Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tidningen Tåg alltmer historsikt inriktad?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Tidningen Tåg alltmer historsikt inriktad?

Min uppfattning är att Tåg de senaste numren (kanske rent av åren?) tyvärr alltmer börjar bli mer och mer historiskt inriktad. Jag saknar en betydligt mycket större andel längre eller kortare reportage om dagens järnvägsdrift i Skandinavien eller förklaringar på dagens tekniska utmaningar och lösningar. Om man nu ändå ska se internationellt, så vore det på sin plats med lite fler aktuella europa-repotage.

Möjligen är just den vanlige prenumeranten äldre gubbe med järnvägsintresse för bruntåg och ånga vilket gör tidningen Tåg till en allt mer historiskt inriktad tidskrift.

De historiska artiklarna i sig är oftast bra och läsvärda, men balansen mellan historiskt och nutid är skev, och tidskriften är förgubbad i urvalet av artiklar. (Det är ju bara att räkna antalet sidor och textmassa och bilder i kategorierna historiskt respektive nutid.)

Att modelljärnvägsdelen utgår är trist men jag kan leva med det, då det finns gott om alternativa tidskrifter. När det gäller bevakning av dagens järnväg i Sverige så bör ju tidskriften Tåg vara främsta alternativet.

Det finns många bra bloggare som är yrkesverksamma som man kanske skulle kunna få att skriva en och annan artikel?

Som positiv feed-back så gillade jag artiklarna om Snöröjning, Nordiska flygtåg, Hur går det för nattågen, ERTMS - hur går införandet, Kampen mot klottret, Svenska Linbanor (historisk), Sveriges enda loktillverkare, Bränselcellsdrift och framtiden, Lysekilsbanan släcker ner (delvis historisk), Härliga reseupplevelser på Korsika, Bugatti "Presidentiel" (historisk) och även den omfattande "1067 mm Tre och en halv fot..." (historisk).

Nyhetsbevakning kanske man inte vill ha i en tidskrift med 10-12 nummer per år, men uppföljning och mer djuplodande bevakning av aktuella nyheter är något som Tåg måste utveckla på ånglokens bekostnad!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tidningen Tåg alltmer historsikt inriktad?

"Äldre gubbe med järnvägsintresse för bruntåg"

Känner mig träffad

Jag kan dock lugna dig med att jag också är mycket intresserad av dagens järnvägstrafik och vill väl inte heller rota för alltför långt tillbaka i historien alla gånger.

Senast redigerat av Alex den 2019-03-03 klockan 16:05:58.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker också att det blivit för mycket bakåttittande. Lite bättre i detta nummer dock. Men jag undrar lite över det någon skrev här tidigare, att man skulle ha plats för fördjupande artiklar? Jag tycker det mest är korta snuttifierade notiser. Beträffande nyheter är det något jag också saknar framför allt med bilder. Att hänvisa till att nyheter kommer snabbare på nätet har en stor baksida, framför allt bilder brukar oftast försvinna nästan lika snabbt. Jag kan plocka fram ett 10 år gammalt nummer av Tåg och se och läsa vad som hände då, vad finns kvar på nätet av dagens händelser om 10 år? Tidskriften Tåg som arkivkälla blir sämre och sämre.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag tycker också att det blivit för mycket bakåttittande. Lite bättre i detta nummer dock. Men jag undrar lite över det någon skrev här tidigare, att man skulle ha plats för fördjupande artiklar? Jag tycker det mest är korta snuttifierade notiser. Beträffande nyheter är det något jag också saknar framför allt med bilder. Att hänvisa till att nyheter kommer snabbare på nätet har en stor baksida, framför allt bilder brukar oftast försvinna nästan lika snabbt. Jag kan plocka fram ett 10 år gammalt nummer av Tåg och se och läsa vad som hände då, vad finns kvar på nätet av dagens händelser om 10 år? Tidskriften Tåg som arkivkälla blir sämre och sämre.
    Ja jag har äldre årgångar inbundna och de är ju ofta guld värda för att se vad som hände. Någon visar ett foto från en utflykt och det går att svara med detaljer som när,var , fordonslittera m.m
    Ser med viss förundran att MJ försvunnit i Tåg 1/2019, är det tillfälligt eller ? Annars har man verkligen skjutit sig i foten för vad jag vet finns ett stort MJ-intresse hos många medlemmar. Och faktiskt har själva SJK sitt ursprung och sina rötter i MJ-världen och det började med MJ-klubbar som arrangerade utflykter i ”fullskala”. Själv har jag ingen egentlig modelljärnväg men har samlat på mog intressanta modeller som står i bokhyllan och det är av den anledningen intressant att läsa om nya modeller på marknaden. Men kanske tänker man byta läsekrets och med det medlemmar genom att skriva svårläst ”text på färgat underlag ” som inte alla kan läsa. Ursäkta att jag låter elak men en tidning behöver väl konstruktiv kritik. Annars kan man ju rösta med fötterna nästa gång medlemsavgiften ska betalas.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tidningen Tåg alltmer historiskt inriktad? – mj-redaktören kvar!

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja jag har äldre årgångar inbundna och de är ju ofta guld värda för att se vad som hände. Någon visar ett foto från en utflykt och det går att svara med detaljer som när,var , fordonslittera m.m
    Ser med viss förundran att MJ försvunnit i Tåg 1/2019, är det tillfälligt eller ? Annars har man verkligen skjutit sig i foten för vad jag vet finns ett stort MJ-intresse hos många medlemmar. Och faktiskt har själva SJK sitt ursprung och sina rötter i MJ-världen och det började med MJ-klubbar som arrangerade utflykter i ”fullskala”. Själv har jag ingen egentlig modelljärnväg men har samlat på mog intressanta modeller som står i bokhyllan och det är av den anledningen intressant att läsa om nya modeller på marknaden. Men kanske tänker man byta läsekrets och med det medlemmar genom att skriva svårläst ”text på färgat underlag ” som inte alla kan läsa. Ursäkta att jag låter elak men en tidning behöver väl konstruktiv kritik. Annars kan man ju rösta med fötterna nästa gång medlemsavgiften ska betalas.
    Jag läser inte längre Tåg så jag är kanske inte rätt person att yttra mig i frågan. Men när jag var medlem i SJK och hade tidningen så var faktiskt mj-sidorna av stort intresse för mig. Har man av någon dunkel anledning nu alltså beslutat att dra in på mj-bevakningen tror jag att man missbedömt läget hos läsekretsen.

Jag tror knappast att den relativt måttliga mängden av artiklar om modelljärnvägar som Tåg har publicerat har stört någon; mj-artiklarna har ju liksom inte trängt ut materialet om skala 87:1 så att säga. Men det kanske bara är en tillfällighet att man inte har något om mj i senaste numret. För övrigt står fortfarande så här på SJK:s hemsida:

Lars-Olof Broberg
    Modelljärnvägsredaktör
    larsolof.broberg@sjk.se

😎🚂🚃🚃👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Det finns många bra bloggare som är yrkesverksamma som man kanske skulle kunna få att skriva en och annan artikel?
    Varför skulle en aktiv bloggare vilja publicera i Tåg? Den egna publiceringsplattformen är klart bättre både när det gäller räckvidd och kontroll än vad Tåg någonsin kan erbjuda.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Saknar också Mj sidorna eftersom det tar lite för lång tid innan nyheterna kommer i Mj-magasinet och att vissa nyheter redan tagit slut i butikerna.
    Tycker att det under de senaste åren varit lite för många artiklar av typen nyhets flasch från tågbolagen. Gillar artiklar från bruntågens tid men kan hålla med om att det kan bli för många i samma nummer. Skulle gärna läsa mer om teknik. Kanske ett intresse som beror på att jag har en modelljärnväg?
    Hoppas att någon som håller på med järnvägsteknik eller jobbar som lokförare kan ställa upp och skriva av sig.
    Är själv inte så road av Facebook forum eller youtub klipp. Lite knapert med fakta koll och för mycket tyckande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även jag är lite besviken på utvecklingen av tidningen TÅG, men de hade ju faktiskt en enkät i höstas tror jag det var där man fick tycka till om vad man ville se i tidningen framöver.
    När resultatet av enkäten sedan presenterades framgick det tydligt att MJ-delen inte skulle prioriteras framöver eftersom redaktionen ansåg att det fanns andra som var bättre på att rapportera om det.
    Hittills tycker jag att det varit en hyfsad blandning av nytt och gammalt i tidningen, men skall man även sluta med nyhetsrapportering från järnvägsbranschen blir det en påtaglig försämring tycker jag.
    Å andra sidan kanske det blir lättare att hitta artiklar som inte har något bestämt bäst före datum om man slopar nyheterna.
    Det finns som sagt möjlighet att ta del av nyheter på nätet och där brukar jag ladda ned intressanta bilder till min hårddisk.
    För den som hellre läser i pappersform finns en hyfsad engelskspråkig tidning som heter Railway Update och som kan köpas på vissa Pressbyråbutiker ungefär varannan månad.
    Vi får hoppas att utvecklingen inte går bakåt så att säga framöver.
    Jag tycker som sagt att TÅG fortfarande är läsvärd, men ser gärna att man har nutids- och MJ-bevakning även framöver.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Även jag är lite besviken på utvecklingen av tidningen TÅG, men de hade ju faktiskt en enkät i höstas tror jag det var där man fick tycka till om vad man ville se i tidningen framöver.
    När resultatet av enkäten sedan presenterades framgick det tydligt att MJ-delen inte skulle prioriteras framöver eftersom redaktionen ansåg att det fanns andra som var bättre på att rapportera om det.
    Hittills tycker jag att det varit en hyfsad blandning av nytt och gammalt i tidningen, men skall man även sluta med nyhetsrapportering från järnvägsbranschen blir det en påtaglig försämring tycker jag.
    Å andra sidan kanske det blir lättare att hitta artiklar som inte har något bestämt bäst före datum om man slopar nyheterna.
    Det finns som sagt möjlighet att ta del av nyheter på nätet och där brukar jag ladda ned intressanta bilder till min hårddisk.
    För den som hellre läser i pappersform finns en hyfsad engelskspråkig tidning som heter Railway Update och som kan köpas på vissa Pressbyråbutiker ungefär varannan månad.
    Vi får hoppas att utvecklingen inte går bakåt så att säga framöver.
    Jag tycker som sagt att TÅG fortfarande är läsvärd, men ser gärna att man har nutids- och MJ-bevakning även framöver.
    Jo, det var en enkät men den var så dåligt gjord att man skämdes.
    Vanlig text på en vanlig sida där budskapet om att man skulle ange sin åsikt försvann.
    Jag påpekade detta och bad dom göra om enkäten och denna gång göra rätt - på tydligt sätt utmärka att detta är ett ställe där man skall lämna sin åsikt.
    Det klagades dessutom i ledaren i numret därpå att så få svarat …
    -Per

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg
    Varför skulle en aktiv bloggare vilja publicera i Tåg? Den egna publiceringsplattformen är klart bättre både när det gäller räckvidd och kontroll än vad Tåg någonsin kan erbjuda.
    Det är ungefär samma fråga som varför en journalist skulle vilja skriva en bok. Jag vet inte svaret, men uppenbarligen finns det en hel del journalister som gett ut böcker.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Railway Update som Fredrik G nämner är mycket läsvärd, men tyvärr ska den i fortsättningen bara komma två gånger om året.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •