Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Arbetsplatsolycka vid järnvägsövergång

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Arbetsplatsolycka vid järnvägsövergång

"Det var vid 8- tiden på måndagsmorgonen som en av Försvarsmaktens pansarterrängbilar körde in i en högspänningsledningen vid en järnvägsövergång i Trångfors utanför Boden. Föraren har förts till sjukhus i ambulans.

– Det är visst en antenn på fordonet som har tagit i högspänningsledningen och skadat den, säger Joanna Ljunggren, presskommunikatör vid Trafikverket."

Länk

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Arbetsplatsolycka vid järnvägsövergång

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    "Det var vid 8- tiden på måndagsmorgonen som en av Försvarsmaktens pansarterrängbilar körde in i en högspänningsledningen vid en järnvägsövergång i Trångfors utanför Boden. Föraren har förts till sjukhus i ambulans.

– Det är visst en antenn på fordonet som har tagit i högspänningsledningen och skadat den, säger Joanna Ljunggren, presskommunikatör vid Trafikverket."

Länk
    Intressant bild SVT valt att illustrera detta med...

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Intressant bild SVT valt att illustrera detta med...
    Du menar bilden på en icke elektrifierad järnväg?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det där var en rejäl nedrivning, hela kontakledningen är upprullad och försvunnen Palle i Vika.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Medias okunskap blir bara värre och värre. När får vi se en landsväg som illustration i en järnvägsrelaterad artikel? Eller en kanal?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Medias okunskap blir bara värre och värre. När får vi se en landsväg som illustration i en järnvägsrelaterad artikel? Eller en kanal?
    Den här typen av tabbar gjorde de väl redan för 40-50 år sedan, vad har du för bevis för att det skulle ha blivit värre egentligen?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Den här typen av tabbar gjorde de väl redan för 40-50 år sedan, vad har du för bevis för att det skulle ha blivit värre egentligen?
    Jag känner mig här manad att påminna om att vissa järnvägsföretag inte är bättre. Det är gott om "X3 TD"...
    https://www.flickr.com/photos/arlandaexpress/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Äsch, ont förtal. Järnvägsföretagen är praktiskt taget ofelbara

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Äsch, ont förtal. Järnvägsföretagen är praktiskt taget ofelbara
    Nä bara MTR!

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det har hänt e arbetsplatsolycka med en skadad och skribenterna i PV väljer att fokusera på att media har valt en genrebild. Känns skönt att vi fokuserar på det viktiga här i PV. Blir ni lika upprörda när en artikel om en vägtrafikolycka har en helt ovidkommande bild på en polisbil/brandbil med blåljusen på?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Det har hänt e arbetsplatsolycka med en skadad och skribenterna i PV väljer att fokusera på att media har valt en genrebild. Känns skönt att vi fokuserar på det viktiga här i PV. Blir ni lika upprörda när en artikel om en vägtrafikolycka har en helt ovidkommande bild på en polisbil/brandbil med blåljusen på?
    Vi järnvägsintresserade gör kanske inte det, däremot känner jag mig ganska säker på att det finns blåljusintresserade som gör det. Bilderna är ju ledtrådar till det som står i texten och man kan bli rätt så förvirrad när det är något som inte stämmer.

Det hade ju varit mer användbart med en bild från platsen, då hade man kunnat ha en diskussion om förhållandena bakom olyckan i stället. Men då hade väl proffsgnällspikarna i stället anklagat oss för att spekulera och/eller amatörutreda i stället.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    För att tala om den skadade hänvisas lämpligen till något sjukvårdsforum. Det här forumet är ju avsett för järnvägsrelaterade diskussioner.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Jag funderar på hur en person som sitter inne i ett pansarfordon som blir strömförande kan bli skadad? Någon som hört talas om Faradays bur? Eller kan strömmen krypa in via radioantennen?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag funderar på hur en person som sitter inne i ett pansarfordon som blir strömförande kan bli skadad? Någon som hört talas om Faradays bur? Eller kan strömmen krypa in via radioantennen?
    Skadornas art framgår såvitt jag kan se inte, mer än att de inte ska vara allvarliga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns ju en radioapparat i andra änden av antennen. Den mår ju säkert inte bra av 16 000 volt.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Vi järnvägsintresserade gör kanske inte det, däremot känner jag mig ganska säker på att det finns blåljusintresserade som gör det. Bilderna är ju ledtrådar till det som står i texten och man kan bli rätt så förvirrad när det är något som inte stämmer.

Det hade ju varit mer användbart med en bild från platsen, då hade man kunnat ha en diskussion om förhållandena bakom olyckan i stället. Men då hade väl proffsgnällspikarna i stället anklagat oss för att spekulera och/eller amatörutreda i stället.
    Där kan vi ju bara fullt ut hålla med. Sen finns ju naturligtvis en del andra självklarheter i detta fallet.
    Som att Försvarsmakten troligen har väldigt klara regler för hur fordon med höga antenner ska framföras i närheten av järnväg med kontaktledning och vid andra typer av kraftledningar och teleledningar, såväl isolerade som oisolerade.
    Jag har väldigt väldigt svårt att tro att man inte har regler som säger att antenner ska fällas vid olika tillfällen, just för att inte på skada anläggningar eller möjligen personer. Sen kan naturligtvis finnas andra regler vid krig, men där är vi inte nu.

Här ser vi ju till viss del en parallell till den kollision med pansarfordon och tåg, som skedde vid Västerljung här om året... Där man tydligen skyllde på obefintlig sikt mm. Minns inte vad utredningen kom fram till, men för mej hamnar sånt här obevkligt på slarv och klant- kontot.
    Sen får de vara hur synd de vill om de inblandade som styrt till det.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Där kan vi ju bara fullt ut hålla med. Sen finns ju naturligtvis en del andra självklarheter i detta fallet.
    Som att Försvarsmakten troligen har väldigt klara regler för hur fordon med höga antenner ska framföras i närheten av järnväg med kontaktledning och vid andra typer av kraftledningar och teleledningar, såväl isolerade som oisolerade.
    Jag har väldigt väldigt svårt att tro att man inte har regler som säger att antenner ska fällas vid olika tillfällen, just för att inte på skada anläggningar eller möjligen personer. Sen kan naturligtvis finnas andra regler vid krig, men där är vi inte nu.

Här ser vi ju till viss del en parallell till den kollision med pansarfordon och tåg, som skedde vid Västerljung här om året... Där man tydligen skyllde på obefintlig sikt mm. Minns inte vad utredningen kom fram till, men för mej hamnar sånt här obevkligt på slarv och klant- kontot.
    Sen får de vara hur synd de vill om de inblandade som styrt till det.
    Samma sak funderar jag på också, hur höga antenner har dessa fordon? Här måste det ha varit uppemot 5 meter? Det finns mobila radaranläggningar men de kör väl knappast runt med radarn uppfälld? Om det var en normal radioantenn hade knappast kontaktledningen skadats. Underlig olycka.

Senast redigerat av Åke K den 2019-02-26 klockan 14:07:42.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Samma sak funderar jag på också, hur höga antenner har dessa fordon? Här måste det ha varit uppemot 5 meter? Det finns mobila radaranläggningar men de kör väl knappast runt med radarn uppfälld? Om det var en normal radioantenn hade knappast kontaktledningen skadats. Underlig olycka.
    Över 5 meter, i plankorsning finns elsäkerhetskrav på minst 5,5 m höjd för kontaktledningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns radioterrängbilar m m med jättelånga antenner som kan fällas ner vid förflyttning. SoldI Motor hade iaf såvitt jag minns en tydlig varning för kontaktledningarna vid järnvägskorsningar.

Senast redigerat av JDS den 2019-02-26 klockan 14:22:41.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Det finns radioterrängbilar m m med jättelånga antenner som kan fällas ner vid förflyttning. SoldI Motor hade iaf såvitt jag minns en tydlig varning för kontaktledningarna vid järnvägskorsningar.
    Utan att veta säkert tycks det ha varit en patgb203:a. Den har HF-antenner, kvartsvågsspröt som säkert är 2.5m långa. vagnen i sig är 3.25m hög och dom sitter på taket, så man hamnar säkert på 5.5 till 6 meters höjd.
    Det räcker väl att den kommer i närheten för att det ska bli överslag, den behöver ju inte ta i ledningen.

Senast redigerat av Yaken den 2019-02-26 klockan 14:39:30.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •