Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Pendeltågen - 2 frågor

  1. #1
    Avställd
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    65

    Pendeltågen - 2 frågor

    Varför öppnar man inte Karlberg för tågen till/från Märsta/Väsby ?
    Varför 'kryssar' man inte pendlarna söder om Stockholm Södra så att alla tåg kan stanna i Årstaberg ?

    Senast redigerat av lennart den 2019-03-01 klockan 13:10:05.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    148

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Citat Ursprungligen postat av lennart Visa inlägg
    Varför öppnar man inte Karlberg för tågen till/från Märsta/Väsby ?
    Varför 'kryssar' man inte pendlarna söder om Stockholm Södra så att alla tåg kan stanna i Årstaberg ?
    1: Antagligen för mycket jobb för att öppna upp
    2. För att då måste man köra enkelspårsdrift förbi Sst för pendlarna från Cst samt mellan Sst och Åbe, alltså mycket mer tågköer åt alla håll och kanter


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 186

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Citat Ursprungligen postat av lennart Visa inlägg
    Varför öppnar man inte Karlberg för tågen till/från Märsta/Väsby ?
    Finns inget behov att ytterligare krångla till det. Dessutom till föga nytta.

    Citat Ursprungligen postat av lennart Visa inlägg
    Varför 'kryssar' man inte pendlarna söder om Stockholm Södra så att alla tåg kan stanna i Årstaberg ?
    För att undvika korsande tågvägar och ytterligare störningar av även fjärrtågen.

    Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2019-03-01 klockan 13:57:07.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 598

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    1: Antagligen för mycket jobb för att öppna upp
    r
    Fast Karlberg är ju intakt just för att användas vid avstängningar. Eller måste det till en längre tid än några dagar ?


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 186

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Fast Karlberg är ju intakt just för att användas vid avstängningar. Eller måste det till en längre tid än några dagar ?
    Behovet torde avgöra, nu finns inget behov.

    Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2019-03-01 klockan 17:32:40.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    1 286

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Behovet torde avgöra, nu finns inget behov.
    Hur kan du avgöra vilket behov som SLs kunder kan ha haft att använda Karlberg i dag?


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 186

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Hur kan du avgöra vilket behov som SLs kunder kan ha haft att använda Karlberg i dag?
    Går normalt inga SL-tåg dit och stationen ligger inte så till att den enkelt ersätter annan station där man normalt kan byta tåg eller till/från t-banan. Men du har kanske bättre uppgifter? Eller handlar det bara om vanliga 'borde göra för att man kan'?


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    1 286

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Går normalt inga SL-tåg dit och stationen ligger inte så till att den enkelt ersätter annan station där man normalt kan byta tåg eller till/från t-banan. Men du har kanske bättre uppgifter? Eller handlar det bara om vanliga 'borde göra för att man kan'?
    Tågen på Märsta/Södertäljelinjen passerade ju inte Odenplan så resenärer till/från Vasastan fick åka omvägen över Centralen. Ett upphåll vid Karlberg hade väl sparat 10-15 minuter för dem som vanligen använder Odenplan.

    Om Karlberg var en onödig station hade väl inte så många använt stationen när den var i bruk?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 186

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Tågen på Märsta/Södertäljelinjen passerade ju inte Odenplan så resenärer till/från Vasastan fick åka omvägen över Centralen. Ett upphåll vid Karlberg hade väl sparat 10-15 minuter för dem som vanligen använder Odenplan.

    Om Karlberg var en onödig station hade väl inte så många använt stationen när den var i bruk?
    När Karlberg var i bruk ingick den i folks planering av sin resa. Så inte nu. Att helt plötsligt stanna där kräver ytterligare information och medför en betydande risk för att folk kliver av där som ersättning för det tänkta bytet vid Odenplan, för att finna ett det inte fungerade.

    Jag ser inte att din bedömning väger tyngre än min.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    886

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Att stanna vid Karlberg innebär även att man måste lösa bemanning av stationen samt få ihop extrainsatta tåg med alla andra tågrörelser som pågår i området. Det första är nog inte värst svårt (räcker i praktiken med exempelvis några ordningsvakter med nyckel), det andra kan dock kräva en del.

    Hur mycket tid som skulle sparas är högst individuellt och om man ändå skulle behöva byta till buss/t-bana är det inte ens säkert att allt för många skulle spara någon tid. Sedan kan det även finnas andra skäl till att man valde att inte öppna stationen.

    Visa verkar tro att myndighetsbeslut tas för att jävlas med människor så mycket som möjligt. Om man tror detta är man nog allt för instängd i sin egna bubbla. Med detta inte sagt att det förekommer att enskilda tar beslut av enbart denna orsak och detta både inom privat- och offentlig sektor.


  11. #11
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    838

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Instämmer i Jans bedömning. Karlberg saknar i dag vettig kollektivtrafik. Det kräver promenad upp till S:t Eriksplan. Mertiden för att ta sig från Karlberg till destinationen är förmodligen mindre än mertiden via Stockholm C, men motiverar ändå inte att skapa förvirring utöver det behövliga. Problemet är ju att vissa linjer går via Odenplan. Byten mellan Märstagrenen och Bålstagrenen, som normalt görs på Odenplan, är ju klart olämpliga att göra med byte Karlberg-Odenplan.
    Karlberg är lämplig endast vid planerad avstängningar av Citybanan när båda grenarna är omledda och skyltning, kompletterande busslinjer, information i förväg etc. är på plats.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    304

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Att stanna vid Karlberg innebär även att man måste lösa bemanning av stationen samt få ihop extrainsatta tåg med alla andra tågrörelser som pågår i området. Det första är nog inte värst svårt (räcker i praktiken med exempelvis några ordningsvakter med nyckel), det andra kan dock kräva en del.
    Nu var väl inte tanken att man skulle sätta in extra tåg, utan att de pendeltåg som går via Karlberg skulle stanna där. Men det kan väl ändå finnas någon tanke att annan trafik hindras. Förra gången pendeltrafiken leddes om från Citybanan öppnades Karlberg på föredömligt kort tid, och bemanningen var ett par personer med gula västar som försökte hjälpa vilsna trafikanter. Den gången var Karlbergs station mycket väl utnyttjad. I dag var behovet förstås inte lika stort när ungefär vartannat pendeltåg faktiskt gick genom tunneln.

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2019-03-01 klockan 20:44:24.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Instämmer i Jans bedömning. Karlberg saknar i dag vettig kollektivtrafik. Det kräver promenad upp till S:t Eriksplan. Mertiden för att ta sig från Karlberg till destinationen är förmodligen mindre än mertiden via Stockholm C, men motiverar ändå inte att skapa förvirring utöver det behövliga. Problemet är ju att vissa linjer går via Odenplan. Byten mellan Märstagrenen och Bålstagrenen, som normalt görs på Odenplan, är ju klart olämpliga att göra med byte Karlberg-Odenplan.
    Karlberg är lämplig endast vid planerad avstängningar av Citybanan när båda grenarna är omledda och skyltning, kompletterande busslinjer, information i förväg etc. är på plats.
    Det här är ju fånigt. Majoriteten av gångerna jag åkte till/från Karlberg gick jag till/från S:t Eriksplan. Det satt ju till och med skyltar som visade tunnelbanans närmaste avgångar därifrån. Det är inte särskilt långt, särskilt inte när man som jämförelse räknar in gång/rullrappssträckorna på Stockholm City som är rätt väl tilltagna. Däremot är det utomhus istället för inomhus.

    Sedan kan man diskutera om man ska öppna eller inte, men kollektivtrafikargumenten ger jag inte mycket för.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 716

    Sv: Pendeltågen - 2 frågor

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Det här är ju fånigt. Majoriteten av gångerna jag åkte till/från Karlberg gick jag till/från S:t Eriksplan. Det satt ju till och med skyltar som visade tunnelbanans närmaste avgångar därifrån. Det är inte särskilt långt, särskilt inte när man som jämförelse räknar in gång/rullrappssträckorna på Stockholm City som är rätt väl tilltagna. Däremot är det utomhus istället för inomhus.

    Sedan kan man diskutera om man ska öppna eller inte, men kollektivtrafikargumenten ger jag inte mycket för.
    Skriv ett brev till SL då och försök att få en förklaring.../Ulf


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •