Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Idag för fyrtio år sedan

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    116

    Idag för fyrtio år sedan

    AB5 2975 Cst 1979-02-25:



    © Magnus Vesslas arkiv


  2. #2
    Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 210

    Sv: Idag för fyrtio år sedan

    Trevlig bild på en typ väldigt trevliga vagnar!

    Det här har varit uppe förut tror jag, men visst var det väl så att de raka takändarna och utbyggnaden som bälgen sitter på inte var original?

    Senast redigerat av Mattias Jansson den 2019-02-24 klockan 14:09:56.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    91

    Sv: Idag för fyrtio år sedan

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Trevlig bild på en typ väldigt trevliga vagnar!

    Det här har varit uppe förut tror jag, men visst var det väl så att de raka takändarna och utbyggnaden som bälgen sitter på inte var original?
    http://www.jarnvag.net/vagnguide/ab5
    mvh


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    116

    Sv: Idag för fyrtio år sedan

    Ser att jag skrev fel datum i inlägget. Idag är det den 24/2 och bilden togs 24/2 1979, så rubriken är rätt.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 292

    Sv: Idag för fyrtio år sedan

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Trevlig bild på en typ väldigt trevliga vagnar!

    Det här har varit uppe förut tror jag, men visst var det väl så att de raka takändarna och utbyggnaden som bälgen sitter på inte var original?
    Stämmer, och jag behöver bara titta rakt upp i bokhyllan , där står en modell i ursprungsskicket vilket ju onekligen var elegantare . Kallades inte dessa för ”Hechtwagen” =gäddvagn i Tyskland ?


  6. #6
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    772

    Sv: Idag för fyrtio år sedan – gäddhuvudets form

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Stämmer, och jag behöver bara titta rakt upp i bokhyllan , där står en modell i ursprungsskicket vilket ju onekligen var elegantare . Kallades inte dessa för ”Hechtwagen” =gäddvagn i Tyskland ?
    Järnväg.net skriver sålunda om vagntypen ifråga:

    Ostkustbanan (OKB) köpte 1926 nio kombinerade andra- och tredjeklassvagnar från den tyska tillverkaren Waggonfabrik AG i Gotha. Vagnarnas exteriör var speciell med avsmalnande tak i ändarna och i Tyskland kallades motsvarande vagnar för Hechtwagen (Hecht = gädda), syftande på gäddans form. Vagnarna fick OKB:s gröna färgsättning och litterat BCo.

    (,“)
    < />
    _/\_

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    317

    Sv: Idag för fyrtio år sedan – gäddhuvudets form

    Hann åka ett par gånger med dessa vagnar innan dom försvann och minns dom som mycket komfortabla.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Idag för fyrtio år sedan – gäddhuvudets form

    I början av 80-talet gjorde vårt arkitektkontor en julutflykt till Grythyttan, resan gick med tåg via Frövi och Ställdalen. Vi hade bokat platserna i förstaklasssalongen, på det runda bordet dukades det upp charkuterier, grönsaker och bröd. Och vin naturligtvis - jag vill minnas att vi drack en beaujolais från kooperativet i Fleurie. En trevlig resa i en mycket trevlig vagn! Vad vi hade för vagn från Frövi minns jag ej, från Ställdalen var det en lite mer prosaisk X16.

    minns
    Thomas K Ohlsson


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 099

    Sv: Idag för fyrtio år sedan – gäddhuvudets form

    Vill minnas att någon sådan vagn gick i de lokala tågen mellan Borås och Göteborg i början av 80 talet. Dessa tåg liksom tågen på Bohusbanan bestod ju då av det äldsta SJ hade. Nitade stålvagnar och Du lok!


  10. #10
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 382

    Sv: Idag för fyrtio år sedan – gäddhuvudets form

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vill minnas att någon sådan vagn gick i de lokala tågen mellan Borås och Göteborg i början av 80 talet. Dessa tåg liksom tågen på Bohusbanan bestod ju då av det äldsta SJ hade. Nitade stålvagnar och Du lok!
    Redan på 1970-talet reste jag med denna vagn på sträckan...


    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •