Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Status på våra dressinspår runt om i landet?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Status på våra dressinspår runt om i landet?

Var en stor artikeln i lokaltidningen (Dalslänningen) om att det finns risk att Dressincyklingen mellan Bengtsfors och Årjäng på DVVJ banan måste lägga ner då banan är i väldigt dåligt skick. Sämst är det mellan Gustavsfors och Årjäng där de funderar på att bygga gång och cykelväg istället enligt kommunstyrelsens ordförande i Årjängs kommun men på även mellan Bengtsfors och Gustavsfors behövs det läggas mycket pengar för att får det att fungera i framtiden annars håller banan max 6-7 år enligt VDn på DVVJ.

Tänkte hör hur det står till på andra håll i landet. Hur underhållet är spåren på andra ställen där man kan cykla dressin och finns det fler som riskerar samma öde?

Jag vet inte hur det är på andra ställen men det är ca 6000 som DVVJ har varje år som trampar dressin så det är ju en viktig turism näring i vår kommun och säkert på andra ställen också.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Status på våra dressinspår runt om i landet?

Citat Ursprungligen postat av Nordanvinden81 Visa inlägg
    Var en stor artikeln i lokaltidningen (Dalslänningen) om att det finns risk att Dressincyklingen mellan Bengtsfors och Årjäng på DVVJ banan måste lägga ner då banan är i väldigt dåligt skick. Sämst är det mellan Gustavsfors och Årjäng där de funderar på att bygga gång och cykelväg istället enligt kommunstyrelsens ordförande i Årjängs kommun men på även mellan Bengtsfors och Gustavsfors behövs det läggas mycket pengar för att får det att fungera i framtiden annars håller banan max 6-7 år enligt VDn på DVVJ.

Tänkte hör hur det står till på andra håll i landet. Hur underhållet är spåren på andra ställen där man kan cykla dressin och finns det fler som riskerar samma öde?

Jag vet inte hur det är på andra ställen men det är ca 6000 som DVVJ har varje år som trampar dressin så det är ju en viktig turism näring i vår kommun och säkert på andra ställen också.
    Framgår det av artikeln på vilket sätt banan är i så dåligt skick så det inte går att cykla dressin?
    Jag har varit med om (ganska länge sen) att vi fått direktiv att vi t.ex. måste leda dressinen genom alla växlar och vägkorsningar, för att man lätt kan spåra ur. Men att min tyngd skulle göra att spåret rasade har jag svårt att tänka mig. Ett problem är kanske buskröjningen, men då undrar man om inte kommunen t.ex. kan låta ungdomar röja det på sommaren, som kommunalt sommararbete.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det står att underhåller är eftersatt och att det skulle kosta åtskilliga miljoner att rusta upp den enligt han som är VD på DVVJ. Har inte kollat in rälsen på närmare håll men åkt på vägen bredvid och visst är det på ställen där man kan se även från vägen att det ser lite dåligt ut men där rälsen går bredvid vägen är buskar m.m. inte ett så stort problem vad jag kunnat sett i alla fall.

Senast redigerat av Nordanvinden81 den 2019-02-19 klockan 11:24:11.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ambjörnarp -Sjötofta har dressincykling och jag inget hört om att banor blir för dåliga. Men buskröjning och skötsel överlag är ju viktigt. Sen kan man inte skicka ut sommararbetare med röjsåg utan kurs däremot kan man kolla om kommunen har arbetskraft som har vissa arbetshandikapp som har den utbildningen, skog och röjarlag.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Ambjörnarp -Sjötofta har dressincykling och jag inget hört om att banor blir för dåliga. Men buskröjning och skötsel överlag är ju viktigt. Sen kan man inte skicka ut sommararbetare med röjsåg utan kurs däremot kan man kolla om kommunen har arbetskraft som har vissa arbetshandikapp som har den utbildningen, skog och röjarlag.
    Men även om man ”bara” cyklar dressin så måste det ju till något underhåll förr eller senare, rälerna håller väl under överskådlig tid men slipers muknar ju sönder förr eller senare så rälerna lossnar. Och broar,viadukter måste ju underhållas så de inte rasar, trummor för vatten...

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men även om man ”bara” cyklar dressin så måste det ju till något underhåll förr eller senare, rälerna håller väl under överskådlig tid men slipers muknar ju sönder förr eller senare så rälerna lossnar. Och broar,viadukter måste ju underhållas så de inte rasar, trummor för vatten...
    Kostnaden för att bygga om en bana till cykelväg brukar dock vida överstiga underhållet för fortsatt dressintrafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Kostnaden för att bygga om en bana till cykelväg brukar dock vida överstiga underhållet för fortsatt dressintrafik.
    Dessutom är det en villfarelse bland kommunalpolitiker att det är så bra att bygga cykelvägar på gamla banvallar! Som cykelfantast har jag cyklat på många sådana både i Sverige och utomlands och de allra flesta är mycket tråkiga och jobbiga. Långa raksträckor ,ofta utsatta för mera vind och inga riktiga backar bara långa jobbiga motlut och svaga nedförsbackar som man inte har stor glädje av. Dessa leder går också ofta långt från affärer, restauranger och andra sevärdigheter .Den mest lyckade leden jag provat är nog den på gamla smalspåret i Värmland NKLJ. Tack vare att den var smalspårig är den backigare och kurvigare än normala banvallar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Dessutom är det en villfarelse bland kommunalpolitiker att det är så bra att bygga cykelvägar på gamla banvallar! Som cykelfantast har jag cyklat på många sådana både i Sverige och utomlands och de allra flesta är mycket tråkiga och jobbiga. Långa raksträckor ,ofta utsatta för mera vind och inga riktiga backar bara långa jobbiga motlut och svaga nedförsbackar som man inte har stor glädje av. Dessa leder går också ofta långt från affärer, restauranger och andra sevärdigheter .Den mest lyckade leden jag provat är nog den på gamla smalspåret i Värmland NKLJ. Tack vare att den var smalspårig är den backigare och kurvigare än normala banvallar.
    Instämmer i stora delar. Jag cyklade sönder ett knä en natt på banvallen mellan Ulricehamn och Falköping. Jag var trött och ville komma fram, det fanns ingenstans att vila och knät höll inte för flera timmars ihållande hårdkörning.

Mitt slutmål var Kinnekulle, där SM:s linjelopp skulle avgöras nästa dag. Dit kom jag aldrig, men jag är övertygad om att det är nyttigare att cykla upp på ett berg flera gånger om än att cykla banvall några mil. Såvida man inte tar det som en ren utflykt i promenadtempo förstås, men hur kul är det, egentligen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tanken var dock inte att lägga asfalt utan grus.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordanvinden81 Visa inlägg
    Tanken var dock inte att lägga asfalt utan grus.
    Inte heller det är direkt gratis. Du kommer att ha kvar alla underhållskostnader för vegetation, broar, trummor, dränering osv. Dessutom ska du lägga på ett lager grus på ett sådant sätt att det blir kvar uppe på banvallen och inte spolas bort. Det kräver både hyvling och att packa det nya materialet. Att ströbyta en eller annan slipers eller lägga på några spårförband där det kan behövas förefaller då betydligt billigare enligt min bedömning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Framgår det av artikeln på vilket sätt banan är i så dåligt skick så det inte går att cykla dressin?
    Jag har varit med om (ganska länge sen) att vi fått direktiv att vi t.ex. måste leda dressinen genom alla växlar och vägkorsningar, för att man lätt kan spåra ur. Men att min tyngd skulle göra att spåret rasade har jag svårt att tänka mig. Ett problem är kanske buskröjningen, men då undrar man om inte kommunen t.ex. kan låta ungdomar röja det på sommaren, som kommunalt sommararbete.
    När jag åkte Dressin på DVVJ från Bengtsfors till Värmlandsgränsen och tillbaka för ett par år sen så var spåret väl röjt, tror de kör med en motordressin och klipper ett par gånger per år. Spåret är överasfalterat där asfalterad väg passerar över så där måste man släpa dressingen över, är det grusväg täcker gruset oftast inte spåret helt, kan gå att passera utan att leda dressingen. Det är väl större underhåll som inte dressinbanorna mäktar med, förr eller senare lär väl slipers vara så murkna att spåret släpper på något ställe eller något annat problem, och då kan jag tänka mig att det kan bli krångligt att fixa. Kanske inte ett stort problem idag, men förr eller senare.

Och apropå att cykla på gamla banvallar - visst är de raka och kanske inte alltid så roliga, men på många ställen är alternativa vägar inte så roliga heller. Cyklar du på gamla HBJ Halmstad-Lidhult så missar du inte mycket jämfört med att cykla alternativa vägar. Däremot ser du den rostiga skylten vid landskapsgränsen, en minnessten över en olycka och en del annat järnvägsrelaterat.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Inte heller det är direkt gratis. Du kommer att ha kvar alla underhållskostnader för vegetation, broar, trummor, dränering osv. Dessutom ska du lägga på ett lager grus på ett sådant sätt att det blir kvar uppe på banvallen och inte spolas bort. Det kräver både hyvling och att packa det nya materialet. Att ströbyta en eller annan slipers eller lägga på några spårförband där det kan behövas förefaller då betydligt billigare enligt min bedömning.
    Det är väl i och för sig rätt. Men baksidan är att på en dressinbana kommer man ju bara på just dressinsträckan mellan A-B
    och måste dessutom hyra dressin som ska återlämnas någonstans. Gör man cykelbana så ansluter den ju till allmänna vägnätet, med egen cykel kommer man ju nästan varifrån som helst till dit man vill. Jag tycker i vart fall det är kul att så många nedlagda banor konverterats till cykelbanor, man kan uppleva hur banorna gick och det är lättrampat när man slipper branta backar. Men inget emot att även en och annan dressinsträcka finns kvar.

Hur är det med inlandsbanan mellan Lesjöfors/Persberg och Vansbro? Pågår det någon dressinuthyrning där längre? Jag har hört obekräftade uppgifter om att man fick kasta in handduken där för att spåret blev för dåligt.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Hur är det med inlandsbanan mellan Lesjöfors/Persberg och Vansbro? Pågår det någon dressinuthyrning där längre? Jag har hört obekräftade uppgifter om att man fick kasta in handduken där för att spåret blev för dåligt.
    Att själva spåret skulle bli för dåligt för dressincykling är knappast troligt. Det som skulle kunna hända är att det växer igen eller att det på grund av översvämningar spolas bort och/eller att broar raseras. Man kan också tänka sig att det körs sönder av skogsmaskiner eller liknande.
    Lite googling visar att det i vart fall förekommer dressinuthyrning på del av sträckan med utgångspunkt från stationen Sågen.
    http://stationsagen.com/

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Det verkar i alla fall gå att boka dressinåkning vid Sågen station. Detta finner jag ur information Station Sågen via Visit Dalarna.
    Längs den gamla Inlandsbanan på en sträcka av 12-16 km tar ni er fram. Här finns fina bad, grill- och fiskemöjligheter.
    Lite oklart alltså hur långt man kan trampa idag!!

Nu råkar min systersons flickväns mamma vara en av fåtal fastboende i Sågen så jag kan nog kolla om det går att åka där än.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Det verkar i alla fall gå att boka dressinåkning vid Sågen station. Detta finner jag ur information Station Sågen via Visit Dalarna.
    .
    Ja mycket kan hända med den moderna tekniken. Bara för att jag gick in på Visit Dalarnas hemsida så dök det upp en chatruta där jag kunde ställa frågor direkt och fick då svar att det går att åka dressin runt Sågen än. Fick denna länk till information:
    https://www.visitdalarna.se/dressin-i-sagen

Senast redigerat av Per K den 2019-02-21 klockan 10:44:26.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dressintrafik mellan Finntorp och Ömmeln fungerar perfekt i år och eventuellt blir det trafik till Svanskog, då tunneln skall gås igenom nu i vår. Se JÅÅJ hemsida www.jaaj.nu

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Att själva spåret skulle bli för dåligt för dressincykling är knappast troligt. Det som skulle kunna hända är att det växer igen eller att det på grund av översvämningar spolas bort och/eller att broar raseras. Man kan också tänka sig att det körs sönder av skogsmaskiner eller liknande.
    Det som kan hända är att befästningen blir så dålig att rälen välter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På smalspåret mellan Målilla och Hultsfred är det jättebra.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Längs den gamla Inlandsbanan på en sträcka av 12-16 km tar ni er fram. Här finns fina bad, grill- och fiskemöjligheter.
    Lite oklart alltså hur långt man kan trampa idag!!

Nu råkar min systersons flickväns mamma vara en av fåtal fastboende i Sågen så jag kan nog kolla om det går att åka där än.
    Enligt nämnda systersons flickvän så är Station Sågen på väg att lägga ned sin dressinuthyrning, men ännu annonseras den i alla fall och det lär gå att åka på denna bit av banan. (Antal helårsboende i Sågen är ca 10 personer numera.)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •