Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

  1. #1
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    838

    Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Rörig morgon. Växelfel på Stockholm City. Tågen Bålsta-Nynäshamn går som vanligt (dock är linje 44 Bro-Älvsjö inställd), tågen Uppsala - Märsta - Södertälje går gamla vägen och gör extra uppehåll på spår 13/14 på Stockholm C. Pågått minst sedan 5.30.

    Senast redigerat av Tallberg den 2019-03-01 klockan 06:36:39.

  2. #2
    Avstängd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Rörig morgon. Växelfel på Stockholm City. Tågen Bålsta-Nynäshamn går som vanligt (dock är linje 44 Bro-Älvsjö inställd), tågen Uppsala - Märsta - Södertälje går gamla vägen och gör extra uppehåll på spår 13/14 på Stockholm C. Pågått minst sedan 5.30.
    Kan komma att pågår hela dagen idag. Det är ett par olika fel men främst växeln i spår 4 södra del vid Stockholm City vilket gör att tåg söderut måste gå ett stycke på det spår som normalt trafikeras av norrgående pendeltåg.
    Ska vi gissa på sedvanlig artikel i pressen där det framgår att järnvägsanläggningarna i Sverige är gamla och slitna?


  3. #3
    Avstängd
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Det är en olämplig utformning av spårsystemet vid Stockholm City. Övergångsväxlarna borde ha lagts så att en plattform kan stängas av utan att dubbelspårstrafiken bryts. Det skulle ha kunnat ske om växelförbindelserna mellan upp och nedspår lagts innanför skiljeväxlarna för spåren vid resp plattform. Nuvarande utformning innebär tyvärr att man inte kan komma till plattformen för motriktad trafik utan att störa den motriktade trafiken. Därigenom sänks kapaciteten avsevärt. Om övergångsväxlarna legat innanför skiljeväxlarna skulle stationen kunnat ha samma kapacitet som Odenplan när man bara använder en plattform(vid Stockholm City), och man därmed inte behövt göra dagens utglesning. Den dåliga designen är alltså orsaken till att tvingas till dagens utglesningar, dvs det finns inte tillräcklig reservkapacitet ens på den största stationen på Citybanan.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    265

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Enligt denna info verkar det som om Odenplan trafikeras: https://1409.se/position?tagNr=2313&...-03-01&lang=en . Dessutom går nästa alla SL pendeltåg i tid: https://1409.se/operator/10034?name=SL&lang=en


  5. #5
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    838

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Enligt denna info verkar det som om Odenplan trafikeras: https://1409.se/position?tagNr=2313&...-03-01&lang=en . Dessutom går nästa alla SL pendeltåg i tid: https://1409.se/operator/10034?name=SL&lang=en
    Javisst. Läs mitt startinlägg. En "linje" går som den ska Odenplan-Stockholm City, den andra går via Stockholm Central med uppehåll Solna - Stockholm Central - Stockholm Södra ("spökplattfomen") - Älvsjö

    Senast redigerat av Tallberg den 2019-03-01 klockan 07:36:22.

  6. #6
    Avstängd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Det är en olämplig utformning av spårsystemet vid Stockholm City. Övergångsväxlarna borde ha lagts så att en plattform kan stängas av utan att dubbelspårstrafiken bryts. Det skulle ha kunnat ske om växelförbindelserna mellan upp och nedspår lagts innanför skiljeväxlarna för spåren vid resp plattform. Nuvarande utformning innebär tyvärr att man inte kan komma till plattformen för motriktad trafik utan att störa den motriktade trafiken. Därigenom sänks kapaciteten avsevärt. Om övergångsväxlarna legat innanför skiljeväxlarna skulle stationen kunnat ha samma kapacitet som Odenplan när man bara använder en plattform(vid Stockholm City), och man därmed inte behövt göra dagens utglesning. Den dåliga designen är alltså orsaken till att tvingas till dagens utglesningar, dvs det finns inte tillräcklig reservkapacitet ens på den största stationen på Citybanan.
    Fast idag var ju inte problemet att man behövde stänga av en plattform utan problemet var att man behövde stänga av en växel i kombination med ytterligare ett växelfel. Så jag förstår inte hur det skulle ha kunnat hjälpa upp dagens situation med den växelplacering som du förslår. Det hade ju blivit enkelspårsdrift lika väl.


  7. #7
    Avstängd
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Fast idag var ju inte problemet att man behövde stänga av en plattform utan problemet var att man behövde stänga av en växel i kombination med ytterligare ett växelfel. Så jag förstår inte hur det skulle ha kunnat hjälpa upp dagens situation med den växelplacering som du förslår. Det hade ju blivit enkelspårsdrift lika väl.
    Kan du utveckla det och visa på en spårskiss(som det låter som du har tillgång till). Det är alltid bättre med kryssen innanför skiljeväxlarna. Och dvärgsignaler på rätt ställen.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    536

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Kan du utveckla det och visa på en spårskiss(som det låter som du har tillgång till). Det är alltid bättre med kryssen innanför skiljeväxlarna. Och dvärgsignaler på rätt ställen.
    Men, å andra sidan, om skiljeväxeln legat utanför krysset, d v s ytterst, och det då hade blivit fel i den hade blivit enkelspårsdrift ända från Stockholm södra.

    Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2019-03-01 klockan 08:13:52.

  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Ska vi gissa på sedvanlig artikel i pressen där det framgår att järnvägsanläggningarna i Sverige är gamla och slitna?
    Här kanske massmedia istället borde fråga om vissa nya anläggningar inte är tillräckligt robusta? Det har sedan Citybanan öppnades varit väldigt vanligt med växelfel och andra infrastrukturfel vid Stockholm City. Exempelvis i går var det hela dagen indragna tåg och förseningar omväxlande beroende på växelfel, spårfel och signalfel vid just Stockholm City (under några timmar var det dock istället fel på linjen mellan Stockholm S och City). Kanske bara tillfälligheter att många fel inträffar just här, eller också har man köpt växlar av undermålig kvalitet. Ungefär som rulltrapporna vid Stockholm City och Odenplan; en hel del av dessa är fortfarande avstängda, övriga är extremt ofta stillastående kortare perioder.

    Om sedan växlarna, som framgår av andra inlägg, är olämpligt placerade, blir det inte lättare att driva trafik om det krånglar någonstans. Jag får intrycket att Citybanans infrastruktur inte är helt genomtänkt; det talas ju även om att signaler är olämpligt placerade och borde flyttas för att kunna släppa igenom något fler tåg än i dag.

    Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2019-03-01 klockan 08:43:07.

  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    184

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Javisst. Läs mitt startinlägg. En "linje" går som den ska Odenplan-Stockholm City, den andra går via Stockholm Central med uppehåll Solna - Stockholm Central - Stockholm Södra ("spökplattfomen") - Älvsjö
    Inget uppehåll i Karlberg?


  11. #11
    Avstängd
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Men, å andra sidan, om skiljeväxeln legat utanför krysset, d v s ytterst, och det då hade blivit fel i den hade blivit enkelspårsdrift ända från Stockholm södra.
    Nej, bara mellan Stockholm City och växelkrysset under Riddarfjärden. Och på Stockholm City hade tre av fyra spår kunnat användas.


  12. #12
    Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    712

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Javisst. Läs mitt startinlägg. En "linje" går som den ska Odenplan-Stockholm City, den andra går via Stockholm Central med uppehåll Solna - Stockholm Central - Stockholm Södra ("spökplattfomen") - Älvsjö
    Tycker det verkar vara en alldeles utmärkt hantering av störningen. Men hur fixar man konflikthanterade tidtabeller och annat (påhittat krångel)? Det är trots allt ganska många tåg att hantera...


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 172

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Nu står det på sl.se att detta beräknas pågå till på måndag kl 6.00... verkar omfattande!


  14. #14
    Avstängd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Kan du utveckla det och visa på en spårskiss(som det låter som du har tillgång till). Det är alltid bättre med kryssen innanför skiljeväxlarna. Och dvärgsignaler på rätt ställen.
    Jag kan inte visa bilder eller spårskisser eftersom jag inte vet hur jag ska göra för att få in dem i forumet. Tror bara det är klubbmedlemmar som kan lägga in det i forumet.

    Först behöver vi reda ut begreppen skiljeväxel respektive kryssväxlar innanför respektive utanför.
    Med skiljeväxel förstår jag den växel som delar upp norrgående respektive södergående spår till varsin sida om plattformen. Vid Stockholm City finns en skiljeväxel som delar upp norrgående spår i spåren 1 och 2 och en skiljeväxel som förgrenar spåren 3 och 4 till ett spår söderut. (Det är för övrigt denna växel som är skadad).
    Frågan är då var ett växelkryss gör bäst nytta. Antingen kan man lägga det söder om skiljeväxlarna. Fördelen är att det då går att nå alla spår i alla riktningar. Alternativt kan man lägga kryssväxlarna mellan spår 2 och 3 norr om skiljeväxlarna. Fördelen är att man kan köra två tåg samtidigt när man kryssar men man kan inte nå spåren 1 och 4 i alla riktningar.
    Oavsett blir det en enkelspårssträcka vid fel på skiljeväxel som gör den omöjlig att trafikera.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 257

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Rörig morgon. Växelfel på Stockholm City. Tågen Bålsta-Nynäshamn går som vanligt (dock är linje 44 Bro-Älvsjö inställd), tågen Uppsala - Märsta - Södertälje går gamla vägen och gör extra uppehåll på spår 13/14 på Stockholm C. Pågått minst sedan 5.30.
    En rent praktisk fråga: Hur löser man biljetthanteringen vid påstigning på Stockholm Central? Förväntas resenärer (som inte har periodkort) ordna biljett vid tunnelbanespärrarna innan påstigning?


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 830

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En rent praktisk fråga: Hur löser man biljetthanteringen vid påstigning på Stockholm Central? Förväntas resenärer (som inte har periodkort) ordna biljett vid tunnelbanespärrarna innan påstigning?
    Det är nog inte det största problemet just nu. Och "löses" troligen inte.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    536

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Jag kan inte visa bilder eller spårskisser eftersom jag inte vet hur jag ska göra för att få in dem i forumet. Tror bara det är klubbmedlemmar som kan lägga in det i forumet.

    Först behöver vi reda ut begreppen skiljeväxel respektive kryssväxlar innanför respektive utanför.
    Med skiljeväxel förstår jag den växel som delar upp norrgående respektive södergående spår till varsin sida om plattformen. Vid Stockholm City finns en skiljeväxel som delar upp norrgående spår i spåren 1 och 2 och en skiljeväxel som förgrenar spåren 3 och 4 till ett spår söderut. (Det är för övrigt denna växel som är skadad).
    Frågan är då var ett växelkryss gör bäst nytta. Antingen kan man lägga det söder om skiljeväxlarna. Fördelen är att det då går att nå alla spår i alla riktningar. Alternativt kan man lägga kryssväxlarna mellan spår 2 och 3 norr om skiljeväxlarna. Fördelen är att man kan köra två tåg samtidigt när man kryssar men man kan inte nå spåren 1 och 4 i alla riktningar.
    Oavsett blir det en enkelspårssträcka vid fel på skiljeväxel som gör den omöjlig att trafikera.
    Med sex(!) kryssväxlar och fyra vanliga växlar som normalt inte läggs om och därför förutsätts hela så går det att hantera


  18. #18
    Avstängd
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Jag kan inte visa bilder eller spårskisser eftersom jag inte vet hur jag ska göra för att få in dem i forumet. Tror bara det är klubbmedlemmar som kan lägga in det i forumet.

    Först behöver vi reda ut begreppen skiljeväxel respektive kryssväxlar innanför respektive utanför.
    Med skiljeväxel förstår jag den växel som delar upp norrgående respektive södergående spår till varsin sida om plattformen. Vid Stockholm City finns en skiljeväxel som delar upp norrgående spår i spåren 1 och 2 och en skiljeväxel som förgrenar spåren 3 och 4 till ett spår söderut. (Det är för övrigt denna växel som är skadad).
    Frågan är då var ett växelkryss gör bäst nytta. Antingen kan man lägga det söder om skiljeväxlarna. Fördelen är att det då går att nå alla spår i alla riktningar. Alternativt kan man lägga kryssväxlarna mellan spår 2 och 3 norr om skiljeväxlarna. Fördelen är att man kan köra två tåg samtidigt när man kryssar men man kan inte nå spåren 1 och 4 i alla riktningar.
    Oavsett blir det en enkelspårssträcka vid fel på skiljeväxel som gör den omöjlig att trafikera.
    Det är alltid bättre med krysset innanför, och ett kryss utanför inom rimligt avstånd(som det redan finns under Riddarfjärden). Och det är riktigt att fel på skiljeväxeln medför enkelspårsdrift, men med krysset innanför så kan man i en sådan situation fortfarande använda plattformarna i riktningsdrift och det blir tre spår av fyra användbara. Med krysset utanför blir det bara två av fyra spår och ingen riktningsdrift av plattformarna. En annan fördel med krysset innanför är att man, vid normaldrift, lätt kan ta in vändande tåg till sin avgångsplattform utan att störa den motriktade trafiken. Viktigast är att så långt som möjligt hålla stationens kapacitet hög, dvs genom bra tågflöden utan konflikter, och med båda plattformarna i drift så mycket som möjligt.


  19. #19
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    838

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En rent praktisk fråga: Hur löser man biljetthanteringen vid påstigning på Stockholm Central? Förväntas resenärer (som inte har periodkort) ordna biljett vid tunnelbanespärrarna innan påstigning?
    Det fåtal som köper kontant kan gå till automaterna eller Pressbyrån. Blippa reskassa är värre, misstänker starkt att SL accepterar att resenärerna inte kunnat blippa.


  20. #20
    Avställd
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    89

    Sv: Pendeltåg på både Stockholm Central och Stockholm City

    Jag hittar ingen spårplan, så jag provade att rita lite utifrån en förarhyttsvideo. Någon som vet hur det ser ut kanske kan rätta. Odenplan till vänster och Stockholm City i mitten:


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •