Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Idag för 13 år sedan – En gråmulen februaridag

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för 13 år sedan – En gråmulen februaridag

Den 21 februari var som synes en gråmulen dag. Vid den här tiden blandade man fortfarande X1 och X10 i samma tåg, något som skulle upphöra i juni samma år.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för 13 år sedan – En gråmulen februaridag

Mycket fint fångat, bilden andas verkligen gråmulen och alldaglig trafikvardag. Däremot vill jag påstå att X1 och X10 blandades ytterligare en längre tid än 2006, se t.ex din egen dagens bild från 30 september 2008. :) Men det kanske upphörde att ske regelbundet vid tidtabellskiftet 2006 som du säger.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av DEB Visa inlägg
    Mycket fint fångat, bilden andas verkligen gråmulen och alldaglig trafikvardag. Däremot vill jag påstå att X1 och X10 blandades ytterligare en längre tid än 2006, se t.ex din egen dagens bild från 30 september 2008. :) Men det kanske upphörde att ske regelbundet vid tidtabellskiftet 2006 som du säger.
    Hmmm... Jag fick för mig att det var när Stockholmståg tog över 2006, men så var det kanske inte. Beslutet kom kanske senare.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Hmmm... Jag fick för mig att det var när Stockholmståg tog över 2006, men så var det kanske inte. Beslutet kom kanske senare.
    Det blev ju en lite udda kombination men tydligen gick det bra. Vid sådana kopplingar ska man ju ställa in sth lika med det lägsta sth för något fordon, alltså 120 för X1, men det ska ha inträffat vid några tillfällen att man av misstag använt X10 sth 140 och även kört i den hastigheten utan att något speciellt inträffade. Men man kan ju undra i sammanhanget varför det tydligen funkade bra med X1 och X10 i multipel men inte de moderna X60 och X60B, går inte utvecklingen framåt ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det blev ju en lite udda kombination men tydligen gick det bra. Vid sådana kopplingar ska man ju ställa in sth lika med det lägsta sth för något fordon, alltså 120 för X1, men det ska ha inträffat vid några tillfällen att man av misstag använt X10 sth 140 och även kört i den hastigheten utan att något speciellt inträffade. Men man kan ju undra i sammanhanget varför det tydligen funkade bra med X1 och X10 i multipel men inte de moderna X60 och X60B, går inte utvecklingen framåt ?
    X1 och X10 (liksom t ex C6 och C14) går bra därför att det är beställaren som äger multipelgränssnittet och specar att vagnarna skall vara utformade så att detta fungerar. Med moderna upphandlingar får man vara glad att de nya vagnarna ens passar till samma plattformsdörrar som de befintliga, höll jag på att säga. Nå, det är fortfarande teoretiskt möjligt att bestämma ett gränssnitt mellan fordonen om man VILL, men det kan ju både bli ganska kraftigt kostnadsdrivande och lite begränsande.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men man kan ju undra i sammanhanget varför det tydligen funkade bra med X1 och X10 i multipel men inte de moderna X60 och X60B, går inte utvecklingen framåt ?
    Den enkla förklaringen: Mycket var lika i X1 resp X10. Men så är det inte med X60/X60A jämfört med X60B där många funktioner är olika och inte sammankopplingsbara. Är inte ens möjligt att med rimliga insatser skapa att fungerade gränssnitt; särskilt inte för funktioner som bara finns i X60B.

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Den enkla förklaringen: Mycket var lika i X1 resp X10. Men så är det inte med X60/X60A jämfört med X60B där många funktioner är olika och inte sammankopplingsbara. Är inte ens möjligt att med rimliga insatser skapa att fungerade gränssnitt; särskilt inte för funktioner som bara finns i X60B.
    Som jag förstått det hela är det ett medvetet val att de inte är samkörbara. Multippelsystemet på X60/X60A funkar inte helt bra, och därför har man valt en bättre lösning för X60B som man i ett senare skede kan anpassa de äldre tågen till. Om/när man verkligen kommer bygga om X60/X60A till det nya multippelgränssnittet har jag dock ingen aning om...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Som jag förstått det hela är det ett medvetet val att de inte är samkörbara. Multippelsystemet på X60/X60A funkar inte helt bra, och därför har man valt en bättre lösning för X60B som man i ett senare skede kan anpassa de äldre tågen till. Om/när man verkligen kommer bygga om X60/X60A till det nya multippelgränssnittet har jag dock ingen aning om...
    Ja, det är ett medvetet val. Men inte p g a "multipelsystemet". Utan på fordonen i sin helhet, där X60B helt enkelt är delvis olika, som exempel är informationssystemet annorlunda.

X60/60B kommer att om några år att uppgraderas och bli mer lika X60B samtidigt som de får ERTMS och kommer därefter att vara samkörbara.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vikten av att ta vardagsbilder kan inte nog betonas!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •