Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Omledningsfråga

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Omledningsfråga

Omledningar är lite kul om man tröttnat på att hålla koll på vad dom vanliga tågen går.

Häromdagen skulle jag åka ett tåg ( 565 men det betyder ingenting i detta sammanhang ) som var försenat pga av störning mellan Sundsvall och Hudiksvall och skulle omledas.

Jag satt inte på tåget men var berörd då jag skulle åka med tåget från Stockholm ner mot Linköping så jag fick störningsinfo om tåget.

Man skulle hoppa över Hudiksvall och gå direkt till Söderhamn vilket fick mig att undra hur man skulle gå?

Nu löste det sig så man slapp omledningen men vilken väg hade man gått i så fall.

Min amatörmässiga gissning är Sundsvall - Ånge - Kilafors - Söderhamn.

- Är det så man leds för att komma förbi stoppet och missa Hudiksvall?

- På vilka ställen måste man i så fall "vända" snabbtåget?

Sundsvall JA?
    Ånge NEJ?
    Kilafors JA?
    Söderhamn JA?

Om man kör Kilafors - Söderhamn så hade det varit kul att åka med för där går det väl normalt inga resandetåg utan bara gods?

Kanske jag är helt ute och cyklar - men som tur var har man Postvagnen.

/Jan-Erik

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Omledningsfråga

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Omledningar är lite kul om man tröttnat på att hålla koll på vad dom vanliga tågen går.

Häromdagen skulle jag åka ett tåg ( 565 men det betyder ingenting i detta sammanhang ) som var försenat pga av störning mellan Sundsvall och Hudiksvall och skulle omledas.

Jag satt inte på tåget men var berörd då jag skulle åka med tåget från Stockholm ner mot Linköping så jag fick störningsinfo om tåget.

Man skulle hoppa över Hudiksvall och gå direkt till Söderhamn vilket fick mig att undra hur man skulle gå?

Nu löste det sig så man slapp omledningen men vilken väg hade man gått i så fall.

Högst troligt.

Sundsvall JA? Om det kommer från Umeå - Ja.
    Ånge NEJ? Nej - om man får tågväg "rätt" väg (Ånge finns ju ett antal varianter att ta sig förbi)
    Kilafors JA? Ja.
    Söderhamn JA? Nej - det är raka spåret från Kilaforsbanan både norrut och söderut - triangelspår.

Om man kör Kilafors - Söderhamn så hade det varit kul att åka med för där går det väl normalt inga resandetåg utan bara gods?

SJ kör nattågen Göteborg - Sundsvall - Duved/Luleå den vägen.

/Jan-Erik
    Svar i fetstil

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tusen tack!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg

Sundsvall JA?
    Ånge NEJ?
    Kilafors JA?
    Söderhamn JA?

/Jan-Erik
    Tallberg har gett bra svar på detaljfrågorna, men jag är nyfiken på ifall man verkligen hade omlett det över Kilafors-Söderhamn, och inte fortsatt direkt från Kilafors till Gävle över Ockelbo, och ordnat med taxi eller något för resenärer till/från Söderhamn.
    Riktningsbyte i Kilafors, plus en längre omväg låter inte så bra för övriga resenärer.

PS: Ett enkelt sätt att kolla hur spåren går är att titta på www.openstreetmap.org, där kan man söka på namn, och sen zooma in så man på varje station ser vilken riktning spåret går i, om det är triangelspår, och om man så vill räkna antalet plattformsspår. Som alternativ finns www.openrailwaymap.org men visar inte omgivningar lika fint och laddar långsamt. DS

Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-02-27 klockan 18:12:16. Anledning: Tillägg

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Tallberg har gett bra svar på detaljfrågorna, men jag är nyfiken på ifall man verkligen hade omlett det över Kilafors-Söderhamn, och inte fortsatt direkt från Kilafors till Gävle över Ockelbo, och ordnat med taxi eller något för resenärer till/från Söderhamn.
    Riktningsbyte i Kilafors, plus en längre omväg låter inte så bra för övriga resenärer.
    Vet ej svaret, men över Kilafors - Söderhamn blir det två riktningsbyten och tåget ankommer Stockholm rättvänt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Låter vettigt men tyvärr får vi aldrig svar på det då man var lite kalla och väntade ut att det skulle lösa sig - vilket det gjorde.
    En strategi som även jag använder sig av när alla ropar på bussersättning och lämnar tåget. Jag sitter kvar och kommer oftast fortare fram än dom som eventuellt får tag i en buss.

Senast redigerat av arskortguldsj den 2019-02-27 klockan 18:16:42.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •