Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tåg 565 och 580

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    318

    Tåg 565 och 580

    Jag har åkt tåg 565/580 ett antal gånger mellan Stockholm och Linköping och tillbaka.

    För dom som inte känner till tåget så är det ett SJ3000 som går från Umeå på morgonen och sedan via Stockholm ned till Linköping för att efter några timmar återvända samma väg till Sundvall.

    Åker med tåget för att det passar väldigt bra för att spela in mina populära mattester då det är väldigt få resenärer på tåget och inte så sällan är bägge fyr-grupperna i 1 klass lediga så att jag kan välja lämplig inspelningslats utan att behöva störa andra resenärer, något som blivit allt svårare då beläggningen på SJs tåg ökat och det blivit allt svårare att hitta lågtrafikavgångar.

    Men jag funderar på varför tåget gör den extra turen ned till Linköping och tillbaka då det är så få resenärer som åker med tåget?

    Det finns säkert skäl till att SJ valt denna lösning och kanske är det en lucka i tidtabellen som man velat fylla i medan tåget i alla fall finns i Stockholm i avvaktan på att senare på eftermiddagen gå tillbaka till Sundsvall.

    Kanske någon som har bättre koll på mig på hur tågen hänger ihop som kan ha svaret på detta?

    En liten märklig sak i sammanhanget är att tåget furneras på Stockholm C efter att kommit från Umeå innan det fortsätter ned till Linköping och det går alldeles utmärkt att boka mat 1 klass på sträckan Stockholm/Norrköping/Linköping men INTE på returen Linköping/Norrköping/Stockholm. Bokar man dock tex Linköping - Gävle kan man boka mat som serveras efter avgång Linköping då den lastades redan på nedresan i Stockholm. Lite märkligt assymmetri i möjligheten att boka mat alltså.

    Jag har rest sträckan för att testa vegetarisk och gluten/laktosfri mat men har aldrig fått någon vegetarisk mat trots att det varit beställd.

    Som bonus har jag istället ofta fått varm mat och det har varit mer än tillräcklig kompensattion och senaste resan fick nog den godaste varma kycklingrätt jag någonsin fått i 1 klass på SJs tåg. Man kan verkligen - om man vill.

    Men varför går tåget till Linköping kan man undra?

    /Jan-Erik

    Senast redigerat av arskortguldsj den 2019-03-02 klockan 10:04:50.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    417

    Sv: Tåg 565 och 580

    Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Jag har åkt tåg 565/580 ett antal gånger mellan Stockholm och Linköping och tillbaka.

    För dom som inte känner till tåget så är det ett SJ3000 som går från Umeå på morgonen och sedan via Stockholm ned till Linköping för att efter några timmar återvända samma väg till Sundvall.

    Åker med tåget för att det passar väldigt bra för att spela in mina populära mattester då det är väldigt få resenärer på tåget och inte så sällan är bägge fyr-grupperna i 1 klass lediga så att jag kan välja lämplig inspelningslats utan att behöva störa andra resenärer, något som blivit allt svårare då beläggningen på SJs tåg ökat och det blivit allt svårare att hitta lågtrafikavgångar.

    Men jag funderar på varför tåget gör den extra turen ned till Linköping och tillbaka då det är så få resenärer som åker med tåget?

    Det finns säkert skäl till att SJ valt denna lösning och kanske är det en lucka i tidtabellen som man velat fylla i medan tåget i alla fall finns i Stockholm i avvaktan på att senare på eftermiddagen gå tillbaka till Sundsvall.

    Kanske någon som har bättre koll på mig på hur tågen hänger ihop som kan ha svaret på detta?

    En liten märklig sak i sammanhanget är att tåget furneras på Stockholm C efter att kommit från Umeå innan det fortsätter ned till Linköping och det går alldeles utmärkt att boka mat 1 klass på sträckan Stockholm/Norrköping/Linköping men INTE på returen Linköping/Norrköping/Stockholm. Bokar man dock tex Linköping - Gävle kan man boka mat som serveras efter avgång Linköping då den lastades redan på nedresan i Stockholm. Lite märkligt assymmetri i möjligheten att boka mat alltså.

    Jag har rest sträckan för att testa vegetarisk och gluten/laktosfri mat men har aldrig fått någon vegetarisk mat trots att det varit beställd.

    Som bonus har jag istället ofta fått varm mat och det har varit mer än tillräcklig kompensattion och senaste resan fick nog den godaste varma kycklingrätt jag någonsin fått i 1 klass på SJs tåg. Man kan verkligen - om man vill.

    Men varför går tåget till Linköping kan man undra?

    /Jan-Erik
    jA VARFÖR , utan att VETA svaret kan jag med lite logistikkunskaper ge en mycket god gissning

    Överenskommelsen med X-trafik gick ut på att SJ ÖKAR antalet snabbtåg Cst - Sdl och att X-trafik minskar gävle Sundsvall . DETTA ledde till en obehövlig förstärkning på sträckan Gävle - Cst (och nu kommer gissningen:)För att ta hem detta ekonmiskt beslöt då SJ att dra in ett IC Gävle-Linköping och i stället förlänga ett snabbtåg till Linköping , vilket dessutom minskar antalet vändningar i Cst och är god ekonomi

    Genom att detta tåg kallas snabbtåg i st f IC (och nu gissar jag hej vilt) kan det leda till färre resenärer Cst -Linköping om den inte säljs som SJ -regional i automaterna, (tacksam om ngn som kan mer om biljettautomaterna kan bekräfta el dementera detta resonemang) vilket kan förklara den låga beläggningen


  3. #3
    SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    89

    Sv: Tåg 565 och 580

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Överenskommelsen med X-trafik gick ut på att SJ ÖKAR antalet snabbtåg Cst - Sdl
    Jag förstår att du menar Sundsvall, men Sdl står egentligen för Sandlid.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 315

    Sv: Tåg 565 och 580

    Citat Ursprungligen postat av Curt Olof Bodman Visa inlägg
    Jag förstår att du menar Sundsvall, men Sdl står egentligen för Sandlid.
    ...och Sundsvall(C)förkortas ju Suc…/Ulf


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •