Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kommissionen inleder fördjupad undersökning av offentlig finansiering av Öresundsför

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Kommissionen inleder fördjupad undersökning av offentlig finansiering av Öresundsför

Bryssel den 28 februari 2019

Europeiska kommissionen har inlett en fördjupad undersökning för att bedöma om danskt och svenskt offentligt stöd till Öresundsförbindelsen följer EU:s regler om statligt stöd. Anledningen till detta är att EU:s tribunal har ogiltigförklarat ett tidigare kommissionsbeslut om att godkänna stödet.

Länk

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Kommissionen inleder fördjupad undersökning av offentlig finansiering av Öresunds

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

Europeiska kommissionen har inlett en fördjupad undersökning för att bedöma om danskt och svenskt offentligt stöd till Öresundsförbindelsen följer EU:s regler om statligt stöd. Anledningen till detta är att EU:s tribunal har ogiltigförklarat ett tidigare kommissionsbeslut om att godkänna stödet.

Länk
    "Öresundsförbindelsen består av en avgiftsfinansierad 16 meter lång bro ... . Det är den längsta kombinerade väg- och järnvägsbron i Europa"

Krympt?

(texten är tillgänglig även på engelska, franska, tyska och danska, i de versionerna är bron 16 km)

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-02-28 klockan 14:38:26.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kommissionen inleder fördjupad undersökning av offentlig finansiering av Öresunds

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

Länk
    Känner mig lätt förvirrad, visserligen tycks man gett statliga lånegarantier men jag hade annars fått uppfattningen att broförbindelsen gick med vinst ? Helt missuppfattat eller ? ?

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Känner mig lätt förvirrad, visserligen tycks man gett statliga lånegarantier men jag hade annars fått uppfattningen att broförbindelsen gick med vinst ? Helt missuppfattat eller ? ?
    Är det inte fortfarande så att svenska respektive danska staten årligen betalar 150 miljoner (med någon slags indexuppräkning) vardera?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Är det inte fortfarande så att svenska respektive danska staten årligen betalar 150 miljoner (med någon slags indexuppräkning) vardera?
    Det jag får ut av Öresundsbrokonsortiets hemsida är att förbindelsen är finansierad med in och utländska lån.
    Dessa lån betalas sedan från intäckterna från brons användare.
    Men danska och svenska staten har gett garantier för lånen som gör att lånen får mycket förmånliga räntor. De obligationet som getts ut är klassade som aaa vilket är högt. Ägare till konsortiet är svenska,danska staten och Köpenhamns stad vad jag kan se. Men bron går ju mycket bra och det har ju framförts att den ska kunna finansiera en ny fast förbindelse t.ex över Helsingborg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det jag får ut av Öresundsbrokonsortiets hemsida är att förbindelsen är finansierad med in och utländska lån.
    Dessa lån betalas sedan från intäckterna från brons användare.
    Men danska och svenska staten har gett garantier för lånen som gör att lånen får mycket förmånliga räntor. De obligationet som getts ut är klassade som aaa vilket är högt. Ägare till konsortiet är svenska,danska staten och Köpenhamns stad vad jag kan se. Men bron går ju mycket bra och det har ju framförts att den ska kunna finansiera en ny fast förbindelse t.ex över Helsingborg.
    I första hand ska brons vinst (baserat på priset på enkelbiljett för en bil på cirka 500 kr) betala av bolagets skuld.
    Den danska andelen av brons vinst ska sedan bidra till Femarnbälttunneln, medan den svenska nog ska gå in i statskassan.

Enligt Finansrapporten har skulden som nu är på 12 miljarder slutat sjunka eftersom bolaget börjat ge utdelning till ägarna.

Det är alltså inte så att svenska respektive danska staten årligen betalar 150 miljoner vardera, snarare får de cirka 150 miljoner vardera med tanke på att vinsten var 535 miljoner DKK.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-03-01 klockan 22:32:57.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    I första hand ska brons vinst (baserat på priset på enkelbiljett för en bil på cirka 500 kr) betala av bolagets skuld.
    Den danska andelen av brons vinst ska sedan bidra till Femarnbälttunneln, medan den svenska nog ska gå in i statskassan.

Enligt Finansrapporten har skulden som nu är på 12 miljarder slutat sjunka eftersom bolaget börjat ge utdelning till ägarna.

Det är alltså inte så att svenska respektive danska staten årligen betalar 150 miljoner vardera, snarare får de cirka 150 miljoner vardera med tanke på att vinsten var 535 miljoner DKK.
    Jag for efter de 150 miljoner som det står om i andra stycket under rubriken Finansieringsmodellen på länken nedan:

https://svedab.inpublix.com/ar2017/f...ngsberattelse/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •