Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tågsemester 2017 | Malmö-Amsterdam via Venedig och jakten på 300km/h! Del 1 av 2

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tågsemester 2017 | Malmö-Amsterdam via Venedig och jakten på 300km/h! Del 1 av 2

Hej

Jag har tidigare skrivit en reseberättelse här om min tågsemester 2018. och i det gamla forumet så delade jag lite praktikaliteter kring min tågsemester 2017. Men nu har jag även hittat bilderna jag tog på den resan som jag tänkte att det kunde var kul att dela med sig av. Så här är min tågsemester 2017, Malmö-Amsterdam via Venedig och jakten på 300km/h!

Dag 1: Resan började tidigt en måndag på en station nära mig! Triangeln-Köpenhamn H var dagens första resa. Det speciella med den här tågresan är att det är första resan på min första tågluff ut i Europa någonsin. Helt själv. Så jag var ganska nervös, lite rädd och väldigt exalterad. Målet med resan var att se ett lagom axplock av västra Europa, bada i tre hav och att få åka tåg i 300 km/h.

För att få en känsla av hur jag tänkte där och då så skrev jag såhär på min Instagram
    ” Här är klockan 03:58. Exakt 18 minuter senare kom mitt tåg som var starten på min Europaresa. Ska förbi Danmark, Tyskland, Italien, Frankrike och Nederländerna. För vissa av er så är en sån resa "a walk in the park", för mig är det mer som att bli kastad i havet med kedjor kring benen. En blandning av panik och att inte få luft. Men det är en resa jag alltid har velat göra, så det får vara värt det. Sen vet jag även att när jag är hemma igen så kommer det iaf vara med någon from av minnen, mestadels positiva tror jag. Har även lovat svärmor några bilder, så det lär nog komma.”

Väl framme i Köpenhamn hade jag ca en timmas bytestid innan tåget mot Hamburg skulle avgå.

I Hamburg hade jag någon timmas bytestid så jag gick runt lite i närområdet.

Intag av föda blev på ovanvåningen av stationen. Det gjorde att jag hade en fantastisk utsikt över plattformsbyggnationen som pågick nere på spårområdet. Den som tror att tyskar är bra på arbetsmiljö och säkerhet får nog tänka om..

Nästa tåg var ett ICE mot München.

Tyska tåg och tyska sötsaker går hand i hand! Det var även sista gången på en vecka jag kunde ha en tjock ulltröja på mig också pga värmen! Södra Europa var härligt varmt även 2017.

Väl framme i München! Något besviken av att tåget bara gick i 280 km/h. Jakten på 300 går vidare.

Väl i München hittade jag ett litet korvställe som serverade tysk korv och kringlor.

Dag 2: Frukosten serverades på Marienplatz. Kommer inte riktigt ihåg vad den kostade men jag skulle gissa på att det låg i prisklassen runt en miljon kronor. Jag hade inte druckit kaffe på 2 år där, men jag var för snål för att inte dricka upp det. Så nu har jag fortsatt druckit kaffe sedan dess pga snålhet!

Efter frukosten tyckte jag var en bra ide att gå upp i ett 90 meter högt klocktorn i 30 gradig värme med 10-20 kg packning. Det var en dum idé men som tur var så hade jag tillgång till loungen på stationen. Så efter en raggardusch och skjortbyte kunde jag äntra dagens tåg. EC87 mot Venedig! En fantastisk tågresa på många sätt.

Jag är ju av åsikten att resan är en del av målet(ibland är resan bättre än målet). Det underlättar dessutom när vagnarna ser ut såhär. Tomma och bekväma säten samt en servitör som kommer och säljer öl för 3€ styck! Noterbart är att jag inte har fötterna på sätet mitt emot, jag når nämligen inte fram till det sätet och jag är 191cm lång. Så det fanns gott om plats.

Mellan Verona och Venedig visade temperaturen härliga 36 grader ute!

Den där känslan när 36 grader slår en i ansikten när man stiger av tåget, den är fantastiskt tycker jag. Här framme i Venedig, en härlig stad när man ser den på lagom avstånd och har en lagom romantiserad bild av den! Kvällen spenderades med promenad(gick bara vilse 3 gånger), en riktigt dålig pizza på ett torg och en okej glass.

Vad får man för hotellrum för 500kr/natten i Venedig undrar ni? Jo, en skrubb med delad toa/dusch och en sjukhussäng utan något vidare Wifi. Men ändå det renaste hotellrummet/dusch/toa jag någonsin har haft(kliniskt rent överallt) så det ligger ändå top 3 på bästa hotellrummet jag har bott på!

Dag 3: Nästan hela dagen spenderades genom att åka runt i lokaltrafiken. Jag köpte ett 24 timmar pass för att kunna åka med de olika båtarna som går i linjetrafik runt och igenom Venedig, detta kan jag verkligen rekommendera. Besökte bland annat Lido där ytterligare en dålig pizza intogs och ett bad genomfördes. Även om det fläktade skönt så gjorde värmen sig påmind under dagen.

Nog med dåliga pizzor! Sökning på Tripadvisor "bästa pizzan i stan". Hittade ett ställe som serverade pizza ur ett hål i väggen. Då sittningen var valfri valde jag bakgata nere vid en kanal. Troligtvis en av de bästa pizzorna jag ätit och väl spenderade 9€ som en pizza tillsammans med en öl och vatten kostade.

Efter pizzan hoppade jag än en gång på båten mot Lido. Jag ville se solnedgången över Venedig och då var Lido bästa stället att vara på! Efter det blev det en båtresa hem och sedan sova, imorgon skulle jag vidare tidigt!

Dag 4: Nästa resa var mot Milano. Kändes stabilt och säkert att tåget stod och rök innan avresan. Men jag var ju i Italien, gissar på att det skulle vara så.

Åkte business class mellan Venedig och Milano. Trots den tidiga avgången var det fullsatt på tåget. Tänkte här att det fanns en chans att få åka 300km/h här men tåget gick ”bara” i 280km/h. Ännu en besvikelse, jakten går vidare.

Några timmars bytestid inför nästa resa. Promenad i Milano i 35 graders värme. Vid något tillfälle trodde jag att jag på riktigt skulle dö. Förutom det då så var dagens första motgång att min biljett(Thello första klass) inte gällde i loungen. Men värdinnan såg väl på mig hur illa sargad jag var och släppte in mig ändå. Två kalla Coca cola senare mådde jag som en prins igen.

I väntan på europas sämsta tåg stod vi ute i banhallen. Jag ville ju inte missa tåget så jag gick ut ur loungen i god tid, hämtade mitt bagage och gick till plattformarna. Tåget var ju självklart försenat 20 minuter och i vanliga fall hade det kanske inte gjort något. Men att stå 40 minuter i 35-40 gradig värme tog hårt. Såg fram emot att sätta mig i en tempererad miljö i min förstaklass-vagn.

Tji fick jag! Tåget är Thello och det skulle ta mig mellan Milano och Nice. Det är tydligen ett bolag som är samägt mellan Italien och Frankrike och båda länderna har tagit med sina sämsta egenskaper in i det samarbetet.. Först var tåget försenat och sedan struntade de att starta både AC och belysning. Men tåget kom iaf fram någon timma försenat och jag var en upplevelse rikare.

Det var den här reseberättelsens första del! Nästa del kommer imorgon!

Med vänlig hälsning, Ossian K Olsson

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågsemester 2017 | Malmö-Amsterdam via Venedig och jakten på 300km/h! Del 1 av 2

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Intag av föda blev på ovanvåningen av stationen. Det gjorde att jag hade en fantastisk utsikt över plattformsbyggnationen som pågick nere på spårområdet. Den som tror att tyskar är bra på arbetsmiljö och säkerhet får nog tänka om..
    Tack för att du tar dig tid, reseberättelser på Postvagnen är alltid uppskattat. Ser ut som Currywurst, enligt mig obligatoriskt att äta minst en gång på varje Tysklandsresa.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tågsemester 2017 | Malmö-Amsterdam via Venedig och jakten på 300km/h! Del 1 av 2

Åkte business class mellan Venedig och Milano. Trots den tidiga avgången var det fullsatt på tåget.
    Fullsatt och fullsatt. Det verkar ha funnits en tom plats längst bak.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

När du kommer till Venedig ser det ut som att du går av vid V-Mestre och bor man där så ligger hotellpriserna på en "uttondel" av det som det kostar ute på Vendigön,
    och sedan åker man spårvagnen ut för en billig penning./Ulf

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Underbar reseskildring!
    Jag tycker nog det ser ut som Venezia Santa Lucia, men jag kan ha fel.

Vad hade Herr Olsson för biljetter - antar det inte var Interrail för dom brukar inte DB:s lounger acceptera.

Jag hoppas att målet "300 km/h" uppnåddes under resan - för cirka 10 år sedan gjorde jag en liknande resa i jakt på 320 km/h. Det lyckades nästan - vi kom upp i 318 km/h...

Instämmer i att currywurst är obligatorisk vid ett Tysklandsbesök - dock är det naturligtvis "streng verboten" söder om Düsseldorf.

Ser fram mot nästa avsnitt!

/TKO

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Åkte business class mellan Venedig och Milano. Trots den tidiga avgången var det fullsatt på tåget. Tänkte här att det fanns en chans att få åka 300km/h här men tåget gick ”bara” i 280km/h. Ännu en besvikelse, jakten går vidare.
    Vilken fantastisk reseskildring! Den resan borde vara svår att glömma. Jag ser fram emot morgondagen.

Under tiden kommer jag att grubbla mig fördärvad på att klura ut hur du bar dig åt för att ta så många selfies i tåget utan att darra på handen.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-03-02 klockan 17:01:55.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tji fick jag! Tåget är Thello och det skulle ta mig mellan Milano och Nice. Det är tydligen ett bolag som är samägt mellan Italien och Frankrike och båda länderna har tagit med sina sämsta egenskaper in i det samarbetet.. Först var tåget försenat och sedan struntade de att starta både AC och belysning. Men tåget kom iaf fram någon timma försenat och jag var en upplevelse rikare.
    Och ändå åkte du med samma Thello en sommar senare, och dessutom med damsällskap. Hur tordes du?

Fantastiskt trevligt reportage!

Medlem
    mar 2018

Tusen tack allihopa!

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Tack för att du tar dig tid, reseberättelser på Postvagnen är alltid uppskattat. Ser ut som Currywurst, enligt mig obligatoriskt att äta minst en gång på varje Tysklandsresa.
    Jag håller helt med, har man inte ätit currywurst räknas inte ett tysklandsbesök!

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Fullsatt och fullsatt. Det verkar ha funnits en tom plats längst bak.
    haha, jo det är sant! Jag tror han var på toa eller något när bilden togs ;)

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    När du kommer till Venedig ser det ut som att du går av vid V-Mestre och bor man där så ligger hotellpriserna på en "uttondel" av det som det kostar ute på Vendigön,
    och sedan åker man spårvagnen ut för en billig penning./Ulf
    Det är faktiskt vid Santa Lucia. Hade jag gjort ett återbesökt är det inte omöjligt att jag bott "utanför" Venedig.

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Underbar reseskildring!
    Jag tycker nog det ser ut som Venezia Santa Lucia, men jag kan ha fel.

Vad hade Herr Olsson för biljetter - antar det inte var Interrail för dom brukar inte DB:s lounger acceptera.

Jag hoppas att målet "300 km/h" uppnåddes under resan - för cirka 10 år sedan gjorde jag en liknande resa i jakt på 320 km/h. Det lyckades nästan - vi kom upp i 318 km/h...

Instämmer i att currywurst är obligatorisk vid ett Tysklandsbesök - dock är det naturligtvis "streng verboten" söder om Düsseldorf.

Ser fram mot nästa avsnitt!

/TKO
    Jag reste med vanliga biljetter! Kollar du längst upp finns en länk till priser, tider osv :)

Vart åkte du 318 km/h? 320 kan nog vara ett av sommarens mål!

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Vilken fantastisk reseskildring! Den resan borde vara svår att glömma. Jag ser fram emot morgondagen.

Under tiden kommer jag att grubbla mig fördärvad på att klura ut hur du bar dig åt för att ta så många selfies i tåget utan att darra på handen.
    Det var många med samma klädstil på tåget bara, tydligen ganska populär skjorta! Skämt och sido, klämde fast telefonen i nackstödet framför och sedan tog jag flera olika bilder med hjälp av självutlösaren i min Apple Watch. Sen var det lite jobb med att klippa ihop bilderna i telefonen men det gick. Något ska man ju ha för sig när man åker tåg!

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Och ändå åkte du med samma Thello en sommar senare, och dessutom med damsällskap. Hur tordes du?

Fantastiskt trevligt reportage!
    Haha, jag tänkte att hon skulle få se hur jävligt det kan vara ;) I år får det bli regionaltåg!

Senast redigerat av Herrolsson den 2019-03-02 klockan 19:13:57.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag reste med vanliga biljetter! Kollar du längst upp finns en länk till priser, tider osv :)

Vart åkte du 318 km/h? 320 kan nog vara ett av sommarens mål!
    Eftersom jag var för elak för de dåvarande moderatorernas smak fick jag livstids bannlysning från "gamla" Postvagnen - kan därför inte kolla länken. Och av samma skäl kan jag inte länka till ett inlägg om "jakten på 320" som jag gjorde när det begav sej.

Var det var? Det får bli en liten gåta - jag tror att det då var den enda sträckan i Europa där man körde så fort. Hur det är nu har jag inte full koll på. Resan rekommenderas - men välj rätt tågtyp/operatör. Har du tur serveras utmärkta små korvar i bistron!

/TKO

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Eftersom jag var för elak för de dåvarande moderatorernas smak fick jag livstids bannlysning från "gamla" Postvagnen - kan därför inte kolla länken. Och av samma skäl kan jag inte länka till ett inlägg om "jakten på 320" som jag gjorde när det begav sej.

Var det var? Det får bli en liten gåta - jag tror att det då var den enda sträckan i Europa där man körde så fort. Hur det är nu har jag inte full koll på. Resan rekommenderas - men välj rätt tågtyp/operatör. Har du tur serveras utmärkta små korvar i bistron!

/TKO
    Okej! Det var iaf enkelbiljetter som jag köpte på nationaldagen på respektive tågbolags hemsida.

Jag gissar(efter att ha Googlat lite att det var mellan Paris och Strasbourg!

Nu ligger även del 2 ute
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...9053#post49053

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag gissar(efter att ha Googlat lite att det var mellan Paris och Strasbourg!
    Nästan rätt!
    (Jag har dröjt med att svara för jag har förgäves letat efter bilder från resan, men tji... mitt "bildarkiv" är strängt kronologiskt och eftersom jag inte minns när jag åkte fann jag inget. Men återkommer kanske!)

Visst var det på LGV Est (Européen) men jag åkte inte från Strassburg utan via Forbach med ett ICE som kom från Frankfurt. Jag tror jag steg på i Mannheim... ja ni ser hur bra mitt minne numera är! Vill man åka sträckan rekommenderar jag starkt att välja ICE om tiderna passar - mycket bekvämare, riktig bistro, godare öl etc. Och bäst av allt - i ändvagnarna är det en glasvägg till förarhytten så man har fri utsikt framåt vilket ger en extra dimension när det går riktigt fort. Det är dock ett modernt glas som kan "dimmas" så att sikten hindras - det skedde bland annat vid gränspassagen där det uppenbarligen fanns något "top secret".
    Intressant var att i stort sett alla resenärerna i min vagn gick fram och tog bilder på hastighetsmätaren - det var inte bara vi tågtöntar som tyckte detta var lite märkvärdigt!

Banan invigdes 2007 så det kan ha varit den sommaren eller året därpå jag åkte - jag får gräva i arkivet igen!

Och nog bör man väl ha åkt med Europas snabbaste tåg?
    (Om det nu fortfarande är det - kör inte italienarna minst lika fort?)

/TKO

Hast Du gesehen!

Och det visar sej att jag mindes fel om hastigheten - vi kom faktiskt upp i 319 km/h...

Senast redigerat av TKO den 2019-03-04 klockan 17:57:37. Anledning: Hittat bilden!

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Lysande, som vanligt! :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Åter igen ett riktigt bra och kul reportage från Herrolsson. :)

Currywursten verkar som om du käkade uppe på Schweinske? En nordtysk kedja som serverar gris i olika former. Ofta väldigt prisvärt och pålitligt även om man kanske inte studsar iväg av kulinarisk nöjdhet. På Hamburg HBF ligger den dessutom fantastiskt bra med utsikt över banhallen från flera bord, ännu fler efter senaste ombyggnaden man gjort.

Jag passerade Venedig på väg hem från Grekland år 2000, och köpte också en suverän Pizza från något hål i väggen.

//R

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Åter igen ett riktigt bra och kul reportage från Herrolsson. :)

Currywursten verkar som om du käkade uppe på Schweinske? En nordtysk kedja som serverar gris i olika former. Ofta väldigt prisvärt och pålitligt även om man kanske inte studsar iväg av kulinarisk nöjdhet.
    //R
    Det stämmer mycket bra! Ett ställe jag faktiskt besökte 2007 första gången och din beskrivning av maten stämmer mycket väl! Men utsikten gör det värt det!

Medlem
    mar 2018

(Dubbelpost)

Senast redigerat av Herrolsson den 2019-03-06 klockan 08:28:44.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •