Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 4]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 138

    HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 4]

    Del 1
    Del 2
    Del 3

    Genom Thüringer Wald går järnvägen genom ett antal tunnlar och över flera broar. För att skona dalgångarna fick DB Netz kravet på sig att bygga banan i en relativt hög profil som ger imponerande brohöjder.


    2018_07_25_39433red by Magnus Backman, on Flickr

    Massetalbrücke var första bron vi besökte. Bilen lämnade vi på dalbotten och sedan klättrade vi upp för servicevägen upp till själva bron. Bron är 385 m lång och 78 meter hög.


    2018_07_25_39453red by Magnus Backman, on Flickr

    Efter en stunds väntan kom det ICE1 tåg påväg söder ut över bron.


    2018_07_25_39466red by Magnus Backman, on Flickr

    Lite senare passerar norrgående ICE1 tåg. Mellan bron och tunneln har man dessutom lyckats klämma in krysstationen Massetal Üst.


    2018_07_25_39480red by Magnus Backman, on Flickr

    En närbild på banöverbyggnaden med betongplattorna spåret är fixerat i.


    2018_07_25_39486red by Magnus Backman, on Flickr

    Vid broarna över Dunkeltal och Grubental har det byggs en utsikts punkt mot järnvägen. Även här gällde klättring ett antal höjdmeter innan vi nådde till utsiktspunkten. Väl upp visade det sig att södergående tåg var hopplöst försenat så det blev bara en motljusbild på södergående ICE-T på Grubentalbrücke. Sedan började magen kurra och värmen bli något besvärande så vi retirerade till dalgången och lunch i skuggan.


    2018_07_25_39512red by Magnus Backman, on Flickr

    På den sydligaste delen av HH-banan går det även Regionaltåg. Närmare bestämt till Coburg, egentligen var det väll tänkt att det skulle bli något annat men nu slutade det hela med inhyrda Vectron lok och vanliga dubbeldäckarvagnar. Fram till att Regionaltågen viker av mot Coburg är hastigheten begränsad till 250 km/h på sträckan.


    2018_07_25_39548red by Magnus Backman, on Flickr

    Ytterligare ett ICE-T tåg påväg söder ut.


    2018_07_25_39562red by Magnus Backman, on Flickr

    Tyskarna brukar bygga rejält men kopplingspunkten till Coburg är av ganska enkelt slag med växlar i plan. Får väll hoppas att mina tyska kollegor som lägger tidtabellen inte behöver svära allt för mycket över det beslutet i takt med att trafiken på huvudbanan ökar.


    2018_07_25_39583red by Magnus Backman, on Flickr

    Regionaltåget från Coburg kommer smygande ut genom kopplingspunkten.

    I nästa avsnitt studerar fortsätter studierna av det tyska HH-banorna men då är det den äldre banan längre väster ut som för besök tillsammans med det ännu äldre gamla dubbelspåret som en gång var huvudbanan.

    /Magnus


  2. #2
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 327

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg


    2018_07_25_39480red by Magnus Backman, on Flickr

    En närbild på banöverbyggnaden med betongplattorna spåret är fixerat i.
    Kom precis på en fantastisk fördel med slab track jag inte tänkt på innan när jag ser den här bilden!

    Det måste vara mycket lättare att gå i spårmiljö på en platt, fin betongyta än att gå på CC 60 cm slipers!

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    1 503

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Kom precis på en fantastisk fördel med slab track jag inte tänkt på innan när jag ser den här bilden!

    Det måste vara mycket lättare att gå i spårmiljö på en platt, fin betongyta än att gå på CC 60 cm slipers!
    ...och lätt att nå gångvägen utan besvärande staket.


  4. #4
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 033

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg

    2018_07_25_39466red by Magnus Backman, on Flickr

    Lite senare passerar norrgående ICE1 tåg. Mellan bron och tunneln har man dessutom lyckats klämma in krysstationen Massetal Üst.
    Nu finns det ju gott om krysstationer i tunnlar. Hur viktigt kan då denna inklämning vara?


  5. #5
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 327

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Nu finns det ju gott om krysstationer i tunnlar. Hur viktigt kan då denna inklämning vara?
    Det ser ju ut som ett bra ställe att ha växlar på iaf! Lätt att komma dit och serva dom ist för att ha det inne i tunnlarna.

    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

  6. #6

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 4]

    Stort tack för intressanta bilder, Magnus!


    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Tyskarna brukar bygga rejält men kopplingspunkten till Coburg är av ganska enkelt slag med växlar i plan.
    Det är ganska vanligt med sådana tvangspunkter. Även andra "utfarter" från höghastighetsbanor har växlar i plan. Vore det "Abzweig Nahrstedt" väster om Stendal mellan Hannover och Berlin eller förgreningen "Abzweig Sorsum" till Hildesheim söder om Hannover. Ett tredje exempel är "Bruchsal Rollenberg" för tågen Stuttgart - Bruchsal - Karlsruhe. För att inte prata om äldre konstruktioner som skapar problem.
    Men även vid stationen Berlin-Spandau korsar tågvägarna i en riktning varandra. Kostnaderna spelade under planeringen en högre roll än stabil drift.

    Mvh Sören


  7. #7
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 033

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 4]

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Det är ganska vanligt med sådana tvangspunkter. Även andra "utfarter" från höghastighetsbanor har växlar i plan. Vore det "Abzweig Nahrstedt" väster om Stendal mellan Hannover och Berlin eller förgreningen "Abzweig Sorsum" till Hildesheim söder om Hannover. Ett tredje exempel är "Bruchsal Rollenberg" för tågen Stuttgart - Bruchsal - Karlsruhe. För att inte prata om äldre konstruktioner som skapar problem.
    Men även vid stationen Berlin-Spandau korsar tågvägarna i en riktning varandra. Kostnaderna spelade under planeringen en högre roll än stabil drift.
    Kan det vara så att t ex italienarna är framsyntare än tyskarna?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •