Del 1
Del 2
Del 3
Genom Thüringer Wald går järnvägen genom ett antal tunnlar och över flera broar. För att skona dalgångarna fick DB Netz kravet på sig att bygga banan i en relativt hög profil som ger imponerande brohöjder.
2018_07_25_39433red by Magnus Backman, on Flickr
Massetalbrücke var första bron vi besökte. Bilen lämnade vi på dalbotten och sedan klättrade vi upp för servicevägen upp till själva bron. Bron är 385 m lång och 78 meter hög.
2018_07_25_39453red by Magnus Backman, on Flickr
Efter en stunds väntan kom det ICE1 tåg påväg söder ut över bron.
2018_07_25_39466red by Magnus Backman, on Flickr
Lite senare passerar norrgående ICE1 tåg. Mellan bron och tunneln har man dessutom lyckats klämma in krysstationen Massetal Üst.
2018_07_25_39480red by Magnus Backman, on Flickr
En närbild på banöverbyggnaden med betongplattorna spåret är fixerat i.
2018_07_25_39486red by Magnus Backman, on Flickr
Vid broarna över Dunkeltal och Grubental har det byggs en utsikts punkt mot järnvägen. Även här gällde klättring ett antal höjdmeter innan vi nådde till utsiktspunkten. Väl upp visade det sig att södergående tåg var hopplöst försenat så det blev bara en motljusbild på södergående ICE-T på Grubentalbrücke. Sedan började magen kurra och värmen bli något besvärande så vi retirerade till dalgången och lunch i skuggan.
2018_07_25_39512red by Magnus Backman, on Flickr
På den sydligaste delen av HH-banan går det även Regionaltåg. Närmare bestämt till Coburg, egentligen var det väll tänkt att det skulle bli något annat men nu slutade det hela med inhyrda Vectron lok och vanliga dubbeldäckarvagnar. Fram till att Regionaltågen viker av mot Coburg är hastigheten begränsad till 250 km/h på sträckan.
2018_07_25_39548red by Magnus Backman, on Flickr
Ytterligare ett ICE-T tåg påväg söder ut.
2018_07_25_39562red by Magnus Backman, on Flickr
Tyskarna brukar bygga rejält men kopplingspunkten till Coburg är av ganska enkelt slag med växlar i plan. Får väll hoppas att mina tyska kollegor som lägger tidtabellen inte behöver svära allt för mycket över det beslutet i takt med att trafiken på huvudbanan ökar.
2018_07_25_39583red by Magnus Backman, on Flickr
Regionaltåget från Coburg kommer smygande ut genom kopplingspunkten.
I nästa avsnitt studerar fortsätter studierna av det tyska HH-banorna men då är det den äldre banan längre väster ut som för besök tillsammans med det ännu äldre gamla dubbelspåret som en gång var huvudbanan.
/Magnus