Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Signalfundering Gävle, VARNING långsökt regelfundering

Signalfundering Gävle, VARNING långsökt regelfundering

På spåret "västra" i Gävle finns huvuddvärgsignal 132 i riktning mot Ockelbo/Sundsvall. På bilden nedan visar den fast grön till höger vilket innebär "kör 80" och att nästa huvudsignal visar kör (minst 80).

I detta fallet behöver det dock inte vara så att nästa signal visar kör alls eftersom den föregås av en fristående försignal och kan alltså visa stopp eller t ex "kör 40".

Kombinationen att en huvuddvärgsignal med detta besked följs av en fristående försignal finns inte enligt TTJ. För en huvudljussignal som visar en grön kan det dock finnas och är vanligt.

Så, antingen är TTJ fel eller så är Gävle fel.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Signalfundering Gävle, VARNING långsökt regelfundering

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    På spåret "västra" i Gävle finns huvuddvärgsignal 132 i riktning mot Ockelbo/Sundsvall. På bilden nedan visar den fast grön till höger vilket innebär "kör 80" och att nästa huvudsignal visar kör (minst 80).

I detta fallet behöver det dock inte vara så att nästa signal visar kör alls eftersom den föregås av en fristående försignal och kan alltså visa stopp eller t ex "kör 40".

Kombinationen att en huvuddvärgsignal med detta besked följs av en fristående försignal finns inte enligt TTJ. För en huvudljussignal som visar en grön kan det dock finnas och är vanligt.

Lindman

Vad säger att alla tänkbara signalkombinationer måste finnas som alternativ i TTJ ??
    Detta är helt uppenbart helt möjligt. Försignaler kan ju alltid sättas upp som repetition, på korta avstånd, eller vid dålig sikt.
    Såna har ju ganska nyligen kommit upp i riktning söder ut i Fiskeby, för att repetera de nya mellensignalerna som upp då växlarna flyttade ut till söder i Fiskeby.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lindman

Är nästa signal msi 108? Om det finns ett beroende mellan 132 och 108 så stämmer TTJ med Gävle, men enligt linjeboken är det nästan 2 km mellan signalerna vilket talar emot att så skulle vara fallet.

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Är nästa signal msi 108? Om det finns ett beroende mellan 132 och 108 så stämmer TTJ med Gävle, men enligt linjeboken är det nästan 2 km mellan signalerna vilket talar emot att så skulle vara fallet.
    Det kan vara så och jag hade hoppats få svar på det här. Det som talar emot ett beroende är avståndet och hur signaleringen är utformad i den andra riktningen. Men jag har inte facit.

Lindman

Medlem
    mar 2018

Det kan vara så och jag hade hoppats få svar på det här. Det som talar emot ett beroende är avståndet och hur signaleringen är utformad i den andra riktningen. Men jag har inte facit.

Lindman
    Och ska du får ett riktigt svar på det, får du nog börja läsa byglingsritningarna i 65:an, för beroenden kan finnas utan de ens märks i signalbilderna.
    Torde nog vara enklare att acceptera att anläggningen är byggd sådär, annars lär du nog få plugga stlv-65 några veckor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Signaleringen vid det vänstraste spåret är också lite lustig med en huvuddvärgsignal precis invid en orienteringstavla för huvudsignal. Vad är det för signal egentligen, är det 130? Fast från den ska det vara 750 m till nästa signal, och 50-tavlan ska stå längre ifrån. Hmm….

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Jag är ingen signaltekniker, men jag tittade lite i ritningen ”Signalbilder och ATC-besked, signaler med jämna nummer” i Gävles 65:a och fick ut följande:

-Om signal 132 visar fast sken till höger (kör 80) visar signal 108 också kör 80.

-Om signal 132 visar grönt blinkande sken till höger (kör 80 varsamhet) visar signal 108 antingen stopp eller kör 40.

Avståndet mellan signalerna 132 och 108 är enligt signaleringsplanen 1800 meter.

Senast redigerat av Txp den 2019-02-23 klockan 14:10:18.

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Jag är ingen signaltekniker, men jag tittade lite i ritningen ”Signalbilder och ATC-besked, signaler med jämna nummer” i Gävles 65:a och fick ut följande:

-Om signal 132 visar fast sken till höger (kör 80) visar signal 108 också kör 80.

-Om signal 132 visar grönt blinkande sken till höger (kör 80 varsamhet) visar signal 108 antingen stopp eller kör 40.

Avståndet mellan signalerna 132 och 108 är enligt signaleringsplanen 1800 meter.
    Tackar, då är ju allt rätt! Det var jag som hade fel men det väcker en ny TTJ-fundering som jag får suga lite på...

Lindman

Medlem
    mar 2018

Tackar, då är ju allt rätt! Det var jag som hade fel men det väcker en ny TTJ-fundering som jag får suga lite på...

Lindman
    Faktum är ju att TTJ och dess föregångare är skrivna för att passa signalanläggningen och inte tvärt om. Visst kan man införa förändringar, men sånt tar i värsta fall lång tid och kostar mycket pengar, beroende på omfattning då såklart.
    Det Txp letade reda på var ganska typiska funktioner, som man kan hitta i Stlv65 och andra geografiskt uppbyggda anläggningar.
    Stlv65 kan jag ju, även om det var länge sedan nu, men jag har ju inte någon tillgång till anlöggningsdokumenatation, vilket ju Txp har.
    Tur det finns några kvar på insidan, som vill skriva lite ibland.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg

Det som är lite intressant är ju att en huvuddvärgsignal alltid ger ett försignalbesked. Om det i stället funnits en huvudsignal hade det kanske inte varit givet att den varit kombinerad med optisk försignal om det är 1800 meter till nästa huvudsignal?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Vad finns för fördel eller orsak att 132 i Gävle är en huvuddvärg och inte en vanlig 2 eller 5-ljus signal med ev medgivandedvärg?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •