Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

  1. #1

    Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Äntligen(?) hemma igen, och kan fortsätta med denna reseberättelse, och samtidigt påminnas om at det nu finns ytterligare en resa att lägga upp bilder från. Jag ligger alltså rejält efter nu

    Järnvägskarta över Tjeckien

    Tidigare delar:
    Del 1
    Del 2
    Del 3

    I förra delen kom vi till Plzeň, där blev det en natt. Tanken var att utforska spårvägsnätet, men större delar av nätet verkade vara bussersatt, så får ta det en annan gång. Istället blev det lite lokaltåg mot nästa mål!


    Så med hjälp av Alex-tågen mot Tyskland, tog jag mig till Domažlice, och skulle byte till banan med nummer 185. Jag kom med tåget som syns lite på kanten, och här mötte det ett tåg från Tyskland, till Prag.


    Den lilla röda rälsbussen var inte den jag skulle åka med. Den gick nämligen till Tachov, och dit skulle inte jag.


    Utan jag tar denna smått identiska rälsbuss till Klatovy! Inredningen var dock upprustad.


    Framme i Klatovy växlas den undan, och jag funderar på om jag ska ta det moderna tåget med AC å allt tillbaka till Plzeň...


    ...men såna tåg har aldrig riktigt varit min grej, så jag väntar en stund, och kollar på när lokaltåget gör rundgång!


    Lokaltåget syns här i bakgrunden. Stationen kändes oerhört gammal och fin.


    Till slut avgår lokaltåget, och jag hoppar ombord, och intar min egna kupé, och drar ner rutan. Värmen är påtaglig, trots att det är i slutet på augusti! Helt plötsligt står tåget still, konduktör går runt utanför. Kollar tidtabellen, och ser att vi ska ha tågmöte här. Passar då på att gå och ta en bild framifrån på tåget.


    Tåget passerade dock snabbt förbi, så hann inte med nån bild på det. Dock en bild på mötande lokaltåg! Väl framme i Plzeň kollar jag upp nästa förbindelse mot České Budějovice, och ser att det verkar vara nåt strul längs med vägen. Minns inte om det var buss eller nåt, men tågen jag hade tänkt åka blev det inte, så tyvärr blev det inget lokaltåg, utan någon snabbare variant med AC. Det sög.


    Vi hoppar nu fram nån dag, och på kalendern står det 30e augusti. Några fina tåg fanns det på sträckan mellan České Budějovice och Prag då. Osäker på hur det ser ut idag. Men Prag blev det inte idag! Idag skulle det åkas mini-krokodil, eller vad man nu ska kalla loken.


    Men i väntan på tåget mot det andra tåget, kunde detta lite smått intressanta tåg studeras. Mellan de två 628orna gick en cykelvagn.


    Men så kom mitt internationella tåg! Prag-Linz går det, och består av Tjeckiskt material.


    Men jag åker bara med till Rybnik, och hoppar på detta lilla loktåg! 2 vagnar, och ett lok. Rätt vanligt dock i Tjeckien, ett tag till. Här gör loket rundgång.


    Och här har tåget kommit fram till Lipno nad Vltavou, där en stor damm finns.


    Och går man upp till dammen, kan man få denna utsikt.


    ...och åt andra hållet en (spårgående)kran.


    Väl tillbaka i Rybnik skulle nästa internationella tåg bordas, dessa tåg går dock bara mellan Linz och České Budějovice, och gör desto fler uppehåll däremellan. Dock stod tydligen banarbete på schemat denna dag, så färden blev abrupt avbruten, och buss ersatte en kortare sträcka.


    Och det tåget visade sig också vara av samma typ av lok som jag velat åka med tidigare idag, 210! Sedan bar det av till Hradec Králové, men det tar vi en annan gång. Hur jag tog mig dit, visar dock inte historien, men vet att jag tog mig dit på nåt sätt, bodde på ett sjukt billigt boende, och hade högljudda grannar på morgontimmen...

    På återseende!
    //Jocke

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  2. #2
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 361

    Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

    Men så kom mitt internationella tåg! Prag-Linz går det, och består av Tjeckiskt material.


    Men jag åker bara med till Rybnik, och hoppar på detta lilla loktåg! 2 vagnar, och ett lok. Rätt vanligt dock i Tjeckien, ett tag till. Här gör loket rundgång.
    Väldigt fina bilder!
    Alltid att föredra när man får åka tjeckiska vagnar på denna sträcka. CityShuttle är nog ÖBBs tråkigaste vagnar.
    Och mycket bra beslut att ta tåget ner till Moldaudammet.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 863

    Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

    Den lilla röda rälsbussen var inte den jag skulle åka med. Den gick nämligen till Tachov, och dit skulle inte jag.


    Men jag åker bara med till Rybnik, och hoppar på detta lilla loktåg! 2 vagnar, och ett lok. Rätt vanligt dock i Tjeckien, ett tag till. Här gör loket rundgång.
    Intressant hur tjeckerna fördelar fordon till olika tåg.
    Jag trodde att 810-or användes på små bibanor, men tåget till Tachov (som kanske rentav fortsatte till Plana u Mar. Lazni) kör inte på någon bibana, utan på ett antal olika sträckor, passerar grenstationer och kör länge (cirka 2.42 tim).
    Medan loktåget med 2 vagnar gick verkligen på något jag skulle kalla för en bibana, och resan tar just under trekvart.

    Trevligt reportage förstås!


  4. #4
    Passagerare Markus Öbrinks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    171

    Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Banan till Lípno används mest av turister. Området runt dammen är ett populärt resmål såväl vinter som sommar. Banan invigdes 1911, men gick ursprungligen bara till Výsoký Brod, och den har lyckats med konststycket att ha haft inte mindre än tre olika strömsystem under sin livstid! I början körde man på den udda varianten 1280 V (hela bygget var rätt experimentellt, och det fanns ingen standard vid den tiden), men på 50-talet, i samband med att dammen byggdes, ändrades det till 1500 V. År 2001 var elektrifieringen av huvudlinjen till österrikiska gränsen färdig, och ett par år senare började man konvertera Lípnobanan till samma 25kV/50Hz. År 2005 var det slutligen färdigt, och för första gången kunde genomgående elektriska tåg använda banan.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 863

    Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Markus Öbrink Visa inlägg
    Banan till Lípno används mest av turister. Området runt dammen är ett populärt resmål såväl vinter som sommar. Banan invigdes 1911, men gick ursprungligen bara till Výsoký Brod, och den har lyckats med konststycket att ha haft inte mindre än tre olika strömsystem under sin livstid! I början körde man på den udda varianten 1280 V (hela bygget var rätt experimentellt, och det fanns ingen standard vid den tiden), men på 50-talet, i samband med att dammen byggdes, ändrades det till 1500 V. År 2001 var elektrifieringen av huvudlinjen till österrikiska gränsen färdig, och ett par år senare började man konvertera Lípnobanan till samma 25kV/50Hz. År 2005 var det slutligen färdigt, och för första gången kunde genomgående elektriska tåg använda banan.
    Tack för informationen!
    Detta med el kontra diesel kan ju vara en bra förklaring till att det var loktåg där och inte liten rälsbuss.


  6. #6

    Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tack för informationen!
    Detta med el kontra diesel kan ju vara en bra förklaring till att det var loktåg där och inte liten rälsbuss.
    Det brukar faktiskt gå riktigt mycket diesel under trådarna i Tjeckien tycker jag. På denna bana har det tidigare varit Regionova-tågen under tiden det inte är sommar. From iår verkar det dock återigen vara loktåg året om, med undantag för några få tåg som går direkt från České Budějovice, men de går då inte hela vägen ut till dammen.

    //Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

  7. #7
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 935

    Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Intressant hur tjeckerna fördelar fordon till olika tåg.
    Jag trodde att 810-or användes på små bibanor, men tåget till Tachov (som kanske rentav fortsatte till Plana u Mar. Lazni) kör inte på någon bibana, utan på ett antal olika sträckor, passerar grenstationer och kör länge (cirka 2.42 tim).
    Medan loktåget med 2 vagnar gick verkligen på något jag skulle kalla för en bibana, och resan tar just under trekvart.

    Trevligt reportage förstås!
    Men Ulf, har du kanske misstagit dig på var 810:an fotograferades? Joakim tog bilden i Domažlice, och därifrån är det 77 km till Tachov, utan kontaktledning.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 863

    Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Men Ulf, har du kanske misstagit dig på var 810:an fotograferades? Joakim tog bilden i Domažlice, och därifrån är det 77 km till Tachov, utan kontaktledning.
    Jo, jag insåg senare att elloket inte kunde köra till Tachov, men det kunde kanske ha varit ett diesellok med vagnar i st.f. 810. Men det var mest frågan att det var väldigt lång resa för 810-an, det finns ju många andra lite större dieselfordon.
    Är det bara 77 km till Tachov på järnvägen, jag hittade ju att det tar 2 tim 22 minuter?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    859

    Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jo, jag insåg senare att elloket inte kunde köra till Tachov, men det kunde kanske ha varit ett diesellok med vagnar i st.f. 810. Men det var mest frågan att det var väldigt lång resa för 810-an, det finns ju många andra lite större dieselfordon.
    Är det bara 77 km till Tachov på järnvägen, jag hittade ju att det tar 2 tim 22 minuter?
    30km/h är normal reshastighet för tjeckiska tåg med många stopp.


  10. #10
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 361

    Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Det brukar faktiskt gå riktigt mycket diesel under trådarna i Tjeckien tycker jag. På denna bana har det tidigare varit Regionova-tågen under tiden det inte är sommar. From iår verkar det dock återigen vara loktåg året om, med undantag för några få tåg som går direkt från České Budějovice, men de går då inte hela vägen ut till dammen.
    Kan inte direkt bekräfta detta. När jag åkte från München till Prag för ett tag sedan blev det ett längre uppehåll i Plzeň-Jižní předměstí för lokbyte med förklaringen att man inte fick köra med diesellok till Prag. Och inte ens till Plzeň hlavní nádraží, tydligen, vilket skulle ha betytt en dryg kilometer under tråd.


  11. #11
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    638

    Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

    Lokaltåget syns här i bakgrunden. Stationen kändes oerhört gammal och fin.
    Och ändå är stationshuset i Klatovy inte lastgammalt. Jag har en uppgift om att det invigdes den 1 maj 1959. Själv tyckte jag vid besök, att arkitekturen påminner om 1930-tal.

    Tack för bra reportage! Alltid kul att följa med i resor.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 716

    Sv: Tjeckien runt sommaren 2018 [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    30km/h är normal reshastighet för tjeckiska tåg med många stopp.
    20-30 min uppehåll i Bela nad Radbuzou(där lokstationen ligger)samt ca 10 min i Bor behövs för att kunna upprätthålla en styv 2timmars tidtabell.../Ulf
    Länk till denna tidtabell:
    https://www.cd.cz/en/jizdni-rad/trat...-181209-01.pdf

    Senast redigerat av Ulf Berlin den 2019-03-04 klockan 21:33:31.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •