Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tjeckien runt 2018 [Del 3]

Tjeckien runt 2018 [Del 3]

I förra delen tittade vi på lite spårvagnar i Most och Litvínov, nu tar vi och tittar lite smått på stationen, innan vi tar oss därifrån.

Tidigare delar:
    Del 1
    Del 2

Vi tar en liten titt på stationen i Most! Den kändes väldigt öst, och väldigt omodern. Väldigt charmig alltså! Utanför ligger en övergiven bussterminal. Gångvägen till spårvägen var dock nyligen upprustad.

Men det bästa, var nog enda denna! Sjukt kul att stå och titta på när den skyltar om allt.

Vi går ner i gångtunneln. Det fanns 2, och de var i stort sett likadana. De hade tom rulltrappor båda två, om jag inte minns fel. Men upp till perrongerna var det vanliga trappor.

Uppe på plattformen! Plattformskanten är utbytt mot modernare variant, kanske den gamla hade rasat...

Motsatt håll.

Under tiden jag väntade på mitt lokaltåg passerade Rx 611 Karlex.

Strax innan mitt smått försenade lokaltåg rullade in passerade detta godståg.

Valet stod mellan att åka direkt, och ta ett modernt (lokdraget) tåg till Cheb, eller ta detta, byta på någon lite spännande station och fotografera nästa tåg. Valet föll på detta, lite äldre tåg, med öppningsbara fönster. Visade sig dock sen att fönsterna inte gick att öppna neråt, utan var av inåtgående typ...

...och den gamla, intressanta stationen, höll de på för fullt med att bygga om. Otur i oturen, alltså. Men en liten rälsbuss hann passera. Stationen är Karlovy Vary (och såhär såg stationen ut tidigare).

Men solen sken, och det var fint väder, så jag överlevde! Och in rullade till slut Rx 608 Bílina.

Och i Cheb blev det en timmes väntan, i väntan på tåget till Plzeň. Det var alltså dit resan gick denna gång! Stationen i Cheb höll på att rustas upp lite smått. Men här, där loket stod, såg det rätt sunkigt ut med massa högt gräs.

Stationshuset i Cheb, eller åtminstone delar av det.

Väl framme i Plzeň blev det en rundvandring i stan, och titta lite på stan innan läggdags. Imorgon skulle det åkas mer tåg, både internationella och nationella, för att via dieselbanor ta mig till nästa nattuppehåll.

På återseende! (men blir inte förrän om ett tag, ska utomlands på fredag!)
    //Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tjeckien runt 2018 [Del 3]

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

Uppe på plattformen! Plattformskanten är utbytt mot modernare variant, kanske den gamla hade rasat...
    Trevliga bilder.
    Kan det inte vara så enkelt att det måste vara moderna (heter det taktila) plattformskanter, med ränder och färger nuförtiden, men man ville inte byta hela bredden, utan bara det som krävdes?

PS. Kul att du tog samma vy på stationen i Cheb, som jag tog i december 2017, vid vår Plzen-resa. DS

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Trevliga bilder.
    Kan det inte vara så enkelt att det måste vara moderna (heter det taktila) plattformskanter, med ränder och färger nuförtiden, men man ville inte byta hela bredden, utan bara det som krävdes?

PS. Kul att du tog samma vy på stationen i Cheb, som jag tog i december 2017, vid vår Plzen-resa. DS
    Jo precis och det är ju så det oftast går till även i Sverige...
    Såhär såg det ut 2012-08-10, då jag var där...

Most Nádrazi, 2012-08-10 16.22, foto Leif D

För den som vill se mer bilder från Most - Litvinov 2012, så finns mina bilder här...
    Vid detta tillfälle var trafiken avstängd mellan Litvinov Nádrazi och Litvinov Citadela, för spårupprustning.

Och är man intresserad av Plzen, så finns bilder från min Plzen-resa 2011 här...

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Pragotron!!!!

En video om dessa underbara blädderverksdisplayer (visserligen utspelar det sig i polen, men samma typ av display) (textning på engelska):
    Ostatnie Pragotrony - \u0141ód\u017a Kaliska

Angående plattformskanterna: På din äldre bild så verkar det som att kanterna, som sen byttes, ligger ojämnare än mittenraden, som behölls. Det är ju också säkert ett gott skäl till att göra som de gjorde.

Förresten, hur brukar en sånhär plattform vara uppbyggd byggnadstekniskt? Hur mycket är betong (eller motsvarande) och hur mycket är utfyllnadsmaterial? T.ex. ovanför gångtunnlarna så bör det väl vara rejält stadigt underlag, och det bör väl vara hyggliga betongfundament för takets fötter (speciellt som det bara är en enda rad med takfötter, så fundamenten måste tåla brytkraften vid sidvindar).

Tack för reportageserien!!!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

felpost

Senast redigerat av MM den 2019-02-21 klockan 02:50:58.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

...och den gamla, intressanta stationen, höll de på för fullt med att bygga om. Otur i oturen, alltså. Men en liten rälsbuss hann passera. Stationen är Karlovy Vary (och såhär såg stationen ut tidigare).
    Tack för intressant reportage! Tjeckien är alltid värt en resa.

Vad gäller rälsbuss, så förlorar ju statsbanan regionaltrafik pga upphandlingar. In i framtiden kan ingen sia, men rälsbuss litt 810 (och släpvagnar) bör man nog fokusera på vid tjeckisk resa. Själv tänker jag göra så, under två marsveckor.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Tack för intressant reportage! Tjeckien är alltid värt en resa.

Vad gäller rälsbuss, så förlorar ju statsbanan regionaltrafik pga upphandlingar. In i framtiden kan ingen sia, men rälsbuss litt 810 (och släpvagnar) bör man nog fokusera på vid tjeckisk resa. Själv tänker jag göra så, under två marsveckor.
    I deras"kommunicka"kan man efter viss möda någorlunda se vilka tåg som körs med 810or(t ex dom utan rullstolssymbol som då ofta är 814).
    Kommunickor säljs ännu i pappersutgåva på de större stationerna/Ulf

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •