Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Idag för 10 år sedan.... (andra mars 2009)

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Idag för 10 år sedan.... (andra mars 2009)

Hej

Blev så inspirerad av Jan Lindahl och hans härliga bildvisningen från hans stora arkiv så jag blev så sugen och göra ett försök även jag.

TGOJ Ma 405 med aitikpendeln passerar om någon sekund växeln till Hedensbyns Industrimområde öster om Skellefteå.

Denna växel leder industrispåret in på Norrländska bibanan som går Rönnskär/ Skelleftehamn till Bastuträsk. (Skelleftebanan)

Industrispåret kan anas under nysnön i bildens nedre vänstra hörn.

Platsen ser precis likadan ut idag. något mindre snö och mer is kanske.
    Men loktypen är utbytta mot Dubbla Rc/Rd lok från Green Cargo och Aitikpendeln har idag nya vagnar från Kiruna Wagon.

Jag bedömer att tågen verkar vara längre och tyngre idag en då, även om dom inte var vare sig korta eller lätta för 10 år sedan.
    Men jag kan ha fel....

/Jona

Filosofen Jona i Söv

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för 10 år sedan.... (andra mars 2009)

Citat Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
    Hej

Blev så inspirerad av Jan Lindahl och hans härliga bildvisningen från hans stora arkiv så jag blev så sugen och göra ett försök även jag.

TGOJ Ma 405 med aitikpendeln passerar om någon sekund växeln till Hedensbyns Industrimområde öster om Skellefteå.

Denna växel leder industrispåret in på Norrländska bibanan som går Rönnskär/ Skelleftehamn till Bastuträsk. (Skelleftebanan)

Industrispåret kan anas under nysnön i bildens nedre vänstra hörn.

Platsen ser precis likadan ut idag. något mindre snö och mer is kanske.
    Men loktypen är utbytta mot Dubbla Rc/Rd lok från Green Cargo och Aitikpendeln har idag nya vagnar från Kiruna Wagon.

Jag bedömer att tågen verkar vara längre och tyngre idag en då, även om dom inte var vare sig korta eller lätta för 10 år sedan.
    Men jag kan ha fel....

/Jona
    Snyggt!
    Har du fler bilder i ditt arkiv?

/TKO

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Historia på många sätt. Varken loktypen, operatören eller lastbärarna för kopparsligen förekommer längre i denna trafik.

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Snyggt!
    Har du fler bilder i ditt arkiv?

/TKO
    Jo, har typ 1,8 miljarder bilder i arkivet, vilket motsvarar ungefär 1 procent av antalet Jan Lindahl har i sitt arkiv....

Nä skämt och sido, har flertalet bilder inspirerad av Mattias E, Martin O med flera bra tågfotografer, men behåller dom nog för mig själv ett tag till.
    Vill inte heller köra allt för många bilder idag av typen "för ett ex antal år sedan" då det är Jan Lindahls signum just nu.

/Jona

Filosofen Jona i Söv

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •