Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vansinnesprojekt i Halland?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    531

    Vansinnesprojekt i Halland?

    Rubriken låter överdriven, men det var min spontana reaktion, då jag läste bifogade artikel på SVT Halland.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...an-bli-elvagar

    Region Halland föreslår alltså att Trafikverket bygger en elektrisk väg mellan Väröbruk och Varbergs hamn. Det finns redan en befintlig järnväg från bruket. Huruvida den är elektrifierad vet jag inte. Järnvägen från bruket ansluter dessutom närmre till Västkustbanan än E6:an. Spår till hamnen lär det också finnas. Det är väl lika mycket jobb att lasta av och på en lastbil som en järnvägsvagn. Är det bara jag som undrar vad som sker i Region Halland? Finns det kanske någon som kan förklara något jag inte ser. Kostnaden för projektet framgår inte av artikeln.

    Här en kartbild.

    https://www.hitta.se/kartan!~57.2272...0488!t=weblist


  2. #2
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 284

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Rubriken låter överdriven, men det var min spontana reaktion, då jag läste bifogade artikel på SVT Halland.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...an-bli-elvagar

    Region Halland föreslår alltså att Trafikverket bygger en elektrisk väg mellan Väröbruk och Varbergs hamn. Det finns redan en befintlig järnväg från bruket. Huruvida den är elektrifierad vet jag inte. Järnvägen från bruket ansluter dessutom närmre till Västkustbanan än E6:an. Spår till hamnen lär det också finnas. Det är väl lika mycket jobb att lasta av och på en lastbil som en järnvägsvagn. Är det bara jag som undrar vad som sker i Region Halland? Finns det kanske någon som kan förklara något jag inte ser. Kostnaden för projektet framgår inte av artikeln.

    Här en kartbild.

    https://www.hitta.se/kartan!~57.2272...0488!t=weblist
    Fast det låter ju som en ganska bra sträcka för en pilotanläggning. Visst att man skulle kunna köra det på järnväg men jag har svårt att se det ekonomiska att köra tåg i två mil. Då är det ju bättre att järnvägen tar de långa transporterna och lastbilarna de kortare.

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    531

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Fast det låter ju som en ganska bra sträcka för en pilotanläggning. Visst att man skulle kunna köra det på järnväg men jag har svårt att se det ekonomiska att köra tåg i två mil. Då är det ju bättre att järnvägen tar de långa transporterna och lastbilarna de kortare.
    Är detta inte slentriantänkande om järnvägen? Tänk på ditt valspråk "Ingenting är omöjligt, inte ens på järnvägen"!


  4. #4
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 284

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Är detta inte slentriantänkande om järnvägen? Tänk på ditt valspråk "Ingenting är omöjligt, inte ens på järnvägen"!
    Det är därför jag inte ser en omöjlighet att godstrafiken även kommer att vara kvar i framtiden. Kanske till och med utvecklas om det byggs rätt förutsättningar. Men jag tror tyvärr inte att företagen kommer att vilja ha godsspår fram till varje industriområde, det är helt enkelt för oflexibelt och jag tror järnvägen har för hög kapacitet gent emot många företags behov. Däremot om varje större stad längst tillexempel västkustbanan får en "dry port" likt den Jula har byggt i Falköping. Då kan man använda järnvägen på det sättet järnvägen är bäst på, hög kapacitet i form av godspendlar. Sen får man ha lastbilar som kör de kortare sträckorna.

    Sen är det väl så att Södra kör ganska mycket på järnväg redan idag? Samt att det finns väl en osäkerhet kring hur mycket spår som kommer att finnas kvar inne i Varberg efter det att hamnen flyttar och det byggs bostadsområden.

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    531

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Det är därför jag inte ser en omöjlighet att godstrafiken även kommer att vara kvar i framtiden. Kanske till och med utvecklas om det byggs rätt förutsättningar. Men jag tror tyvärr inte att företagen kommer att vilja ha godsspår fram till varje industriområde, det är helt enkelt för oflexibelt och jag tror järnvägen har för hög kapacitet gent emot många företags behov. Däremot om varje större stad längst tillexempel västkustbanan får en "dry port" likt den Jula har byggt i Falköping. Då kan man använda järnvägen på det sättet järnvägen är bäst på, hög kapacitet i form av godspendlar. Sen får man ha lastbilar som kör de kortare sträckorna.

    Sen är det väl så att Södra kör ganska mycket på järnväg redan idag? Samt att det finns väl en osäkerhet kring hur mycket spår som kommer att finnas kvar inne i Varberg efter det att hamnen flyttar och det byggs bostadsområden.
    Men glöm inte, att det är ett minst lika "oflexibelt" system, man vill införa. Man är helt beroende av vissa banor, liksom järnvägen. Dessutom kommer lastbilar med reducerad manöverförmåga ut på våra vägar, t ex E6.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Går det inte idag gods från Väröbruk till hamnen i Varberg på järnväg?

    /TKO


  7. #7
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 042

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Går det inte idag gods från Väröbruk till hamnen i Varberg på järnväg?

    /TKO
    Jovisst, det går flera tågpar per dag.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    474

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Det är otroligt att vi ska satsa Trafikverkets och regionens pengar på dessa expriment. Det fattas pengar hela tiden och det blir halvdant alltihop.
    En lastbil som hämtar där det är el och ska ut till en fabrik som inte har det hur ska det funka. Vissa vägar kommer att ha el och sen får bilen ett körproblem vem tar hand om det? Man ser ju hur olika tågbolag och trafikverket skyller på varandra när person och godstrafiken inte kommer fram.
    Nä satsa på järnvägsgodset och utveckla lastbärare, lastväxlare och fler terminaler och låt ellastbilar köra fram godset till detta. I Grimsås tog man bort spåret till fabriken och kör lastbil och förpestar hela samhället, finns ingen chans att köra elbil dit. Ardagh har spår in och byggt ett jättelager behöver bara ett lok att köra ut på banan. En ganska billig lösning jämfört med detta. Tror att VOLVO och SCANIA lobbar som vanligt och många politiker vill va med om ny teknik för att göra avtryck.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    740

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Rubriken låter överdriven, men det var min spontana reaktion, då jag läste bifogade artikel på SVT Halland.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...an-bli-elvagar

    Region Halland föreslår alltså att Trafikverket bygger en elektrisk väg mellan Väröbruk och Varbergs hamn. Det finns redan en befintlig järnväg från bruket. Huruvida den är elektrifierad vet jag inte. Järnvägen från bruket ansluter dessutom närmre till Västkustbanan än E6:an. Spår till hamnen lär det också finnas. Det är väl lika mycket jobb att lasta av och på en lastbil som en järnvägsvagn. Är det bara jag som undrar vad som sker i Region Halland? Finns det kanske någon som kan förklara något jag inte ser. Kostnaden för projektet framgår inte av artikeln.

    Här en kartbild.

    https://www.hitta.se/kartan!~57.2272...0488!t=weblist
    Vad jag förstår är det tänkt att bli en teststräcka i Sverige, men många är tydligen intresserade. Ett annat exempel är Brändåsen-Adolfsberg (E20 mellan Hallsberg och Örebro). Citat:

    "Sammanlagt har vi fått in elva intresseanmälningar från olika regioner och kommuner runt om i Sverige, berättar Bengt Olsson, presschef på Trafikverket."


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 851

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Rubriken låter överdriven, men det var min spontana reaktion, då jag läste bifogade artikel på SVT Halland.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...an-bli-elvagar

    Region Halland föreslår alltså att Trafikverket bygger en elektrisk väg mellan Väröbruk och Varbergs hamn. Det finns redan en befintlig järnväg från bruket. Huruvida den är elektrifierad vet jag inte. Järnvägen från bruket ansluter dessutom närmre till Västkustbanan än E6:an. Spår till hamnen lär det också finnas. Det är väl lika mycket jobb att lasta av och på en lastbil som en järnvägsvagn. Är det bara jag som undrar vad som sker i Region Halland? Finns det kanske någon som kan förklara något jag inte ser. Kostnaden för projektet framgår inte av artikeln.

    Här en kartbild.

    https://www.hitta.se/kartan!~57.2272...0488!t=weblist
    En sådan där laddningsväg alltså. Blir väl inte mycket laddat under en så kort sträcka?
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...n-medan-du-kor


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    515

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Det är otroligt att vi ska satsa Trafikverkets och regionens pengar på dessa expriment. Det fattas pengar hela tiden och det blir halvdant alltihop.
    En lastbil som hämtar där det är el och ska ut till en fabrik som inte har det hur ska det funka. Vissa vägar kommer att ha el och sen får bilen ett körproblem vem tar hand om det? Man ser ju hur olika tågbolag och trafikverket skyller på varandra när person och godstrafiken inte kommer fram.
    Nä satsa på järnvägsgodset och utveckla lastbärare, lastväxlare och fler terminaler och låt ellastbilar köra fram godset till detta. I Grimsås tog man bort spåret till fabriken och kör lastbil och förpestar hela samhället, finns ingen chans att köra elbil dit. Ardagh har spår in och byggt ett jättelager behöver bara ett lok att köra ut på banan. En ganska billig lösning jämfört med detta. Tror att VOLVO och SCANIA lobbar som vanligt och många politiker vill va med om ny teknik för att göra avtryck.
    Sådana här idiotprojekt är TRV intresserade av ,men underhålla befintliga banor ,det är inte så roligt.Tacka vet jag sånt här att leka med , det är jätteskoj. Fy f--n från mej.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 070

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Det körs redan i dag 5 tågpar med uppemot 1000 ton massa och sågat virke på järnväg mellan Värö och Varberg! Om man bara gjorde en liten investering i att komplettera kontaktledningsnätet frän Värö station upp till bruket skulle man kunna använda ellok. Till Värö körs ju också massor av virke. i genomsnitt 5 1500 tons tåg/dygn. Denna trafik skulle också ha nytta av elektrifiering hela vägen. Trafiken Väröbruk-Varbergs hamn har ju förekommit ända sedan bruket byggdes i början av 70 talet så att det inte skulle gå att köra "så korta sträckor på järnväg" är ju rent trams. Pendeltågen Värö-Varberg ersätter mängder med lastbilar och det är väldigt många trånga passager på landsvägarna in till Varbergs hamn inte minst den stora korsningen/rondellen där nästan all trafik från E6 och väg 156 Varberg-Ullared möts. Tack vare den korta sträckan och snabba körtiden kan man lätt få in dessa lokala godståg mellan den täta trafiken på Västkustbanan.
    Ska man prova elvägar borde det först och främst vara på sträckor där man ersätter vanliga lastbilar och inte tåg!


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    474

    Sv: Vansinnesprojekt i Halland?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det körs redan i dag 5 tågpar med uppemot 1000 ton massa och sågat virke på järnväg mellan Värö och Varberg! Om man bara gjorde en liten investering i att komplettera kontaktledningsnätet frän Värö station upp till bruket skulle man kunna använda ellok. Till Värö körs ju också massor av virke. i genomsnitt 5 1500 tons tåg/dygn. Denna trafik skulle också ha nytta av elektrifiering hela vägen. Trafiken Väröbruk-Varbergs hamn har ju förekommit ända sedan bruket byggdes i början av 70 talet så att det inte skulle gå att köra "så korta sträckor på järnväg" är ju rent trams. Pendeltågen Värö-Varberg ersätter mängder med lastbilar och det är väldigt många trånga passager på landsvägarna in till Varbergs hamn inte minst den stora korsningen/rondellen där nästan all trafik från E6 och väg 156 Varberg-Ullared möts. Tack vare den korta sträckan och snabba körtiden kan man lätt få in dessa lokala godståg mellan den täta trafiken på Västkustbanan.
    Ska man prova elvägar borde det först och främst vara på sträckor där man ersätter vanliga lastbilar och inte tåg!
    Helt rätt Henke, men att fixa såna småsaker med el till Värö har man inte råd men att leka med elbilar får kosta. Ganska typiskt Trafikverket som Sääf skriver. Har två kamraters barn som läst på Chalmers som har "lurats" in på såna projekt. De tror att de ska va med om något nydanande tills de upptäcker att det inte funkar. En har hoppat av direkt och den andre håller på med självkörande bilar på Volvo, de skulle behöva satsa pengarna på annat.

    Senast redigerat av Ingeville den 2019-02-23 klockan 16:41:51.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •