänsterna på min fritid. Därför har jag nu valt att stänga ned dem. Låt mig förekomma de oundvikliga erbjudandena om att ta över tjänsterna med att jag önskar att ni istället bygger nya, fräscha ersättare till dem med de eleganta API:er och utvecklingsverktyg som finns att tillgå 2019 och låter min 10 år gamla fulkod vila i frid.
Vi har således nått slutstation, avstigning för samtliga. Tack för den här tiden!
Theodor Storm
www.tstorm.se