Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Signalfråga rörande Ljusdal

  1. #1

    Signalfråga rörande Ljusdal

    På spår 1 i Ljusdal finns en udda lösning. För att kunna ta in ett tåg på spåret när det redan står ett fordon mot stoppbocken är en slutpunktsstopplykta placerad mitt på. Den verkar tändas direkt när spårledningen bakom den är belagd. I den andra riktningen finns en skyddsstopplykta på samma punkt.

    En vanligare lösning hade varit att sätta upp en huvuddvärgsignal för att dela av spåret.

    Har detta att göra med att det är någon form av ställverk 59 ”special”?

    Finns denna lösning någon annanstans? Jag kan inte minnas att jag sett en slutpunktsstopplykta med denna placering förut.

    Lindman


    Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    151

    Sv: Signalfråga rörande Ljusdal

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    På spår 1 i Ljusdal finns en udda lösning. För att kunna ta in ett tåg på spåret när det redan står ett fordon mot stoppbocken är en slutpunktsstopplykta placerad mitt på. Den verkar tändas direkt när spårledningen bakom den är belagd. I den andra riktningen finns en skyddsstopplykta på samma punkt.

    En vanligare lösning hade varit att sätta upp en huvuddvärgsignal för att dela av spåret.

    Har detta att göra med att det är någon form av ställverk 59 ”special”?

    Finns denna lösning någon annanstans? Jag kan inte minnas att jag sett en slutpunktsstopplykta med denna placering förut.

    Lindman

    Nej, jag tror Ljusdal är unikt (och det ska vi nog vara glada för). Rent tekniskt är Ljusdals-lösningen inte riktigt rumsren.


  3. #3
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    827

    Sv: Signalfråga rörande Ljusdal

    Halvvägs in på spår 7 i Märsta har du en huvuddvärgsignal för ankommande tåg från Rosersberg, men rygg i rygg från stoppbocken sett, så sitter det enbart en stopplykta. På så sätt kan du få växlingsväg för att multa med en redan uppställd kärra, om du kommer in från Rosersberg. Normalt förförande numera är ju att det är huvuddvärgar åt båda hållen.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 292

    Sv: Signalfråga rörande Ljusdal

    I Nynäshamn(och som på säkert på flera andra trafikplatser?)får man rött i huvudsignalen och lodrätt i dvärgsignalen
    när man går in på spår där redan det står en X60a.
    I växlingsplanen står det sedan om man ska koppla ihop eller ej./Ulf


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    144

    Sv: Signalfråga rörande Ljusdal

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    I Nynäshamn(och som på säkert på flera andra trafikplatser?)får man rött i huvudsignalen och lodrätt i dvärgsignalen
    när man går in på spår där redan det står en X60a.
    I växlingsplanen står det sedan om man ska koppla ihop eller ej./Ulf
    Nej, inte lodrätt, snett vänster såklart


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    479

    Sv: Signalfråga rörande Ljusdal

    Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Nej, inte lodrätt, snett vänster såklart
    Ja annars hade man ju blivit rädd :-o


  7. #7
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    827

    Sv: Signalfråga rörande Ljusdal

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    I Nynäshamn(och som på säkert på flera andra trafikplatser?)får man rött i huvudsignalen och lodrätt i dvärgsignalen
    när man går in på spår där redan det står en X60a.
    I växlingsplanen står det sedan om man ska koppla ihop eller ej./Ulf
    Nackdelen med det arrangemanget är att du behöver stanna och övergå till växling redan innan du har kommit in till plattform. Med en huvuddvärg mitt på plattformsspåret kan du köra hela vägen in till plattform, släppa av resenärerna och därefter köra ihop tågen som en mycket kort växling.


  8. #8
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    827

    Sv: Signalfråga rörande Ljusdal

    Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Nej, inte lodrätt, snett vänster såklart
    Du får faktiskt lodrätt i den första medgivandedvärgsignalen, där du påbörjar din växling. Först därefter kommer det en växlingsdvärgsignal som står i snett vänster.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •