Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Ångloksbränsle

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ångloksbränsle

Fick en fråga från omgivningen. Vad eldade man de första ångloken med? Ved, träkol eller stenkol. Det gäller de första loken som efter invigningen trafikerade bandelen Brunflo-Sveg på Inlandsbanan.

Tack på förhand.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Ångloksbränsle

Citat Ursprungligen postat av LarsH Visa inlägg
    Fick en fråga från omgivningen. Vad eldade man de första ångloken med? Ved, träkol eller stenkol. Det gäller de första loken som efter invigningen trafikerade bandelen Brunflo-Sveg på Inlandsbanan.

Tack på förhand.
    Med reservation för att jag missat något så lär det ha varit stenkol. Träkol fungerar inte alls bra i ånglok, och ved går förvisso, men har så pass mycket sämre energiinnehåll att man undvek det. Ved användes i Sverige under de båda världskrigen, och det gjordes en del experiment med torv (dock såvitt jag vet inte just på Inlandsbanan) men annars var det stenkol som gällde.

I USA och Kanada, samt i Ryssland och även i Finland användes en hel del vedeldade ånglok dock.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Ångloksbränsle Koks

Citat Ursprungligen postat av LarsH Visa inlägg

Tack på förhand.
    De första normalspåriga ångloken i Sverige eldades det första årtiondet med koks.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    De första normalspåriga ångloken i Sverige eldades det första årtiondet med koks.
    Fast knappast på Brunflo - Sveg väl?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Fast knappast på Brunflo - Sveg väl?
    Stämmer väl.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Med reservation för att jag missat något så lär det ha varit stenkol. Träkol fungerar inte alls bra i ånglok, och ved går förvisso, men har så pass mycket sämre energiinnehåll att man undvek det. Ved användes i Sverige under de båda världskrigen, och det gjordes en del experiment med torv (dock såvitt jag vet inte just på Inlandsbanan) men annars var det stenkol som gällde.

I USA och Kanada, samt i Ryssland och även i Finland användes en hel del vedeldade ånglok dock.
    I Thailand har jag sett vedeldade ånglok , och i Paraguay faktiskt åkt med ett sådant tåg så det har förekommit lite varstans, i Angola planterades stora odlingar av Eucalyptus just för ångloken.
    Man räknar med att det går åt dubbla volymen ved mot kol och när man vedeldade på svenska lok var det vanligt med en tredje man som lämpade fram veden till eldaren.
    Utöver kan väl också sägas att även oljeeldning varit ganska vanligt och prövades i Sverige ett tag i början på 50-talet. Vill man köra ånglok i Kalifornien är det olja som gäller,koleldning är förbjudet. Avdelning onyttigt vetande

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Om jag inte fattat fel lämpar sig ved dock väl för start-eldningen, alltså den stationära eldningen för att "få upp ångan", alternativt för att hålla fyren igång mellan turerna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om jag inte fattat fel lämpar sig ved dock väl för start-eldningen, alltså den stationära eldningen för att "få upp ångan", alternativt för att hålla fyren igång mellan turerna.
    Ja det verkar vara rätt vanligt på musei-turistbanor.
    Ett alternativ, om man nu acepterar det ohistoriska, kan vara eluppvärmning med elpatroner.
    Några nybyggda ånglok för bergsbanor i Schweiz och Österrike har fått sådan utrustning och det är bara att plugga in när man går i stall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja det verkar vara rätt vanligt på musei-turistbanor.
    Ett alternativ, om man nu acepterar det ohistoriska, kan vara eluppvärmning med elpatroner.
    Några nybyggda ånglok för bergsbanor i Schweiz och Österrike har fått sådan utrustning och det är bara att plugga in när man går i stall.
    Hehe, jag ser synen framför mig av ett glatt frustande och stånkande ånglok modifierat med en uppfälld strömavtagare. Miljönissarna kan inte klaga på att loket har miljöfarlig koldrift och vi tågfantaster skulle fortfarande få höra ångloksljudet samt att elångloket går att köra även under eldningsförbud. Tyvärr lär man inte få den goda stenkolsdoften längre då.
    Kanske ett hybridlok som kan eldas med biogas eller elpatroner så kan det köras på banor såväl med tråd som utan.

Senast redigerat av X2 den 2019-02-23 klockan 02:22:37.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X2 Visa inlägg
    Hehe, jag ser synen framför mig av ett glatt frustande och stånkande ånglok modifierat med en uppfälld strömavtagare. Miljönissarna kan inte klaga på att loket har miljöfarlig koldrift och vi tågfantaster skulle fortfarande få höra ångloksljudet samt att elångloket går att köra även under eldningsförbud. Tyvärr lär man inte få den goda stenkolsdoften längre då.
    Kanske ett hybridlok som kan eldas med biogas eller elpatroner så kan det köras på banor såväl med tråd som utan.
    Vi har väl förvisso skrivit om det förut men vi kan ju ta en repris.
    Detta lok har faktiskt funnits i verkligheten och i två exemplar. Det var i Schweiz när man under kriget inte hann tillverka ellok så det räckte tog man helt enkelt och elektrifierade två växellok byggda för ånga. Man installerade elpatroner , en transformator tror jag (?) och framförallt en strömavtagare som gjorde att loken stack ut. Loken anses sedan ha gjort god tjänst i växling, en fördel var att hade man byggt upp ett hyggligt ångförråd så kunde loken även gå ut på ej elektrifierade sidospår. Det blev dock inte mer än dessa två och när de värsta problemen efter kriget var över så rev man ut elutrustningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi har väl förvisso skrivit om det förut men vi kan ju ta en repris.
    Detta lok har faktiskt funnits i verkligheten och i två exemplar. Det var i Schweiz när man under kriget inte hann tillverka ellok så det räckte tog man helt enkelt och elektrifierade två växellok byggda för ånga. Man installerade elpatroner , en transformator tror jag (?) och framförallt en strömavtagare som gjorde att loken stack ut. Loken anses sedan ha gjort god tjänst i växling, en fördel var att hade man byggt upp ett hyggligt ångförråd så kunde loken även gå ut på ej elektrifierade sidospår. Det blev dock inte mer än dessa två och när de värsta problemen efter kriget var över så rev man ut elutrustningen.
    http://www.douglas-self.com/MUSEUM/L...c/swisselc.htm

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Problemet med kol är att man natten före körningen måste lägga en mer eller mindre obevakad nattglöd som håller ångan uppe. När tiden för avgång inställer sig ska man raka ur elden vilket resulterar i att det finns massor med sot i eldstaden och tuberna. När det blir drag i pannan blåser soten ut genom skorsten vilket resulterar i massor med svart sot som vi ångloksvänner gillar, med undantag för de dagar vi ska åka med som passagerare i vita kläder.
    För att få upp verkningsgraden i ångpannan är det viktigt att man sotar tuberna det gör man med en viska = riktigt skitjobb". Smidigare att man ångsotar genom att blåsa in ånga genom tuberna. Smidigt men det blir enheldel stora sotflagor. Har frågat om jag för testa = NEJ!!!!!!!!!!
    Nackdelen med olja är att det finns risk för att man skadar tuberna om värmen blir för hög. Ett riktigt skitjobb att sota en oljeeldad panna med en beläggning av både sot och oljerester.
    Oljeeldning är praktiskt om det finns bebyggelse i närheten. Nackdelen är att miljöoljan är mycket dyrare än den trögflytande eldningsolja.
    Finns det fjärrvärme i närheten skulle det gå att få upp värmen i ångpannan så pass mycket att det borde gå att tända i fyren strax före avgång och koppla ur fjärrvärmen. " Tjatar på gubbarna i Stockholm om att vi borde ha en ångbåtskaj i Stockholm med fjärrvärme". Fjärrvärmen ger snabb och jämn uppvärmningav pannan.
    Eluppvärmning är praktiskt bara att koppla in en kabel med massor med amper, typ tre gånger 100 amper. Fördelen är att man får en snabb och jämn uppvärmning av pannan. Få se vad gubbarna kommer fram till. När jag letat i gamla arkiv hittade jag ett tidningsreportage om ett ånglok son skulle utrustas med strömavtagare och skulle testas på sträckan Västerås Tillberga. Vet inte om det blev något av projektet
    Nackdelen med kol och ved är att det är lätt att sätta eld på banvallen.
    Att elda med ved? Eldar men med kol är det viktigt att det inte vare sig blir hål eller stora högar med kol i eldstaden. Veden resulterar i att det blir glest i fyren där kalluften kan kila genom mellan de glödande vedklabbarna.
    Nackdelen med att elda i en kall panna är att eldstaden blir varm och resten av pannan tar tid på sig att komma upp i temperatur. En konst att få jämn värme i pannan för att slippa skadliga spänningar i tuber och plåtar. Så för min del hoppas jag att flera föreningar tar fram kalkyler på kostnaden för fjärr och eluppvärmning av pannan.

Medlem
    sep 2017

Vill man köra ånglok i Kalifornien är det olja som gäller,koleldning är förbjudet. Avdelning onyttigt vetande
    Redan innan det blev lag på vissa håll var sådant ett säljargument. Jag har en amerikansk tidtabell från 1926 där det finns en reklambild hos Great Northern Railway (Minneapolis - Seattle) där det står "All locomotives oil fired. No cinders." dvs alla lok är oljeeldade, inga ask-partiklar. Folk i ljusa kläder tyckte väl att detta var att föredra kan man nog förmoda.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, ved lämpar sig väl för start-eldningen. Någonstans läste jag att de beredskapslok som var uppställda som krigsreserv var förberedda med startved i eldstaden. På den tiden när man hade påeldade ånglok som som driftreserv förekom det att man höll pannan varm med ånga från en stationär elektrisk ångpanna. En ångpanna för 16 kV behöver inte nödvändigtvis transformator och elpatroner. Den kan utföras som ljusbågspanna. Dvs man leder strömmen genom vattnet. Detta förekom även på Schweiziska "elektriska" ånglok.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Ja, ved lämpar sig väl för start-eldningen. Någonstans läste jag att de beredskapslok som var uppställda som krigsreserv var förberedda med startved i eldstaden. På den tiden när man hade påeldade ånglok som som driftreserv förekom det att man höll pannan varm med ånga från en stationär elektrisk ångpanna. En ångpanna för 16 kV behöver inte nödvändigtvis transformator och elpatroner. Den kan utföras som ljusbågspanna. Dvs man leder strömmen genom vattnet. Detta förekom även på Schweiziska "elektriska" ånglok.
    Apropå eldrivna ånglok, jag antar att det är glidlager på ångloken. Men är dessa okänsliga för ström, eller behöver man införa jordningsdon på axlarna? Har man kul- eller rullager är det ju nödvändigt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Alla tycks glömma stycketorvseldningen som var mycket vanlig och mycket frekvent under båda världskrigen och även i perioder däremellan. Jag har sett en uppgift att de stora G2t-loken på kustbanan i Blekinge t.ex var torveldade ända fram till början av 1950-talet.
    Torveldningen krävde inga förändringar av loken och man klarade sig med en ”Smålandshatt” på skorstenen.
    Problemet var att tillgången på torv alltid var rätt konstant, trots att både SJ och många privatbanor skaffade egna torvmossar. Vedeldning tillgreps först när koltillförseln minskade och då som ett tredje och sista (?) alternativ. Så ökade vedeldningen markant först vid krigsslutet (1945) när tillgången på ”tyska” stenkol försvann (jag skriver med citattecken eftersom jag inte vet var tyskarna fick tag på stenkol utom från egna gruvor). Krisen var så uppenbar att man fick skicka ut hundratals banarbetare att hugga ved i skogen och en del även ner i de skånska stenkolsgruvorna. Oljan var billig ett halvår 1947, sedan krigsmaskinerna stannat och SJ startade ett stort program med ombyggnad av 60-70 ånglok och speciella bunkringsanläggningar. Allt avbröts innan hela projektet var genomfört eftersom oljepriset åter steg. Man fick in lite amerikanska stenkol efter kriget, men de var inte omtyckta och ansågs som stybbiga. Varför de engelska gruvorna som tillgodosett Sverige sedan 80 år inte kunde/ville leverera vet jag inte. De bör ha varit rätt oförstörda.
    Ulf Diehl

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Nu var det ju så att en helt avgörande, för att inte säga kritisk, del av "krigsekonomien" var tillförsel av stenkol från Tyskland. Det gick Svenska "bulk carriers" som ett "Pater Nosterverk" mellan Luleå och Tyskland. Och som returlast hade man stenkol som användes för att hålla industri och transport i gång. Men den importen räckte inte till för allt så man ersatte det som kunde ersättas med ved, torv och vad som kunde eldas för att alstra ånga eller gas. I ångbåtar, lokomotiv, industri och gasverk.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Kvaliteten på de euroeiska importkolen avtog under kriget och åren efter kriget p g a inblandning av sten och grus. TGOJ lär ha haft god tillgång till kol under kriget genom den egna hamnen i Oxelösund som mottog kol med inkommande malmbåtar.

Tyskland hade f ö egna kollager i Sundsvall, Härnösand och Luleå vilka administrerades av skeppsmäklare i resp stad. Kolen importerades med fartyg och transporterades med järnväg till Trondheim resp Narvik.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Ja, ved lämpar sig väl för start-eldningen. Någonstans läste jag att de beredskapslok som var uppställda som krigsreserv var förberedda med startved i eldstaden.
    Det kan jag bekräfta. När vi som reste med på Inlandsbaneresan 2016 tog ut det sista beredskapsloket ut skjulet i Litsnäset så hade konserverarna gjort ett gediget jobb ca 50 år tidigare med att fylla upp fyren med rejälva vedklabbar och lite diverse tändmaterial bestende av bl a gutesäckar och gamla tidningar. Tanken var väl att det skulle gå fort att komma igång när "fi" var under framryckning, bara fylla upp med vatten och tända på direkt...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Apropå eldrivna ånglok, jag antar att det är glidlager på ångloken. Men är dessa okänsliga för ström, eller behöver man införa jordningsdon på axlarna? Har man kul- eller rullager är det ju nödvändigt.
    Ja, ström genom lager verkar inget bra. Jag gissar att man behövde jordningsdon. Men jag vet inga detaljer om de Schweiziska elektriska ångloken. Har bara läst att det förekom ljusbågspannor. Det var förstås en enkel nödlösning. Totalverkningsgraden torde ha blivit låg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •