Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Varför kan man göra det i London....

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    210

    Varför kan man göra det i London....

    ....men inte i Stockholm??
    Den 24/2 2019 var London Transport Museum ute med sitt fina 1938 stock-tåg.
    Varför är aldrig SL Spårvägsmuseum ute med sitt fina tåg??
    https://www.youtube.com/watch?v=5U9xt9wDWSc
    (Det finns mer att se på Youtube, sök på 1938 stock)

    Senast redigerat av Lars Stegenius den 2019-03-03 klockan 15:53:58.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 292

    Sv: Varför kan man göra det i London....

    ...bl a för att Trafikförvaltningen inte har ett dugg intresse av att visa upp det förgångna,
    eftersom dom hela tiden måste sätta sin prestige i att visa upp det moderna för de trilskande resenärerna/Ulf


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    164

    Sv: Varför kan man göra det i London....

    Det krävs även tillstånd misstänker jag, museala tåg måste uppfylla samma krav som sina moderna kollegor om jag förstått det rätt.
    Hur många körbara tunnelbanevagnar förfogar Spårvägsmuseet idag?
    I övriga trafikslag inom SL-trafiken är det ju olika föreningar som underhåller och bemannar fordonen.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 946

    Sv: Varför kan man göra det i London....

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Det krävs även tillstånd misstänker jag, museala tåg måste uppfylla samma krav som sina moderna kollegor om jag förstått det rätt.
    Hur många körbara tunnelbanevagnar förfogar Spårvägsmuseet idag?
    I övriga trafikslag inom SL-trafiken är det ju olika föreningar som underhåller och bemannar fordonen.
    Det körs ju vetetantåg lite då och då på Roslagsbanan och Saltsjöbanan. Det är föreningar som liggar bakom fordonen men körningarna görs i samarbete med SL så att vanliga SL-biljetter gäller och ungefär samma sak på Djurgårdslinjen


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    188

    Sv: Varför kan man göra det i London....

    Under Youtubefilmen står det också "This will probably be the last time that this train travels on the subsurface Underground routes through Central London as they are about to be converted to computerised train operations and it will not be financially viable for this train to have the required equipment fitted (estimated cost: a whopping £1 million!)

    Så man kan inte längre göra det i London. Dock sägs också

    "However it will be able to operate on the Piccadilly and Bakerloo lines as they have not been converted to computerised train control and also the Metropolitan Line between Amersham and Harrow-on-The-Hill which is shared with trains operated by Chiltern Railways out of London's Marylebone station and as such remains as one of the last surviving jointly operated railway services here in the UK."

    Stockholm har väl fått det gamla hyttsignalsystemet utbytt mot en modernare variant på delar av nätet? Hur påverkar det möjligheten att köra med Spårvägsmuséets tåg - är det utrustat med det nya systemet, är det begränsat till kvarvarande sträckor med det gamla systemet, eller finns det inte längre några sådana sträckor? (har något i bakhuvudet att TUB 1 och 2 fått nytt system och TUB 3 har kvar det gamla, men det kan vara hjärnspöken).


  6. #6
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Varför kan man göra det i London....

    Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Under Youtubefilmen står det också "This will probably be the last time that this train travels on the subsurface Underground routes through Central London as they are about to be converted to computerised train operations and it will not be financially viable for this train to have the required equipment fitted (estimated cost: a whopping £1 million!)

    Så man kan inte längre göra det i London. Dock sägs också

    "However it will be able to operate on the Piccadilly and Bakerloo lines as they have not been converted to computerised train control and also the Metropolitan Line between Amersham and Harrow-on-The-Hill which is shared with trains operated by Chiltern Railways out of London's Marylebone station and as such remains as one of the last surviving jointly operated railway services here in the UK."

    Stockholm har väl fått det gamla hyttsignalsystemet utbytt mot en modernare variant på delar av nätet? Hur påverkar det möjligheten att köra med Spårvägsmuséets tåg - är det utrustat med det nya systemet, är det begränsat till kvarvarande sträckor med det gamla systemet, eller finns det inte längre några sådana sträckor? (har något i bakhuvudet att TUB 1 och 2 fått nytt system och TUB 3 har kvar det gamla, men det kan vara hjärnspöken).
    TUB1 har ett nyare signalsystem. TUB2 och TUB3 har kvar det gamla signalsystemet, samma som museitåget har utrustning för. Det har gjorts prov med nytt signalsystem på TUB2 men proven har avbrutits. Jag har inte full koll på dessa prov men en provsträcka var norr om Stadion. Detta bör dock inte hindra körning med det HS som museitåget har.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •