Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77

Ämne: Som vanligt hos KLT.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som vanligt hos KLT.

Idag sover KLT som vanligt sin Törnrosasömn. Istället för att ha verkstaden igång i helgerna är varannat tåg på Tjustbanan inställt och samtliga på Oskarshamn inställda. Alltså 5 (FEM) fordon som fungerar. Samtidigt skrivs det"skitartiklar" om banan i VT idag. Någon med tydlig anknytning till UKNA Buss skriver insändare om att det vore mycket bättre med Busstrafik. KLT är i alla fall helt urblåsta vad det gäller tågtrafik. (Min åsikt som jag inte är ensam om)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Som vanligt hos KLT.

Ja Centerpartiet i Uknabygden vill enligt insändaren lägga ner banan.

Intressant, är inte Centern profilerat som ett glesbygdsparti?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns ett starkt samband till Ukna Buss, (Kasselstrand) lär visst vara centerpartist och motståndare till järnvägen, men tjänar väl bra nu med sina ersättningsbussar. I år firar dock "norra banan" 140 år och skall väl fortsättningsvis även bli 150 år 2029 om min önskan slår in. Hoppas att folk slutar att "parkera" sina fordon på spåren och i stället tar sitt personliga ansvar och iakttar stopplikten framför övergångarna och ser sig ordentligt för innan passage över spåren
    så skulle mycket lidande kunna undvikas och KLT ha flera motorvagnar tillgängliga och plåtslagaren ha mindre att göra. Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Ja Centerpartiet i Uknabygden vill enligt insändaren lägga ner banan.

Intressant, är inte Centern profilerat som ett glesbygdsparti?
    Tåget stannar kanske inte i några C-områden. Överum är ju starkt S-fäste och Gamleby vet jag inte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Tåget stannar kanske inte i några C-områden. Överum är ju starkt S-fäste och Gamleby vet jag inte.
    Centerpartister (på landsbygden) åker väl inte tåg? Dom har två traktorer, tre Volvos samt en gammal Opel på baksidan av huset...

tror
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Precis så, Nelhammar, Storsjö och Blidstena vill jag påstå ligger inom Uknabygden. Falerum ligger visserligen i norra delen av Uknadalen, men i Östergötland och Överum i just det Överum. Tror insändaren att det skulle bli ett stopp i Ukna om buss tog över? Kasselstrand (Ukna buss) kör väl idag buss linje 22, som angör Uknabygden M-F.
    Nej, har inte läst insändaren.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Centerpartister (på landsbygden) åker väl inte tåg? Dom har två traktorer, tre Volvos samt en gammal Opel på baksidan av huset...

tror
    Thomas K Ohlsson
    Nej, på framsidan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tycker jag känner igen detta från nedläggningen av Karlsborgsbanan och Skövde kommuns agerande då där var en väldigt stark M politiker med nära band till bussbolaget Billingens Trafik...... Glädjande nog vill jag minnas att det bolaget inte fick trafiken när den sen upphandlades!

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tycker jag känner igen detta från nedläggningen av Karlsborgsbanan och Skövde kommuns agerande då där var en väldigt stark M politiker med nära band till bussbolaget Billingens Trafik...... Glädjande nog vill jag minnas att det bolaget inte fick trafiken när den sen upphandlades!
    Billingens Trafik AB hade ett milt sagt kufiskt ägande på 1980-talet. Det var två delägare: Skövde kommun och - SJ. År 1996 sålde Skövde kommun rubbet till Swebus. Detta bolag hade 1990 bildats genom en sammanslagning av SJ Buss och GDG Biltrafik. Båda dessa var SJ-ägda. 1995 hade dock SJ sålt Swebus till skotska Stagecoach.

Det är helt riktigt att Billingens Trafik AB inte tog hem busstrafiken Skövde-Karlsborg när persontrafiken på järnvägen nedlades. Det gjorde... Ja, ni gissar helt rätt. Nämligen Statens järnvägar under varumärket SJ Buss och GDG. Billingens trafik AB fick behålla sin trafik över Billingen mellan Skövde och Mariestad.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Billingens Trafik AB hade ett milt sagt kufiskt ägande på 1980-talet. Det var två delägare: Skövde kommun och - SJ. År 1996 sålde Skövde kommun rubbet till Swebus. Detta bolag hade 1990 bildats genom en sammanslagning av SJ Buss och GDG Biltrafik. Båda dessa var SJ-ägda. 1995 hade dock SJ sålt Swebus till skotska Stagecoach.
    Antingen missförstår jag eller så är min nyfikenhet berättigad. Jag får intrycket att Skövde kommun på 1980-talet ägde halva Billingens Trafik AB, men att de 1996 sålde hela Billingens Trafik AB, således köpte de SJs halva någon gång däremellan?

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Antingen missförstår jag eller så är min nyfikenhet berättigad. Jag får intrycket att Skövde kommun på 1980-talet ägde halva Billingens Trafik AB, men att de 1996 sålde hela Billingens Trafik AB, således köpte de SJs halva någon gång däremellan?
    Visst. SJ sålde sin andel någon gång i slutet av 1980-talet och Skövde kommun blev ensamägare till BTA. Jag är inte säker på att kommunen och SJ hade lika stora andelar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

BTA körde väl aldrig till Karlsborg utan den linjen(-området)var ju GDGs...
    BTAs trafikområde var ju som namnet ger mest trafiken Skövde-Mariestad.../Ulf

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    BTA körde väl aldrig till Karlsborg utan den linjen(-området)var ju GDGs...
    BTAs trafikområde var ju som namnet ger mest trafiken Skövde-Mariestad.../Ulf
    Ja, var det inte det jag skrev?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ursäkta min herrar, men har vi inte spårat ur ganska rejält nu, plötsligt är vi väster om Vättern långt utanför KLT:s trafikeringsområde eller är det ett s.k sidospår? Palle i Vika.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Ursäkta min herrar, men har vi inte spårat ur ganska rejält nu, plötsligt är vi väster om Vättern långt utanför KLT:s trafikeringsområde eller är det ett s.k sidospår? Palle i Vika.
    Det vet du väl Palle att diskutera denna bana med något allvar är inget som intresserar PV läsarna. Denna bana är inte intressant norr om Länsgränsen. Östergötland håller visst på att prata ihop sej om att klippa av banorna i Hackefors med buss in till den tänkta Racerbanan som nu sysselsätter alla högdjur i den stan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Idag sover KLT som vanligt sin Törnrosasömn. Istället för att ha verkstaden igång i helgerna är varannat tåg på Tjustbanan inställt och samtliga på Oskarshamn inställda. Alltså 5 (FEM) fordon som fungerar. Samtidigt skrivs det"skitartiklar" om banan i VT idag. Någon med tydlig anknytning till UKNA Buss skriver insändare om att det vore mycket bättre med Busstrafik. KLT är i alla fall helt urblåsta vad det gäller tågtrafik. (Min åsikt som jag inte är ensam om)
    Transitios reservvagn Y31 1422 har idag börjat köra hos KLT som ersättning för Y31 1401, förhoppningsvis leder det till mindre fordonsbrist

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Victor Visa inlägg
    Transitios reservvagn Y31 1422 har idag börjat köra hos KLT som ersättning för Y31 1401, förhoppningsvis leder det till mindre fordonsbrist
    Ja ,då får KLT ytterligare ett fordon att missköta, kul för dom. Då blir kön utanför verkstaden ännu längre.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Det vet du väl Palle att diskutera denna bana med något allvar är inget som intresserar PV läsarna. Denna bana är inte intressant norr om Länsgränsen.
    Nu är du väl ändå lite kategorisk. Exempelvis trådar om Bjärka-Säby brukar ju alltid generera stort intresse, det finns ju redan flera trådar här i nya postvagnen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det vet du väl Palle att diskutera denna bana med något allvar är inget som intresserar PV läsarna. Denna bana är inte intressant norr om Länsgränsen. Östergötland håller visst på att prata ihop sej om att klippa av banorna i Hackefors med buss in till den tänkta Racerbanan som nu sysselsätter alla högdjur i den stan.
    Jag diskuterar gärna denna bana. Problemet är att det sällan blir någon diskussion utan gnäll och personangrepp.

Jag tycker för min del att berörda parter - Kollektivtrafikmyndigheterna i Östergötlands och Kalmars län samt Trafikverket - skall ta sej en allvarligt funderare på hur man vill att trafiken skall se ut i framtiden. Ett seriöst alternativ är då nedläggning. Ett annat är utveckling. Men dagens situation är ohållbar.

anser
    Thomas K Ohlsson

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Jag diskuterar gärna denna bana. Problemet är att det sällan blir någon diskussion utan gnäll och personangrepp.

Jag tycker för min del att berörda parter - Kollektivtrafikmyndigheterna i Östergötlands och Kalmars län samt Trafikverket - skall ta sej en allvarligt funderare på hur man vill att trafiken skall se ut i framtiden. Ett seriöst alternativ är då nedläggning. Ett annat är utveckling. Men dagens situation är ohållbar.

anser
    Thomas K Ohlsson
    Nej det finns ingen anledning att ompröva besluten om dessa banor. Det är i demokratisk ordning beslutat att det ska gå tåg på både Tjustbanan och Stångådalsbanan. Det är bara att verkställa det beslutet. Det kollektivtrafikmyndigheten möjligen ska fundera på är hur de kan verkställa de politiskt fattade besluten om att det ska gå tåg på banorna. Nedläggning är således inget seriöst alternativ. Det enda jag kan hålla med dig om är att dagens situation är ohållbar. Men bara för att någon/några vägrar att följa de beslut som är fattade om att banorna ska ha tågtrafik finns det ingen anledning att ompröva beslutet om att det ska vara tågtrafik.
    Angrip alltså det verkliga problemet som är verkställigheten av tågtrafiken.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •