Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 008

    Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Försörjs Smålands Burseryd fortfarande med godstrafik per järnvägstågvagn?

    Om ja, hur stor är trafiken i tex årston eller antal vagnar?

    Om nej, när upphörde denna trafik?


  2. #2
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Försörjs Smålands Burseryd fortfarande med godstrafik per järnvägstågvagn?

    Om ja, hur stor är trafiken i tex årston eller antal vagnar?

    Om nej, när upphörde denna trafik?
    Banan Landeryd-Smålands Burseryd är stängd för trafik. Godstrafiken till Smålands Burseryd liksom till Smålandsstenar upphörde för cirka fem år sedan.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    11

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Officiellt för båda 2014-04-01. Vid den då stora genomgången av GC taxepunktsbestånd.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 487

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Citat Ursprungligen postat av Kjell Aghult Visa inlägg
    Officiellt för båda 2014-04-01. Vid den då stora genomgången av GC taxepunktsbestånd.
    Jag har ett svagt minne av att någon i Burseryd hade eget trafiktillstånd och därför körde själv, men det kanske upphörde ännu tidigare?


  5. #5

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Försörjs Smålands Burseryd fortfarande med godstrafik per järnvägstågvagn?

    Om ja, hur stor är trafiken i tex årston eller antal vagnar?

    Om nej, när upphörde denna trafik?
    Enligt uppgift är en eller flera plankorsningar överasfalterade.

    Troligen var det sista tillfället med järnvägsfordon förbi stationshuset i Burseryd när NJ var där med Y1 1299 2015-09-05. Några veckor senare gick det inte att komma så långt utan då var det stopp före bruket, 2015-09-27.

    Lindman




    Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

  6. #6
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 153

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag har ett svagt minne av att någon i Burseryd hade eget trafiktillstånd och därför körde själv, men det kanske upphörde ännu tidigare?
    Det var skrotfirman i Ekefors som körde mellan just Ekefors och Burseryd. Det var ännu längre sedan detta upphörde.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 008

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Åhå? Tack allihop för svaren!

    Finns den/de tidigare godskundenerna i Burseryd kvar, med ett kvarstående transportbehov som nu löses på annat sätt, eller var nedläggning av dessa verksamheter orsaken till nedläggning av även järnvägstrafiken? Om ja , valde järnvägens förutvarande transportköpare själva att gå över till landsvägstransporter vilket ledde till nedläggningen av järnvägen? Om så, berodde det på att järnvägen försämrade för kunderna i pris eller logistik, eller kunde landsvägsåkerier objektivt sett erbjuda en bättre och/eller billigare lösning?

    Hur stora transportvolymer handlade det om tidigare, och idag, om transporter till och från industrier fortfarande förekommer?


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    490

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Åhå? Tack allihop för svaren!

    Finns den/de tidigare godskundenerna i Burseryd kvar, med ett kvarstående transportbehov som nu löses på annat sätt, eller var nedläggning av dessa verksamheter orsaken till nedläggning av även järnvägstrafiken? Om ja , valde järnvägens förutvarande transportköpare själva att gå över till landsvägstransporter vilket ledde till nedläggningen av järnvägen? Om så, berodde det på att järnvägen försämrade för kunderna i pris eller logistik, eller kunde landsvägsåkerier objektivt sett erbjuda en bättre och/eller billigare lösning?

    Hur stora transportvolymer handlade det om tidigare, och idag, om transporter till och från industrier fortfarande förekommer?
    De lever kvar, framförallt Bruket, och som oftast blir det lastbil, det var nog så innan sista tåget gick också.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    331

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Banan Landeryd-Smålands Burseryd är stängd för trafik. Godstrafiken till Smålands Burseryd liksom till Smålandsstenar upphörde för cirka fem år sedan.
    Beträffande Smålandsstenar vill jag minnas att det ganska nyligen var ett företag som hade planer på att öppna en mindre godsterminal där, men det kanske inte är aktuellt längre.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    67

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Hittade denna artikel via Google, är en betalartikel men enligt rubriken vill Trioplast vill byta 4000 lastbilar mot järnväg.
    Fanns även en tråd om det i gamla postvagnen.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    352

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Banan Landeryd-Smålands Burseryd är stängd för trafik. Godstrafiken till Smålands Burseryd liksom till Smålandsstenar upphörde för cirka fem år sedan.
    år 2015 körde SMoK en tur från Halmstad-Landeryd-Smålands Burserud-Landeryd-Värnamo och vidare mot Falköping (på hemresa från Hallandsåsresan)
    Man fick då stanna ca 700 m före stationen och promenera, Spåret var övertäckt av en lastbilsväg som korsade spåret, denna övergång låg helt inom fabriksområdet som alltså ligger på båda sidor om järnvägen.

    Var detta månne sista turen på denna järnväg?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 165

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Citat Ursprungligen postat av Nordanvinden81 Visa inlägg
    Hittade denna artikel via Google, är en betalartikel men enligt rubriken vill Trioplast vill byta 4000 lastbilar mot järnväg.
    Fanns även en tråd om det i gamla postvagnen.
    Problemet med Smålandstenar och andra liknande orter är att det i regel är väldigt besvärligt och tidsödande att trafikera dessa. Man ska köra i luckor mellan persontåg och man måste vänta med att växla tills inga persontåg finns på eller i närheten av aktuell station. Och på natten kan man inte köra då växling kräver att stationen är lokalbevakad på grund av system M. Det går säkert åt minst ett halvt dagsverke för lok och förare att köra detta från Halmstad eller Värnamo så det är inte lätt att få ekonomi i trafiken....Särskilt som åkerier från östeuropa kör inrikestrafik i Sverige med förare som tjänar 2000 kr/ mån. Man kunde läsa om detta senast i gårdagens GP. Hittar ingen länk så det fanns väl bara i papperstidningen.


  13. #13
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Problemet med Smålandstenar och andra liknande orter är att det i regel är väldigt besvärligt och tidsödande att trafikera dessa. Man ska köra i luckor mellan persontåg och man måste vänta med att växla tills inga persontåg finns på eller i närheten av aktuell station. Och på natten kan man inte köra då växling kräver att stationen är lokalbevakad på grund av system M. ……………………………….
    Om K16-funktion saknas i ställverket är det väl en ganska blygsam investering att komplettera med en sådan för att möjliggöra växling när driftplatsen är obevakad?


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 487

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Om K16-funktion saknas i ställverket är det väl en ganska blygsam investering att komplettera med en sådan för att möjliggöra växling när driftplatsen är obevakad?
    Lite klurigare om det som i Smålandsstenar finns två vägskydd.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    11

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Du tänker kanske på Ekefors Skrot, som 1991-2004 disponerade sträckan därifrån till Smål. Burseryd och där drev egen anslutningstrafik. Från 1996 som spårägare. Sträckan hade inte övergått till BV utan stannat kvar i SJ Fastighetsdivision.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    352

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    I dag är järnvgen farbar endast sträckan Landeryd-Broaryd,
    Länsväg 153 norr om Broaryd är inte längre passerbar med tåg.


  17. #17
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 153

    Sv: Spårtrafik till Smålands Burseryd?

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    I dag är järnvgen farbar endast sträckan Landeryd-Broaryd,
    Länsväg 153 norr om Broaryd är inte längre passerbar med tåg.
    Man kommer inte ut ur Landeryd då spåret är spärrat där eftersom banan är stängd för trafik.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •