Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Reläställverk

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    59

    Reläställverk

    Fundering av funktionen på reläställverk som ej är av standard Skruv/Björnlunda/59.
    Som tex reläställverk för Kalmar C, före dagens datorställverk.

    Ställverket för Kalmar C kontrollerade 3 huvudljussignaler A och E som in och utfartssignal samt F som var
    placerad på den plats som en utfartssignal på Kalmar södra skulle ha stått om södra hade kontrollert den.
    På manöverpanelen för reläställverket fans det två k-lås, K15 och K15F. varför valde man att använda
    k-lås, blev förreglingen enklare än om man hade byggt som i ett Skruvställverk? Hur vanlig har det
    varit med reläställverk av den typ som tidigare fanns i Kalmar?

    Senast redigerat av Mattias J den 2019-02-27 klockan 11:52:36.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    9 914

    Sv: Reläställverk

    Citat Ursprungligen postat av Mattias J Visa inlägg
    Fundering av funktionen på reläställverk som ej är av standard Skruv/Björnlunda/59.
    Som tex reläställverk för Kalmar C, före dagens datorställverk.

    Ställverket för Kalmar C kontrollerade 3 huvudljussignaler A och E som in och utfartssignal samt F som var
    placerad på den plats som en utfartssignal på Kalmar södra skulle ha stått om södra hade kontrollert den.
    På manöverpanelen för reläställverket fans det två k-lås, K15 och K15F. varför valde man att använda
    k-lås, blev förreglingen enklare än om man hade byggt som i ett Skruvställverk? Hur vanlig har det
    varit med reläställverk av den typ som tidigare fanns i Kalmar?
    Jag vågar en gissning på att du skulle kunna få åtminstone inspiration till svar på frågan genom Per Forsströms ställverksregister. Högt upp på sidan finns en länk till en excel-fil, där kan man sortera ut ställverkstypen "Övrigt relä" och sedan välja de ställverk som tagits i bruk kring 1972.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    88

    Sv: Reläställverk

    Det är inte helt osannolikt att man löst delar av förreglingen mekaniskt med någon linjal mellan K15-låsen och de två "vanliga" k-låsen. Jag har dock inte sett någon bild på anläggningen, så jag är ute på hyfsat tunn is.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    59

    Sv: Reläställverk

    K15 låsen ser ut som på skruvställverken. vid tågvägsläggning manövrerades förs K15 vid utfart och vid
    infart K15 och K15F, därefter användes vipporna som på ett Skruvställverk. när tåg ankommit avgått återställdes låsen.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    153

    Sv: Reläställverk

    Citat Ursprungligen postat av Mattias J Visa inlägg
    K15 låsen ser ut som på skruvställverken. vid tågvägsläggning manövrerades förs K15 vid utfart och vid
    infart K15 och K15F, därefter användes vipporna som på ett Skruvställverk. när tåg ankommit avgått återställdes låsen.
    Fast det manöversättet stämmer inte med Skruv. Där lägger du tågväg med vipporna och sen låser du K15 för utfart. In behöver du inte låsa något alls under förutsättning att K15F är i läge fria.

    Däremot stämmer det manöversätt du beskriver mer med Tomelilla eller Mariannelund. Men ingen av dom är renodlade ställverk modell Dkruv. Tomelilla liknar mest sig själv och inget annat...


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    59

    Sv: Reläställverk

    Likheten med Skurv avsåg jag att manöverpanelen är densamma som på ett Skruvställverk samt att man använder
    vipporna på spårplanen för att peka ut början och slutpunkt för tågvägarna på samma sätt som på ex Skruv.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •