Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Godståg har spårat ur i Göteborg

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Godståg har spårat ur i Göteborg

SVT berättar

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Sv: Godståg har spårat ur i Göteborg

Finns även lite på gp.se men inget nytt så jag länkar inte. Inte tar jag mig dit heller för att fotodokumentera. Även i normaltrafik är Marieholm grötigt, nu är det nog en enda stor kalabalik.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om jag förstått det hela rätt så påbörjades i går ett arbete med vägskyddet där ett industrispår korsar R45.
    Osäker på om man även arbetar med spår/vägbana men igår var det avstängningar som förorsakade långa bilköer på R45.
    Kan man under morgonen av misstag ha växlat in på ett obrukbart spår??

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Vid 10.30-tiden kunde Trafikverket meddela att olyckan var uppklarad.

– Det är helt uppklarat. De lyfte upp vagnarna och körde iväg dem och inspekterade spåret, Maria Bergman, vägtrafikledare.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Om jag förstått det hela rätt så påbörjades i går ett arbete med vägskyddet där ett industrispår korsar R45.
    Osäker på om man även arbetar med spår/vägbana men igår var det avstängningar som förorsakade långa bilköer på R45.
    Kan man under morgonen av misstag ha växlat in på ett obrukbart spår??
    Jag har inga kunskaper om aktuell olycka men ska man jobba i ett spår på ett sådant sätt att det inte kan trafikeras ska spåret stängas av med hindertavlor och ytterligare en del andra åtgärder ska vidtas (men dessa varierar lite från infrastrukturförvaltare till infrastrukturförvaltare) så det ska mycket till för att man av misstag ska växla in på ett obrukbart spår. Skulle det handla om ett misstag så är det i så fall snarare troligt att misstaget begåtts av dem som gjort arbetet. Det är dock mera troligt att det inte finns något samband med arbetet. Men som sagt så vet jag inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Finns även lite på gp.se men inget nytt så jag länkar inte. Inte tar jag mig dit heller för att fotodokumentera. Även i normaltrafik är Marieholm grötigt, nu är det nog en enda stor kalabalik.
    SR P4 Göteborg har ett par bilder.
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7164645

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    SR P4 Göteborg har ett par bilder.
    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7164645
    Jag blev väldigt konfunderad över bild 2. Bild 1 är ok, det är vid korsningen med E45. Men 2:an? Man ser kontaktledning i bakgrunden men då svänger spåret år fel håll. Och gasvagnar? Jag har bara sett vagnar med plåtprofiler där. Men bladvassen i framkanten ger förklaringen, det är en bild från ett annat tillfälle någon annanstans. All vass är vissen nu.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Jag har inga kunskaper om aktuell olycka men ska man jobba i ett spår på ett sådant sätt att det inte kan trafikeras ska spåret stängas av med hindertavlor och ytterligare en del andra åtgärder ska vidtas (men dessa varierar lite från infrastrukturförvaltare till infrastrukturförvaltare) så det ska mycket till för att man av misstag ska växla in på ett obrukbart spår. Skulle det handla om ett misstag så är det i så fall snarare troligt att misstaget begåtts av dem som gjort arbetet. Det är dock mera troligt att det inte finns något samband med arbetet. Men som sagt så vet jag inte.
    I många fall underrättas växlingsledare inte på annat sätt än genom hindertavlan. Skulle inte förvåna mig om det händer att denna passeras.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag blev väldigt konfunderad över bild 2. Bild 1 är ok, det är vid korsningen med E45. Men 2:an? Man ser kontaktledning i bakgrunden men då svänger spåret år fel håll. Och gasvagnar? Jag har bara sett vagnar med plåtprofiler där. Men bladvassen i framkanten ger förklaringen, det är en bild från ett annat tillfälle någon annanstans. All vass är vissen nu.
    Kolla fotografen för bilden och var han hör hemma.

"Genrebild"

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2019-02-28 klockan 12:23:30.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Kolla fotografen för bilden och var han hör hemma.

"Genrebild"
    Jo, jag såg att det var olika fotografer men jag kollade inte hemvisten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •