Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Tåg 1/2019 plumpar i protokollet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tåg 1/2019 plumpar i protokollet.

Så dök Tåg 1/2019 upp en smula försenad men det tycks ju ha funnits acceptabla anledningar till att den kom sent . Så till felletning, en intressant artikel om Norrtåg illustreras med en felritad karta , för inte finns det någon järnväg Luleå-Haparanda och inte heller i texten nämns att det tänkta tåget till Haparanda ska gå Luleå-Boden-Haparanda. Denna lilla fadäs går väl dock att ha överseende med men sedan surnar man till rejält när man upptäcker att redaktionen förfallit till oskicket att trycka text på färgat underlag. Vi har klagat på detta förut och ändå... Sid 17: ”storsatsning på nattåg hur och när ? ” tjaa går att tyda ut med viss möda. Sid 30: ” skriv och fotokunniga efterlyses”. Ja med möda och starkt ljus går det att tyda ut ett budskap men jag vill kunna läsa bekvämt i soffan som jag kan med det mesta annat. Sämst blir det alltså med vit text på grått underlag. Och det är alltså så att med ålder så förändras synen, delvis faktiskt till det bättre min närsynthet har försvunnit och jag behöver inga glasögon men mörkerseende försämras och att uppfatta kontraster försämras antar jag.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tåg 1/2019 plumpar i protokollet.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Så dök Tåg 1/2019 upp en smula försenad men det tycks ju ha funnits acceptabla anledningar till att den kom sent .
    Tåg nr 1/2019 utkom precis enligt utgivningsplanen för 2019.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Var ligger "Östersund Norra"?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Här. Norra Station Östersund.

https://visitostersund.se/norra-station-2/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns inget som heter Östersunds Norra, däremot Östersunds Västra

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Det är förstås Östersund Västra som avses. Om jag minns rätt trafikerade hållplatsen fram till 1968 och sedan försvann den i många år även om plattformar och hållplatshus låg kvar. Användes ibland i samband med Jamtli festivalen.

I övrigt tycker jag att att TÅG nr 1 2019 innehöll många läsvärda artiklar och det var en bra blandning av nytt och gammal. Ett stort steg framåt jämfört höstens nummer som var betydligt torftigare.

Mvh Alex

Senast redigerat av Alex den 2019-03-02 klockan 12:33:02.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Det är förstås Östersund Västra som avses. Om jag minns rätt trafikerade hållplatsen fram till 1968 och sedan försvann den i många år även om plattformar och hållplatshus låg kvar. Användes ibland i samband med Jamtli festivalen.

I övrigt tycker jag att att TÅG nr 1 2019 innehöll många läsvärda artiklar och det var en bra blandning av nytt och gammal. Ett stort steg framåt jämfört höstens nummer som var betydligt torftigare.

Mvh Alex
    Östersund V nedlagd 1967-05-28 (källa: Järnvägsdata 2009) och sedan (okänt årtal efter 2009) återupptagen persontrafik, nu troligen tätare än någonsin

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Östersund V nedlagd 1967-05-28 (källa: Järnvägsdata 2009) och sedan (okänt årtal efter 2009) återupptagen persontrafik, nu troligen tätare än någonsin
    Snarare återuppstånden i mitten av 1990-talet. Finns t ex med i en Tågtider 16 augusti 1999 - 12 juni 2000 som jag hittade i hastigheten.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Tåg nr 1/2019 utkom precis enligt utgivningsplanen för 2019.
    Underbart Bengtssonsvar. Denna utgivningsplan har ändrats och anpassats till den försening som uppstod för Decembernumret

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Mvh Alex
    Även jag är nöjd , bara texten är läslig.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

... Denna lilla fadäs går väl dock att ha överseende med men sedan surnar man till rejält när man upptäcker att redaktionen förfallit till oskicket att trycka text på färgat underlag. Vi har klagat på detta förut och ändå... Sid 17: ”storsatsning på nattåg hur och när ? ” tjaa går att tyda ut med viss möda. Sid 30: ” skriv och fotokunniga efterlyses”. Ja med möda och starkt ljus går det att tyda ut ett budskap men jag vill kunna läsa bekvämt i soffan som jag kan med det mesta annat. Sämst blir det alltså med vit text på grått underlag. Och det är alltså så att med ålder så förändras synen, delvis faktiskt till det bättre min närsynthet har försvunnit och jag behöver inga glasögon men mörkerseende försämras och att uppfatta kontraster försämras antar jag.
    Instämmer. Text på färgad botten är ett onödigt oskick. Vilket jag insåg för ett antal år sedan då jag hade nedsatt syn efter en ögonoperation. Innan dess, precis som numera är det inget stort problem, men under tiden med nedsatt syn var sådana texter näst intill oläsbara. (Hopplösast var att försöka läsa Modern Railway.)
    Och synen blir inte bättre med åren.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tåg 1/2019 plumpar i protokollet – negativ grafisk modefluga

Så dök Tåg 1/2019 upp en smula försenad men det tycks ju ha funnits acceptabla anledningar till att den kom sent . Så till felletning, en intressant artikel om Norrtåg illustreras med en felritad karta , för inte finns det någon järnväg Luleå-Haparanda och inte heller i texten nämns att det tänkta tåget till Haparanda ska gå Luleå-Boden-Haparanda. Denna lilla fadäs går väl dock att ha överseende med men sedan surnar man till rejält när man upptäcker att redaktionen förfallit till oskicket att trycka text på färgat underlag. Vi har klagat på detta förut och ändå... Sid 17: ”storsatsning på nattåg hur och när ? ” tjaa går att tyda ut med viss möda. Sid 30: ” skriv och fotokunniga efterlyses”. Ja med möda och starkt ljus går det att tyda ut ett budskap men jag vill kunna läsa bekvämt i soffan som jag kan med det mesta annat. Sämst blir det alltså med vit text på grått underlag. Och det är alltså så att med ålder så förändras synen, delvis faktiskt till det bättre min närsynthet har försvunnit och jag behöver inga glasögon men mörkerseende försämras och att uppfatta kontraster försämras antar jag.
    Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Instämmer. Text på färgad botten är ett onödigt oskick. Vilket jag insåg för ett antal år sedan då jag hade nedsatt syn efter en ögonoperation. Innan dess, precis som numera är det inget stort problem, men under tiden med nedsatt syn var sådana texter näst intill oläsbara. (Hopplösast var att försöka läsa Modern Railway.)
    Och synen blir inte bättre med åren.
    När ni – @Lennart P respektive @Klas M – skriver om 'text på färgad botten' undrar jag vad som menas? Är det svart text på färgade tonplattor eller är det negativ (alltså 'vit' text) på detta färgade underlag som ni menar finns i senaste numren av Tåg? Eftersom jag inte 'prenumererar' på Tåg vet jag alltså inte hur de aktuella sidorna ser ut.

Svart text på en svagt färgad bakgrund (tonplatta) är inte alls lika svår att se/läsa som motsvarande negativ, 'vit', text på samma tonplattor. Speciellt om det är en kraftigt kontrasterande färgplatta kan man nog i de flesta fall läsa i varje fall större 'vit' text.

Färgade tonplattor med inlagd text är alltså ofta svåra läsa för inte bara äldre med sämre syn utan generellt mindre lämpliga för stora textsjok av brödtext. Men det finns förstås olika grader i helvetet så lagom användning av satt text på färgade tonplattor är nog bäst.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    När ni – @Lennart P respektive @Klas M – skriver om 'text på färgad botten' undrar jag vad som menas? Är det svart text på färgade tonplattor eller är det negativ (alltså 'vit' text) på detta färgade underlag som ni menar finns i senaste numren av Tåg? Eftersom jag inte 'prenumererar' på Tåg vet jag alltså inte hur de aktuella sidorna ser ut.

Svart text på en svagt färgad bakgrund (tonplatta) är inte alls lika svår att se/läsa som motsvarande negativ, 'vit', text på samma tonplattor. Speciellt om det är en kraftigt kontrasterande färgplatta kan man nog i de flesta fall läsa i varje fall större 'vit' text.

Färgade tonplattor med inlagd text är alltså ofta svåra läsa för inte bara äldre med sämre syn utan generellt mindre lämpliga för stora textsjok av brödtext. Men det finns förstås olika grader i helvetet så lagom användning av satt text på färgade tonplattor är nog bäst.
    Eftersom jag är på resa och inte läst aktuellt nummer av tåg vet jag inte hur det ser ut där. Och eftersom min syn blivit normal efter operationen kan jag inte undersöka nödvändigheten närmare, längre (vilket är positivt för mig).
    Men under den tid jag hade nedsatt syn var "normal", svart text på färgad botten markant svårläst.
    Detta att inte, av konstnärliga skäl, gör text svårläst, tycker jag är något en professionell redaktör/förläggare borde ha fått lära sig. Det är inte så lätt att inse när man inte själv besväras av det.
    På samma sätt som att man det ska finnas annat än skillnad på rött och grönt för att visa allmänhet vad som gäller (t.ex. placering eller text).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Svart text på en svagt färgad bakgrund (tonplatta) är inte alls lika svår att se/läsa som motsvarande negativ, 'vit', text på samma tonplattor. Speciellt om det är en kraftigt kontrasterande färgplatta kan man nog i de flesta fall läsa i varje fall
    större 'vit' text.
    Färgade tonplattor med inlagd text är alltså ofta svåra läsa för inte bara äldre med sämre syn utan generellt mindre lämpliga för stora textsjok av brödtext. Men det finns förstås olika grader i helvetet så lagom användning av satt text på
    färgade tonplattor är nog bäst.
    Det är faktisk alla varianter som använts , vit text på svart botten , vit text på foto, svart text på ljusblå platta (hyggligt läsbar för mig) och både och på s.30 där en platta med olika nyanser av grått har rubrik med vit text och sedan svart text. Ironiskt är rubriken ”Skriv och fotokunniga efterlyses” med mycket svårläst text, med en stark lampa går det att tyda ut.
    Annars verkar jag inte ha några synproblem, har lagt av med glasögon, ser obehindrat på TV och läserbdagstidningar och böcker obehindrat så länge de är tryckta på vanligt sätt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Utöver den av Lennart P nämnda rutan med svart text på grå botten finns en ruta (i en artikel om Korsika) med ljusgrön text på mörkgrön botten, samt en annons från Industribaneföreningen (så i just det fallet skall väl kritiken riktas mot IBF och inte mot Tåg) med svagt grå text på kraftigt orange botten. Alla dessa rutor är lite svårläsliga, men det finns även andra färgade rutor som i varje fall jag har lätt att läsa, men jag inser också att de kan vara ett problem för andra läsare. Det har faktiskt blivit en väldig blandning av olika färger i Tåg; andra tidskrifter har förvisso också färgade rutor men oftas är det då ganska svaga färger och i många fall utnyttjar man endast ett fåtal färger, ofta på ett genomtänkt sätt för att framhäva vad det är för typ av information.

Lite tråkigt att nutiden kommit i bakgrunden i Tåg. Jag undrar också varför man tar upp det begränsade utrymmet för aktualiteter med att skriva om beredskapen mot skogsbränder - utan att på något sätt nämna den eventuella järnvägsanknytningen. Skogsbrandsutredningen tar förvisso upp att väg- och järnvägstrafik kan hindras av bränder, men däremot hittar jag varken i utredningen eller i Tåg-notisen något direkt järnvägsrelaterat, t ex förslag till brandbekämpning med hjälp av släcktåg (i likhet med flodsprutorna som används för vattenburen bekämpning av bränder i hamnar mm) - om nu detta överhuvudtaget är realistiskt. Kanske när bränder uppstår på grund av tjuvbromsande järnvägsvagnar?

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2019-03-03 klockan 21:13:20.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Utöver den av Lennart P nämnda rutan med svart text på grå botten finns en ruta (i en artikel om Korsika) med ljusgrön text på mörkgrön botten, samt en annons från Industribaneföreningen (så i just det fallet skall väl kritiken riktas mot IBF och inte mot Tåg) med svagt grå text på kraftigt orange botten. Alla dessa rutor är lite svårläsliga, men det finns även andra färgade rutor som i varje fall jag har lätt att läsa, men jag inser också att de kan vara ett problem för andra läsare. Det har faktiskt blivit en väldig blandning av olika färger i Tåg; andra tidskrifter har förvisso också färgade rutor men oftas är det då ganska svaga färger och i många fall utnyttjar man endast ett fåtal färger, ofta på ett genomtänkt sätt för att framhäva vad det är för typ av information.

Lite tråkigt att nutiden kommit i bakgrunden i Tåg. Jag undrar också varför man tar upp det begränsade utrymmet för aktualiteter med att skriva om beredskapen mot skogsbränder - utan att på något sätt nämna den eventuella järnvägsanknytningen. Skogsbrandsutredningen tar förvisso upp att väg- och järnvägstrafik kan hindras av bränder, men däremot hittar jag varken i utredningen eller i Tåg-notisen något direkt järnvägsrelaterat, t ex förslag till brandbekämpning med hjälp av släcktåg (i likhet med flodsprutorna som används för vattenburen bekämpning av bränder i hamnar mm) - om nu detta överhuvudtaget är realistiskt. Kanske när bränder uppstår på grund av tjuvbromsande järnvägsvagnar?
    För att inte tala om artikeln om linbanor. I en tidskrift om tåg? Ett bottennapp trots höjden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Snarare återuppstånden i mitten av 1990-talet. Finns t ex med i en Tågtider 16 augusti 1999 - 12 juni 2000 som jag hittade i hastigheten.
    Östersund V används idag för tågen som går vidare mot Åre Duved. Tidigare vände också tågen Sundsvall - Östersund där. Enligt obekräftade uppgifter tillåter inte Trafikverket att tåg vänder där.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sverigekartan som visar lokalavdelningarna, här har Hjälmaren fallit bort. Den sjön har väl i alla fall funnits i tusentals år så har man bytt till äldre innehåll så borde Hjälmaren platsa.
    -Per

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av cfrojdh Visa inlägg
    Östersund V används idag för tågen som går vidare mot Åre Duved. Tidigare vände också tågen Sundsvall - Östersund där. Enligt obekräftade uppgifter tillåter inte Trafikverket att tåg vänder där.
    De uppgifterna måste vara felaktiga eftersom Trafikverket fortfarande tillåter att Inlandsbanans tåg från Mora vänder där. Och om de inte skulle tillåta tågvändning där så kan man ju köra som växlingsrörelse istället. Så någon bättre orsak till den indragna trafiken får du nog försöka att finna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Underbart Bengtssonsvar. Denna utgivningsplan har ändrats och anpassats till den försening som uppstod för Decembernumret
    Ja, utgivningsplanen för 2019 är ändrad. ANNARS hade Tåg nr 1/2019 riskerat att bli försenad. Nu blev den inte det, eller hur?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •