Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Slutstation för tåg.info, tågkartan.se och tågtavlan.se

Avställd
    Medlem
    mar 2019

Slutstation för tåg.info, tågkartan.se och tågtavlan.se

Hej,

jag tänkte att jag skulle skriva några rader i detta forum med anledning av att tåg.info, tågkartan.se och tågtavlan.se stängdes ned idag. Det var faktiskt med ett meddelande i detta forum jag lanserade tåg.info för nästan 9 år sedan.

Jag började intressera mig för tågdata 2009 när jag hade orimligt mycket obeställd fritid på tåg som dagspendlare mellan Katrineholm och Stockholm. Appbranschen var i sin linda och det var långt ifrån självklart att internet funkade på tågen, men Trafikverket hade en simpel webbsida där man kunde kolla aktuell status för tågtrafiken när man blev stillastående någonstans. Jag byggde en enkel tjänst som skrapade information från denna webbsida och sparade alltihop i en databas. Någon gång under vintern 2009-2010 började jag bygga tåg.info (som hette jävlasj.se i början). Syftet med tjänsten var egentligen att sammanställa förseningsstatistik.

Våren 2010 skulle jag och min fru få vårt andra barn, så jag valde att ta semester två veckor innan beräknad förlossning för att inte riskera sitta fast på tåget när vattnet gick. För att vi inte skulle gå varandra på nerverna under tiden så bosatte jag mig i mitt hemmakontor och började labba med iPhone-appar. Eftersom jag vid det här laget hade en hyfsat välfungerande databas med tågdata så låg det nära till hans att göra en app som visade tågtider - Tågtavlan. Den var hiskeligt ful och buggig, men jag testade att ladda upp den till App Store eftersom jag antog att ingen ändå skulle hitta den. Apples granskningsprocess tog ett tag och under tiden föddes min dotter. När vi kom hem från BB låg Tågtavlan på Apples topp-10-lista över Sveriges mest nedladdade appar och min mailbox var full av både ris och ros.

Vid den här tidpunkten kom jag på att jag inte ens hade frågat Trafikverket om det var OK att jag skrapade data från deras webbplats. Juridiskt kunde man kanske luta sig mot att det är skattefinansierad data osv, men att dränka någon annans server med anrop utan att fråga först är aldrig populärt. Jag skickade Trafikverket ett mail där jag förklarade läget och efter några veckor svarade systemförvaltaren Torbjörn M att jag var välkommen att köra på.

Trafikverket har hela tiden varit oerhört stöttande och positivt inställda, och våren 2011 blev jag kontaktad av Lars-Olof H som bjöd in mig att tillsammans med några andra tågdatafantaster delta i deras arbete med att ta fram ett officiellt öppet API. Alla tågbolag var inte lika positivt inställda - vissa ansåg att jag hängde ut dem genom att publicera förseningsstatistik öppet.

Man blir inte utvecklare för att man vill stå i rampljuset och jag har dessutom mestadels jobbat åt Försvarsmakten i min karriär vilket innefattar ett visst mått av hemlighetsmakeri. Med Tågtavlans popularitet kom ett fokus på mig som person som jag inte riktigt räknat med och var ovan vid att hantera. Jag tror att jag genom åren fått ta del av både det bästa och det sämsta med internets öppenhet, men de glada tillropen har överröstat trollen - inte minst i form av all uppmuntran från skribenter på detta forum.

Appen Tågtavlan hade jag ganska goda intäkter på 2010-2012, men det finns inte hur många tågpendlare som helst och att endast ta betalt vid nedladdningstillfället visade sig vara en dålig affärsmodell för en tjänst som används år ut och år in. Webbtjänsterna har aldrig inbringat några större summor, men de kostar förstås en del pengar att driva och behöver klappas om emellanåt.

Tågtavlan har öppnat dörrar åt mig som jag aldrig hade kommit i närheten av annars och idag driver jag ett företag med 8 anställda i appbranschen. Jag slutade tågpendla i december 2015 och idag saknar jag det intresse som krävs för att underhålla tjänsterna på min fritid. Därför har jag nu valt att stänga ned dem. Låt mig förekomma de oundvikliga erbjudandena om att ta över tjänsterna med att jag önskar att ni istället bygger nya, fräscha ersättare till dem med de eleganta API:er och utvecklingsverktyg som finns att tillgå 2019 och låter min 10 år gamla fulkod vila i frid.

Vi har således nått slutstation, avstigning för samtliga. Tack för den här tiden!

Theodor Storm
    www.tstorm.se

Senast redigerat av tstorm den 2019-03-03 klockan 21:15:50.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Slutstation för tåg.info, tågkartan.se och tågtavlan.se

Det var en väldigt tråkig nyhet! Med då får jag lov att tacka för de åren som varit. Har använt alla tjänsterna och kommer framförallt sakna Tågkartan som har används flitigt!

Hatten av!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för all glädje du skapat!
    Jag kommer att sakna tågkartan djupt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tack för den energi och tid du lagt på dessa sidor.
    Använde till förra året tågkartan när jag var ute och filmade. Har själv börjat pilla med trafikverkets api.
    /Jeff
    :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Under mina fotoutflykter de senaste åren har jag haft stor nytta av Tågkartan. Jag kommer verkligen att sakna den. Tack för det som har varit!

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Tågkartan har man ju använt en hel del vid fotografering så den kommer jag och sakna väldigt mycket.
    Kanske för mycket...

Lycka till med allt i alla fall....

/Jona

Filosofen Jona i Söv

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av tstorm Visa inlägg
    Jag började intressera mig för tågdata 2009 när jag hade orimligt mycket obeställd fritid på tåg som dagspendlare mellan Katrineholm och Stockholm. Appbranschen var i sin linda och det var långt ifrån självklart att internet funkade på tågen, men Trafikverket hade en simpel webbsida där man kunde kolla aktuell status för tågtrafiken när man blev stillastående någonstans. Jag byggde en enkel tjänst som skrapade information från denna webbsida och sparade alltihop i en databas.
    Intressant att få läsa storyn. Jag gjorde ju samma sak som du 1999, fast jag frågade först innan jag släppte det till allmänheten - och jag fick ett skarpt nej, så jag vågade inte göra det tillgängligt för allmänheten. I stället kom mina system bara att användas internt inom järnvägsbranschen. Jag är därför glad att du vågade och såg till att vi fick den öppna data vi har i dag. Fantastiskt bra! Tack!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Åh, det var trist att de försvinner, tåg.info har jag använt mycket för att se på hur försenad jag blir och om jag hinner till mitt byte. Det finns ju alternativ, men att skriva in "tåg.info/tågnummer" i mobilwebbläsaren sitter i muskelminnet och kommer ta en stund att lära av.

Tack för insatsen och lycka till vidare!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tråkigt nytt!!

Hvilke gode alternativ finns??

mvh, Allan

Avställd
    Medlem
    mar 2019

Skapade ett konto här för att tacka dig, T Storm. Jag har haft mycket nytta och en del nöje med dina sajter. Önskar dig fortsatt lycka till med företagandet och appandet. Själv är jag i hård- och mjukvarubranchen (både open och closed source) sedan många år och vet hur det är att bo granne med trollen men man får slicka i sig det positiva (det finns trots allt ganska mycket av den varan också). Ha dä gött.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •