Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bildgåta: Var och vad är detta?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Bildgåta: Var och vad är detta?

Alltså en dubbelgåta:

Först den vanliga frågan, var är bilden tagen? Men viktigast, vad i jösse namn är det för installationer vi ser på bilden? Observera att här avses inte kontaktledningen med tillhörande utliggare och heller inte metallräcket.

Namn:  IMG_1900.jpg
Visningar: 1951
Storlek:  245,6 KB

Den andra frågan är snarare ett nödrop, för jag har inte en aning om vad det är för konstiga föremål.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-02-28 klockan 16:01:32.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Sv: Bildgåta: Var och vad är detta?

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Alltså en dubbelgåta:

Först den vanliga frågan, var är bilden tagen? Men viktigast, vad i jösse namn är det för installationer vi ser på bilden? Observera att här avses inte kontaktledningen med tillhörande utliggare och heller inte metallräcket.

Namn:  IMG_1900.jpg
Visningar: 1951
Storlek:  245,6 KB

Den andra frågan är snarare ett nödrop, för jag har inte en aning om vad det är för konstiga föremål.
    Någonstans vid Getingmidjan?

Jag gissar på ett larmsystem som ska varna för sättningar.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Någonstans vid Getingmidjan?

Jag gissar på ett larmsystem som ska varna för sättningar.
    Jovisst är det Getingmidjan. Närmare bestämt några 10-tal meter norr om T-baneingången.

Det där med något slags lantmäteriknep för att kolla sättningar verkar som en trolig förklaring. Vi får väl se om någon har något bättre att komma med.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Jovisst är det Getingmidjan. Närmare bestämt några 10-tal meter norr om T-baneingången.

Det där med något slags lantmäteriknep för att kolla sättningar verkar som en trolig förklaring. Vi får väl se om någon har något bättre att komma med.
    Det kan eventuellt vara referenspunkter som användes vid nedsänkningen av Citybanans tunneldelar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det kan eventuellt vara referenspunkter som användes vid nedsänkningen av Citybanans tunneldelar.
    Nej, de är nyligen uppsatta. Sitter längs rampen ner från södra bron. Men just där ska man väl göra något längs kajen i samband med brobytet. Tror området vilar på gammal utfyllnad, så det behövs nog referenspunkter för att säkra att banan ligger still om man börjar rota i detta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lite suddig bild eftersom jag var ute och nattsuddade med mina vänner när jag tog bilden. Bilden är tagen vid getingmidjan där tågen från Stockholm c går in i tunneln under huset vid Riddarholmen.
    Verkar sitta någon typ av prisma i plastgrejen. gissar att man kollar om betongmuren rör på sig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker det ser ut som någon form av laser-reflektorer; så en del av ett system som skall hålla koll på sättningar och liknande låter helt rimligt.

--
    Silverfisk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Får ta en kvällspromenad över getingmidjan och kolla in om jag hittar någon annan låda som sänder ut laserljus.
    Ps. Kallas getingmidjan fortfarande getingmidjan nu när det är glest mellan tågen.
    Någon som vet om det efter renoveringen fortfarande kommer att bli två spår över Riddarholmen. Verkar som om det pågår ett långvarigt bygg jobb vid Riddarholmstunneln och trappan och gångvägen verkar ha försvunnit.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Kallas getingmidjan fortfarande getingmidjan nu när det är glest mellan tågen.
    Någon som vet om det efter renoveringen fortfarande kommer att bli två spår över Riddarholmen. Verkar som om det pågår ett långvarigt bygg jobb vid Riddarholmstunneln och trappan och gångvägen verkar ha försvunnit.
    Ja, resp nej, det planeras ingen ändring av antalet spår.

Planerat är däremot utbyte av broarna, om jag minns rätt slutförs det först sommaren 2020.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •