Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Nästan som förr

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 462

    Nästan som förr

    Två bilder från tidigare idag:




    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 462

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Två bilder från tidigare idag:



    Som ett tillägg till detta kan jag meddela att skyltningen på såväl Stockholms södra, Stockholm C som Stockholm City fungerade som den borde. Till och med Järda sa vad hon skulle, även om det blev lite tjatigt ibland. Det enda som inte fungerade var skyltningen på tågen, där blev Stockholm C Stockholm City, men det har jag all förståelse för. Och någon gång mellan klockan 14 och 15 verkar trafiken ha kommit igång på ordinarie väg igen. Jag tycker nog att denna störning klarades av på ett godkänt sätt. (Med reservation för att jag inte vet hur det var igår - idag var det ju lördag...)

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  3. #3
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Och någon gång mellan klockan 14 och 15 verkar trafiken ha kommit igång på ordinarie väg igen. Jag tycker nog att denna störning klarades av på ett godkänt sätt. (Med reservation för att jag inte vet hur det var igår - idag var det ju lördag...)
    Fast störningen är ännu inte helt avklarad. Man har endast kommit så långt att växeln nu går att trafikera i en riktning (klovad för trafik mot spår 4) och därför går alla södergående tåg från spår 4. Ska man köra från spår 3 söderut måste man fortfarande gå ut på norrgående spår och kryssa i växelkrysset. Prognosen för när växeln beräknas kunna användas som normalt är söndag morgon klockan 05.

    Senast redigerat av Nordman1970 den 2019-03-02 klockan 17:51:17.

  4. #4
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 462

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Fast störningen är ännu inte helt avklarad. Man har endast kommit så långt att växeln nu går att trafikera i en riktning (klovad för trafik mot spår 4) och därför går alla södergående tåg från spår 4. Ska man köra från spår 3 söderut måste man fortfarande gå ut på norrgående spår och kryssa i växelkrysset. Prognosen för när växeln beräknas kunna användas som normalt är söndag morgon klockan 05.
    Aha - ja, jag gick bara efter när SL:s hemsida sa att trafiken gick normalt igen. Det har ju varit många bud om det - allt från lördag 12.30 till måndag 05.00.

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 864

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Fast störningen är ännu inte helt avklarad. Man har endast kommit så långt att växeln nu går att trafikera i en riktning (klovad för trafik mot spår 4) och därför går alla södergående tåg från spår 4. Ska man köra från spår 3 söderut måste man fortfarande gå ut på norrgående spår och kryssa i växelkrysset. Prognosen för när växeln beräknas kunna användas som normalt är söndag morgon klockan 05.
    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Aha - ja, jag gick bara efter när SL:s hemsida sa att trafiken gick normalt igen. Det har ju varit många bud om det - allt från lördag 12.30 till måndag 05.00.
    Fast ni har väl lika rätt bägge två, för det beror på hur man ser på det.

    Som trafikledningen ser det så kan inte trafikering ske som normalt, eftersom i praktiken bara spår 4 kan användas för södergående, och på samma sätt kan inte underhållsentreprenören tycka att allt är normalt, det återstår ju arbete.
    Som resenärerna ser det (en lördag) så rullar trafiken som vanligt, för nu används normala stationerna och i normal trafik blir det inga märkbara förseningar av att bara spår 4 kan användas för södergående. Att t.ex. påstå att pendeltågen bara kan gå med halv kapacitet vore klart missledande.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 716

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast ni har väl lika rätt bägge två, för det beror på hur man ser på det.

    Som trafikledningen ser det så kan inte trafikering ske som normalt, eftersom i praktiken bara spår 4 kan användas för södergående, och på samma sätt kan inte underhållsentreprenören tycka att allt är normalt, det återstår ju arbete.
    Som resenärerna ser det (en lördag) så rullar trafiken som vanligt, för nu används normala stationerna och i normal trafik blir det inga märkbara förseningar av att bara spår 4 kan användas för södergående. Att t.ex. påstå att pendeltågen bara kan gå med halv kapacitet vore klart missledande.
    Om du menar med"nu"som är 23.47 beror detta på att trafikutbudet är 1/3 del mindre än på dagtid och då kan man köra"normalt"via City./Ulf


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 864

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Om du menar med"nu"som är 23.47 beror detta på att trafikutbudet är 1/3 del mindre än på dagtid och då kan man köra"normalt"via City./Ulf
    Jag trodde att en lördag så är det även dagtid tillräckligt "gles" trafik för att man inte skall behöva ta in två tåg i samma riktning vid Stockholm City. Dvs det borde gå att köra förväntad trafik utan några märkbara förseningar, och därför kan man till resenärerna säga att det gick normalt.

    Hur är det, hur ofta (eller vid vilka tider) tar man in två tåg i samma riktning vid Stockholm City, enligt tågplan? Jag minns inte att jag sett det men reser inte så ofta.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 716

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag trodde att en lördag så är det även dagtid tillräckligt "gles" trafik för att man inte skall behöva ta in två tåg i samma riktning vid Stockholm City. Dvs det borde gå att köra förväntad trafik utan några märkbara förseningar, och därför kan man till resenärerna säga att det gick normalt.

    Hur är det, hur ofta (eller vid vilka tider) tar man in två tåg i samma riktning vid Stockholm City, enligt tågplan? Jag minns inte att jag sett det men reser inte så ofta.
    Svårt att lista såhär,men titta i ficktidtabellen så ger det en uppfattning och tänk gärna på att det tar ca 2 min att köra mellan Odenplan-City resp Stockholm södra-City och inte 3 som det står där,
    d v s att ett efterkommande tåg kan vara på väg in när ett annat ska avgå från City./Ulf
    (Detta sker ju enl tidtabellen M-F 6-9 samt 15 -18.30 samt vissa avgångar L-S 9-18)


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 864

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Svårt att lista såhär,men titta i ficktidtabellen så ger det en uppfattning och tänk gärna på att det tar ca 2 min att köra mellan Odenplan-City resp Stockholm södra-City och inte 3 som det står där,
    d v s att ett efterkommande tåg kan vara på väg in när ett annat ska avgå från City./Ulf
    (Detta sker ju enl tidtabellen M-F 6-9 samt 15 -18.30 samt vissa avgångar L-S 9-18)
    OK, så för att det går en minut fortare än annonserad tidtabell att köra Odenplan till City, och för att det är 2 minuters uppehåll vid City, så vill man utnyttja bägge spåren, och det är förmodligen oftast bara en kort stund som bägge tågen står inne (och därför har jag inte lagt märke till det).
    Men, enligt tidtabellen ankommer ett tåg till City 6.26, avgår 6.28, nästa ankommer 6.29 och avgår 6.31, och det därefter ankommer 6.33 och avgår 6.35.
    Så, fortfarande borde det inte enligt den annonserade tidtabellen bli några märkbara förseningar (dvs flera minuter) om man bara har ett spår, och att tågen avgår Odenplan enligt tidtabell.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 487

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    OK, så för att det går en minut fortare än annonserad tidtabell att köra Odenplan till City, och för att det är 2 minuters uppehåll vid City, så vill man utnyttja bägge spåren, och det är förmodligen oftast bara en kort stund som bägge tågen står inne (och därför har jag inte lagt märke till det).
    Men, enligt tidtabellen ankommer ett tåg till City 6.26, avgår 6.28, nästa ankommer 6.29 och avgår 6.31, och det därefter ankommer 6.33 och avgår 6.35.
    Så, fortfarande borde det inte enligt den annonserade tidtabellen bli några märkbara förseningar (dvs flera minuter) om man bara har ett spår, och att tågen avgår Odenplan enligt tidtabell.
    Ofta är det så att ett tåg på det ena spåret avgår först när det redan är ställt tågväg in på det andra spåret för efterföljande tåg. Det man kan råka ut för när bara ett spår är tillgängligt är att exempelvis tåget med ankomsttid 6.29 är lite tidigt samtidigt som tåget som avgår 6.28 är lite sent. Då blir ankommande tåg stående vid signalen närmast före plattformen, vilket kan få till följd att den verkliga ankomsttiden blir närmare 6.31. Behövs sedan tvåminutersuppehållet kommer även nästa tåg att försenas och så kan det hålla på.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 864

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ofta är det så att ett tåg på det ena spåret avgår först när det redan är ställt tågväg in på det andra spåret för efterföljande tåg. Det man kan råka ut för när bara ett spår är tillgängligt är att exempelvis tåget med ankomsttid 6.29 är lite tidigt samtidigt som tåget som avgår 6.28 är lite sent. Då blir ankommande tåg stående vid signalen närmast före plattformen, vilket kan få till följd att den verkliga ankomsttiden blir närmare 6.31. Behövs sedan tvåminutersuppehållet kommer även nästa tåg att försenas och så kan det hålla på.
    Och om detta med enkelspårsdrift är känt och kommunicerat så kommer säkert förarna att köra lite lugnare än vanligt så att de ankommer precis enligt annonserad tidtabell, dvs lagom efter att tåget före har hunnit iväg.

    (Det är självklart bättre att kunna använda bägge spåren, men jag tycker inte det finns skäl att skrämma upp resenärerna genom att speciellt påpeka att det är risk för förseningar när man kör "enkelspårsdrift" i ena riktningen; järnvägen har tillräckligt dåligt rykte ändå).


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    520

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ofta är det så att ett tåg på det ena spåret avgår först när det redan är ställt tågväg in på det andra spåret för efterföljande tåg. Det man kan råka ut för när bara ett spår är tillgängligt är att exempelvis tåget med ankomsttid 6.29 är lite tidigt samtidigt som tåget som avgår 6.28 är lite sent. Då blir ankommande tåg stående vid signalen närmast före plattformen, vilket kan få till följd att den verkliga ankomsttiden blir närmare 6.31. Behövs sedan tvåminutersuppehållet kommer även nästa tåg att försenas och så kan det hålla på.
    Det behöver inte ens vara sent resp tidigt, med bara en minut mellan så fungerar det inte som Ulf tror.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 864

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Det behöver inte ens vara sent resp tidigt, med bara en minut mellan så fungerar det inte som Ulf tror.
    Hur fungerar det då?


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    520

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur fungerar det då?
    Kort beskrivet. Det går ett antal sekunder för avgående tåg att lämna plattformen och sin signalsträcka och ev säkerhetsavstånd, det måste vara fritt in till samma sträcka innan efterkommande tåg passerar näst sista huvudsignalen före nämnda sträcka för att inte få restriktivt signalbesked d.v.s det räcker inte med en minut, inte ens med snabba effektstarka motorvagnar som avgår och ankommer i tid!

    Senast redigerat av Peter Flink den 2019-03-05 klockan 16:39:21.

  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 742

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Kort beskrivet. Det går ett antal sekunder för avgående tåg att lämna plattformen och sin signalsträcka och ev säkerhetsavstånd, det måste vara fritt in till samma sträcka innan efterkommande tåg passerar näst sista huvudsignalen före nämnda sträcka för att inte få restriktivt signalbesked d.v.s det räcker inte med en minut, inte ens med snabba effektstarka motorvagnar som avgår och ankommer i tid!
    Nu klarar ju inte Citybanan 60 t/h utan betydligt färre... så någon tågföljd på 1 minut lär knappast vara aktuell.

    /TKO


  16. #16
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Nu klarar ju inte Citybanan 60 t/h utan betydligt färre... så någon tågföljd på 1 minut lär knappast vara aktuell.

    /TKO
    Nej, och läser man hela tråden så förstår man av sammanhanget att det heller inte är vad detta om 1 minut handlar om.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 716

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Det behöver inte ens vara sent resp tidigt, med bara en minut mellan så fungerar det inte som Ulf tror.
    Nä,ty jag svarade hans på hur det är när åda spåren används åt sesp håll på City...
    (Både du och jag vet att det tar 1min 40 sek att köra mellan t ex Odenplan-City när tåget har börjat rulla...)/Ulf


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 716

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Det behöver inte ens vara sent resp tidigt, med bara en minut mellan så fungerar det inte som Ulf tror.
    Dubbelpost...

    Senast redigerat av Ulf Berlin den 2019-03-05 klockan 19:37:09.

  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    520

    Sv: Nästan som förr

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Nä,ty jag svarade hans på hur det är när åda spåren används åt sesp håll på City...
    (Både du och jag vet att det tar 1min 40 sek att köra mellan t ex Odenplan-City när tåget har börjat rulla...)/Ulf
    Jo, jag syftade på Ulf Broman i mitt svar tidigare, tänkte inte på att det var fler Ulf i tråden.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •