Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fototips! Snälltåget kör nattåg Malmö - Storuman lördag 9 mars!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fototips! Snälltåget kör nattåg Malmö - Storuman lördag 9 mars!

Vet inte om detta är någon nyhet, men om det inte är en nyhet så blir detta en påminnelse.

Lördag 9 mars avgår Snälltåget nr 3902 från Malmö klockan 16.40 med destination Storuman på Inlandsbanan. Man kör bland annat via Norrköping, Stockholm och Östersund. I Östersund kommer man att koppla på ett diesellok och fortsätta mot Storuman via Dorotea och Vilhelmina.

Från Dorotea, Vilhelmina och Storuman är det sedan busstransfer till bland annat Kittelfjäll och Tärnaby.

Tänkte att det kanske finns någon här som är sugen på att fotografera tåget. Inte varje dag som det går ett tåg från Malmö till Storuman precis.

Tåget vänder mot Malmö igen söndag 17 mars klockan 12.20 som tåg 3903.

För mer information om tåget och fullständig tidtabell, se länk : https://inlandsbanan.se/fjalltaget-n...pplandsfjallen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fototips! Snälltåget kör nattåg Malmö - Storuman lördag 9 mars!

Hur är bokningsläget på tåget?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Vet inte, jag såg bara detta av en ren slump när jag skulle titta på tidtabellen för Snälltåget mot Mora.

Men jag hoppas att det blir givande och att man fortsätter nästa år med samma upplägg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Vet inte, jag såg bara detta av en ren slump när jag skulle titta på tidtabellen för Snälltåget mot Mora.

Men jag hoppas att det blir givande och att man fortsätter nästa år med samma upplägg.
    Det är korta Duvedståget som den 9/10 mars inte går till Duved. Tåget består av lok plus 8 vagnar och delas i Östersund, 5 första vagnarna inkl krogvagnen går till Storuman och dom 3 sista till Röjan (Vemdalen) så det kommer således avgå 2 lokdieseldragna persontåg från Östersund den 10 mars. Vectronloket parkeras i Östersund.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Väldigt spännande och kreativt initiativ. Hoppas det blir lyckat. Tog ju ett par år att få igång ordentligt men nu tycks ju alternativet med nattåg till Röjan f.v.b. till Klövsjöfjällen och Vemdalen väl
    etablerat.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Så många sportlovsfirare blir det iaf inte, det sydsvenska sportlovet slutade för en vecka sedan.

Senast redigerat av Mattias C den 2019-03-03 klockan 13:06:30.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Vet inte om detta är någon nyhet, men om det inte är en nyhet så blir detta en påminnelse.

Lördag 9 mars avgår Snälltåget nr 3902 från Malmö klockan 16.40 med destination Storuman på Inlandsbanan. Man kör bland annat via Norrköping, Stockholm och Östersund. I Östersund kommer man att koppla på ett diesellok och fortsätta mot Storuman via Dorotea och Vilhelmina.

Från Dorotea, Vilhelmina och Storuman är det sedan busstransfer till bland annat Kittelfjäll och Tärnaby.

Tänkte att det kanske finns någon här som är sugen på att fotografera tåget. Inte varje dag som det går ett tåg från Malmö till Storuman precis.

Tåget vänder mot Malmö igen söndag 17 mars klockan 12.20 som tåg 3903.

För mer information om tåget och fullständig tidtabell, se länk : https://inlandsbanan.se/fjalltaget-n...pplandsfjallen
    En liten datumkorrigering. Tåget går helt riktigt från Malmö den 9/3 och lämnar alltså Östersund på morgonen den 10/3 med destination Storuman. Det vänder där samma dag, alltså den 10 mars ner mot Östersund. Däremot är det korrekt att samma tåg även går den 17 mars.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Roligt initiativ, och bra att banan nyttjas. Kan tycka att det är synd att de inte kör ytterligare två timmar och hamnar direkt i t.e.x. Kåbdalis också (där man slipper bussanslutning helt). De har väl skidsveriges längsta säsong normalt, och det finns säkert underlag för att fylla vagnarna.

Är väl egentligen bara Åre-Duved-Storlien, Järvsö, Björkliden och Riksgränsen man når utan vidare bussanslutning (borträknat de riktigt små centrum-backarna).

OT, men: Finns det något hybrid- (diesel/elektriskt) , eller vätedrivet, lok som skulle kunna operera på friktionsfritt mellan elektrifierad och olektrifierad bana på våra nät? Nu har jag inte tiden, eller kompetensen (den senare finns väl möjlighet att lära sig/köpa in) men entrepenenören i mig ser ju möjligheterna till nya resemål när både opinion och regelverk gör att resemönstren ändras. T.ex. ser jag just Malmö-/Göteborg- Stockholm-Mora-Inlandsbanan (med nya slutdestinationer) samt att kunna nå Trondheim på fortsatt oelektrifierade Meråkerbanan.
    När jag drev ett större resebolag tidigare så var det ju alltid byten som var det största resandrehindret för den "vanliga" resenären.

Tror på dessa disruptiva lösningarna, i väntan på att infrastruktursatsningarna ger andra möjligheter. Som serieentrepenör med god investeringsvana ser jag att det borde finnas fler, som mig, som skulle kunna se en affärsmöjlighet i detta (i egen regi skulle det inte hinnas med, men skulle gärna pitcha för idén). Skulle jag kontakta Flix mobilitys svenska filial, med en färdig operativ lösning, skulle de säkert också öppna sitt bokningssystem likt de gjort för tåg i Tyskland.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Palazzi Visa inlägg
    OT, men: Finns det något hybrid- (diesel/elektriskt) , eller vätedrivet, lok som skulle kunna operera på friktionsfritt mellan elektrifierad och olektrifierad bana på våra nät? Nu har jag inte tiden, eller kompetensen (den senare finns väl möjlighet att lära sig/köpa in) men entrepenenören i mig ser ju möjligheterna till nya resemål när både opinion och regelverk gör att resemönstren ändras. T.ex. ser jag just Malmö-/Göteborg- Stockholm-Mora-Inlandsbanan (med nya slutdestinationer) samt att kunna nå Trondheim på fortsatt oelektrifierade Meråkerbanan.
    När jag drev ett större resebolag tidigare så var det ju alltid byten som var det största resandrehindret för den "vanliga" resenären.
    Ja: https://en.wikipedia.org/wiki/Stadler_Euro_Dual

Tänk om SJ kunde köpa/hyra några sådan lok och förlänga Jämtlandsnattågen till Trondheim…

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Ja: https://en.wikipedia.org/wiki/Stadler_Euro_Dual

Tänk om SJ kunde köpa/hyra några sådan lok och förlänga Jämtlandsnattågen till Trondheim…
    Med tanke på att banan ska elektrifieras så blir det kort tid som dessa lok skulle göra nytta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sådana lok skulle kunna vara till stor nytta för många godsupplägg där man kör allra största delen under tråd men växlar in vagnar på olika terminaler.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Sådana lok skulle kunna vara till stor nytta för många godsupplägg där man kör allra största delen under tråd men växlar in vagnar på olika terminaler.
    Detta förekommer redan - med växlande framgång!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Om jag fattat rätt finns väl två begrepp, som ger upphov till två olika grupper:
    - Dual-mode, som det pratats om här, och som alltså kan köra långa sträckor med förbränningsmotor, men förmodligen lägre med kapacitet (kraft/fart).
    - Last-mile, som du nog tänker på, dvs el-lok, som har en liten förbränningsmotor, som tillsammans med en liten bränsletank gör att loken kan växla in vagnar på terminaler, eller köra in på ett kortare industrispår någon kilometer, men inte längre.

Jag har fått för mig att det finns (eller beställts?) något/några last-mile lok till Sverige, men däremot inget dual-mode.
    Men de motorvagnar som KLT skall upphandla (enligt tråd idag) måste väl klassas som Dual-mode antar jag.

Själv har jag i Frankrike åkt med en dual-mode motorvagn, en dryg timme från Paris med el, och sen sista kvarten till Auxerre med diesel.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har fått för mig att det finns (eller beställts?) något/några last-mile lok till Sverige, men däremot inget dual-mode.
    Ja jag vet att CFL kör med last-mile-lok.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Ja jag vet att CFL kör med last-mile-lok.
    CFL Cargo, Hector Rail och Green Cargo använder last mile lok.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •