Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Till vilka länder/orter kan SJ idag köra egna sovvagnar?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Till vilka länder/orter kan SJ idag köra egna sovvagnar?

Det diskuteras på andra ställen vart SJ borde köra nattågstrafik, och det är ju på gång upphandling via Trafikverket av nattågstrafik till Europa.
    Jag bortser här från de vagnar Trafikverket äger (och SJ disponerar för Norrlandstrafiken), och jag bortser helt från dragfordon, utan frågan är:
    Har SJ kvar några sovvagnar som kan gå till andra länder än Norge (för visst kan våra stora WL4 och WL6 gå till Norge?).

Till Danmark kan väl SJ inte köra sovvagnar (med passagerare i) beroende på nödbromshanteringen på Öresundsbron.
    Till Tyskland rent generellt är väl WL4 och WL6 för stora, och är de inte för stora även för trafik till Berlin?

Och SJ har väl inte kvar några WL5DE, som ju tidigare kunnat gå i trafik till Berlin?

Eller har jag missat något?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Till vilka länder/orter kan SJ idag köra egna sovvagnar?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Det diskuteras på andra ställen vart SJ borde köra nattågstrafik, och det är ju på gång upphandling via Trafikverket av nattågstrafik till Europa.
    Jag bortser här från de vagnar Trafikverket äger (och SJ disponerar för Norrlandstrafiken), och jag bortser helt från dragfordon, utan frågan är:
    Har SJ kvar några sovvagnar som kan gå till andra länder än Norge (för visst kan våra stora WL4 och WL6 gå till Norge?).

Till Danmark kan väl SJ inte köra sovvagnar (med passagerare i) beroende på nödbromshanteringen på Öresundsbron.
    Till Tyskland rent generellt är väl WL4 och WL6 för stora, och är de inte för stora även för trafik till Berlin?

Och SJ har väl inte kvar några WL5DE, som ju tidigare kunnat gå i trafik till Berlin?

Berlin är lite special. Sovjet rev en stor del av järnvägsnätet (tog med räls hem) i Ösyskland som krigsskadestånd.
    När man återuppbyggde valde man att bygga lastprofil för bredare sovjetiska godsvagnar. åtminstone på utvalda sträckor.
    SJ har kört sina vagnar där sedan länge och det finns gamla tillstånd att köra bredare vagnar än Tysklands vanliga profil.

I övrigt så får inte svenska vagnar gå i Tyskland.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Berlin är lite special. Sovjet rev en stor del av järnvägsnätet (tog med räls hem) i Ösyskland som krigsskadestånd.
    När man återuppbyggde valde man att bygga lastprofil för bredare sovjetiska godsvagnar. åtminstone på utvalda sträckor.
    SJ har kört sina vagnar där sedan länge och det finns gamla tillstånd att köra bredare vagnar än Tysklands vanliga profil.

I övrigt så får inte svenska vagnar gå i Tyskland.
    Har dom "stora" vagnarna WL4 och WL6 använts i trafik till Berlin?

/TKO

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

/TKO
    Nej.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Nog har väl SJ:s WL4 & WL6 nödbromsöverbryggning idag. Men däremot så faller det på strömförsörjningen till Danmark, då dom inte är byggda för 1500V 50Hz.

Även om det inte ingick i ämnet, så kan ju i alla fall nämnas att Trafikverkets WL4 & WL6 har det i alla fall.

Senast redigerat av Martin Långström den 2019-02-22 klockan 16:05:02.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Nej.

Leder det svaret också till att min första gissning stämmer, dvs SJ:s egna sovvagnar kan idag bara köra till Norge?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Leder det svaret också till att min första gissning stämmer, dvs SJ:s egna sovvagnar kan idag bara köra till Norge?
    Som jag ser det – ja.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hej
    Sj Har inga Sovvagnar för trafik på Danmark rep Kontinenten.
    Dom Bc2 som går Malmö -Berlin är Bc2k k=Köpenhamn med Dansk tågvärme .
    Du får inte köra loktåg över Öresundsbron. För att Sj ska få köra till Tyskland med Sovvagn måste den ha UIC profil .
    Så när AlfredNobell rullade från Stockholm mot Hamburg för sista gången så tog en era slut tyvärr. Det var prat om att CityNightline skulle starta Nattåg från Tyskland mot Sverige men det blev nog bara prat tyvärr . För att Trafiken ska gåigång så mote man fixa 2 saker
    ny fordon med UIC profil och Nödbromsöverbyggning för bron samt 2 elsystem .1500 Volt 50 Hz för Danmark resp Tyskland och 1000 V 16.6Hz för Sverige.
    Mikael Pettersson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mikael Pettersson Visa inlägg
    Hej
    Du får inte köra loktåg över Öresundsbron. För att Sj ska få köra till Tyskland med Sovvagn måste den ha UIC profil .
    Så när AlfredNobell rullade från Stockholm mot Hamburg för sista gången så tog en era slut tyvärr. Det var prat om att CityNightline skulle starta Nattåg från Tyskland mot Sverige men det blev nog bara prat tyvärr . För att Trafiken ska gåigång så mote man fixa 2 saker
    ny fordon med UIC profil och Nödbromsöverbyggning för bron samt 2 elsystem .1500 Volt 50 Hz för Danmark resp Tyskland och 1000 V 16.6Hz för Sverige.
    Mikael Pettersson
    Snälltågets fd danska Bc-vagnar kanske går? Men det är förstås inte SJ:s.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hej
    Så när AlfredNobell rullade från Stockholm mot Hamburg för sista gången så tog en era slut tyvärr. Det var prat om att CityNightline skulle starta Nattåg från Tyskland mot Sverige men det blev nog bara prat tyvärr . För att Trafiken ska gåigång
    så mote man fixa 2 saker
    Mikael Pettersson
    Nu blev det väl aning förvirring med elsystemen. I Danmark har man 50kV 50Hz, i Sverige och Tyskland 15kV 16,7Hz
    Utöver det måste ett genomgående lok också ha utrustning för säkerhetssystemen (ATC) i de tre länderna. Alternativt kan man byta lok i Padborg men för Öresund så sker bytena under gång.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

För att Trafiken ska gåigång så mote man fixa 2 saker
    Mikael Pettersson
    Citat Ursprungligen postat av nisso Visa inlägg
    Snälltågets fd danska Bc-vagnar kanske går? Men det är förstås inte SJ:s.
    Och framförallt är det väl inte sovvagnar. Att det idag körs liggvagnar till Berlin vet jag om så det kanske även SJ kan göra, men Snälltåget har ju inga sovvagnar, vilket en del inte uppskattar.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nu blev det väl aning förvirring med elsystemen. I Danmark har man 50kV 50Hz, i Sverige och Tyskland 15kV 16,7Hz
    Utöver det måste ett genomgående lok också ha utrustning för säkerhetssystemen (ATC) i de tre länderna. Alternativt kan man byta lok i Padborg men för Öresund så sker bytena under gång.
    Nu är det nog Lennart som virrade till det.
    Jag är nästan säker på att det är elmatningen till vagnarna som diskuteras (och det borde det vara för jag avgränsade ju till sovvagnar) och tågvärmekablarna verkar ha annan spänning och frekvens i Danmark än i Sverige. Det kan väl tänkas ge problem i några fall (eller så kanske det fungerar hjälpligt, på något sätt måste de ju fungerat när SJ körde till Berlin, om tyskarna då också hade annan spänning och frekvens).

Och lok ser jag som det klart mindre problemet, som resenärer bryr jag mig inte om någon byter loket, men jag vill inte byta sovvagn vid gränsen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Hej
    Mikael Pettersson
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg

Kontaktledningen i Danmark har 25kV 50Hz inte 50 kV. I Sverige har kontaktledningen 15kV 16,7Hz.

Vi diskuterar alltså vilken spänning vagnarna får och de får inte kontaktledningens spänning som är alltför hög, utan det transformeras ned i loket till 1500 Volt 50 Hz för Danmark och 1000 V 16.7Hz för Sverige och Tyskland.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-02-25 klockan 00:35:09.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Kontaktledningen i Danmark har 25kV 50Hz inte 50 kV. I Sverige har kontaktledningen 15kV 16,7Hz.

Vi diskuterar alltså vilken spänning vagnarna får och de får inte kontaktledningens spänning som är alltför hög, utan det transformeras ned i loket till 1500 Volt 50 Hz för Danmark och 1000 V 16.7Hz för Sverige och Tyskland.
    Och det har diskuterats tidigare vad som behöver göras med vagnarna för att de ska fungera med olika volt och frekvens på tågvärmen. Gäller bara att hitta den diskussionen..

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Och det har diskuterats tidigare vad som behöver göras med vagnarna för att de ska fungera med olika volt och frekvens på tågvärmen. Gäller bara att hitta den diskussionen..
    Ja jag erkänner fullt ut, jag virrade till det , och dessutom ska det vara 25kV i tråden.
    Vad är straffet ? Canossa,200 Ave Maria eller tagelskjorta

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Det är väl helt meningslöst att bygga om vagnarna. För även om de skulle vara kompatibla med alla krav som ställs, så finns det inte tillräckligt många av dem för att kunna ha en linje igång till Hamburg eller Berlin ändå.

Köp nytt! Finns många fina sovvagnar runt i världen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför måste det vara svenska vagnar?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Holmerin Visa inlägg
    Eftersom frågan var formulerad på detta sätt!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Holmerin Visa inlägg
    Jag (som startade det hela) har aldrig pratat om svenska vagnar, jag har bara frågat efter om SJ har några egna vagnar (oavsett vilket land de är byggda i eller vilket land de skulle kunna vara registrerade i; även om jag antar att SJ bara har svenskbyggda vagnar registrerade i Sverige). Jag vet t.ex. att Snälltåget kör nattågstrafik med liggvagnar delar av året.

Anledningen till min fråga var bara det jag skrev inledningsvis: "Det diskuteras på andra ställen vart SJ borde köra nattågstrafik, "

Det finns personer som föreslår att SJ borde börja köra nattåg till t.ex. Berlin, eller att SJ borde börja köra till Hamburg, och jag ville bara kolla att SJ inte har några passande fordon. Att SJ just nu skulle själva upphandla nya sovvagnar, när staten (regeringen och Trafikverket) kommer att gå ut med en upphandling av nattågstrafik till Europa, tycker jag vore en vild chansning. Det kan ju finnas många andra företag som kan vinna upphandlingen, antinge med egna fordon (existerande eller som hyrs in eller som köps in), eller så köper Trafikverket också upp sovvagnar och tillhandahåller dem till den som vinner upphandlingen.

Min gissning är att det som vore lättast att upphandla vore att få tätare trafik till Berlin, åtminstone en längre säsong, och kanske även fler dagar i veckan (om Snälltåget har vagnar till det). Möjligen också nattågstrafik till Oslo, som SJ kunde köra.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Det finns personer som föreslår att SJ borde börja köra nattåg till t.ex. Berlin, eller att SJ borde börja köra till Hamburg, och jag ville bara kolla att SJ inte har några passande fordon. Att SJ just nu skulle själva upphandla nya sovvagnar, när staten (regeringen och Trafikverket) kommer att gå ut med en upphandling av nattågstrafik till Europa, tycker jag vore en vild chansning.
    Det enda vettiga är förstås att Trafikverket först handlar upp vagnar (nya eller begagnade) för den nya utrikestrafiken och sedan en operatör.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Min gissning är att det som vore lättast att upphandla vore att få tätare trafik till Berlin, åtminstone en längre säsong, och kanske även fler dagar i veckan (om Snälltåget har vagnar till det). Möjligen också nattågstrafik till Oslo, som SJ kunde köra.
    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Det enda vettiga är förstås att Trafikverket först handlar upp vagnar (nya eller begagnade) för den nya utrikestrafiken och sedan en operatör.
    I stort håller jag ju med dig, framgick väl av mitt tidigare inlägg.
    Det jag själv tycker är vettigast är att först göra en snabb förfrågan (kanske en RFI - Request for Information) om det finns några som kan erbjuda något, med utan att Trv tillhandahåller fordon.
    Om det ger något, så går man vidare med dessa, och parallellt går man kanske vidare med en RFI för läget att Trv tillhandahåller fordon, för att veta vad man ger sig in på innan man köper in några nya fina fordon. Min uppfattning är nämligen att begagnat-marknaden är ytterst begränad.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •