I januari besökte jag bland annat Filippinerna och passade på att åka och fotografera de få tåg som finns i Metro Manila. PNR bedriver trafik på två linjer just nu men en omfattande om- och utbyggnad påbörjas i år med hjälp av pengar lånade från Japan.
Bilderna i detta inlägg är från den längre och mest trafikerade av de två linjerna, den mellan Tutuban och Alabang (29km) som trafikeras av 21 tågpar per dygn (varav två fortsätter till Calamba 56 km från Tutuban). Antalet tåg beror dock på hur många fungerande tågsätt man lyckats ordna. Den vanligaste fordonskombinationen är General Electric-diesellok (U14C och U15C) som drar på elmotorvagnar som Japan skänkt som bistånd. Det finns några dieselmotorvagnar till trafiken också.
Jag åkte till stationen Sucat som är den sista före Alabang och platsen där dubbelspåret blir enkelspår. Bebyggelsen är inte så påträngade där och de fula elledningarna som följer banan helt i övrigt tar en annan väg just där.
Jag har varit till många skräpiga länder men Filippinerna är med råge värst hittills. Spårläget var som synes inte det bästa heller men 60 km/h vågar man köra och några dagar innan mitt besök hade man förbjudit de trallor/dressiner som också fraktat människor längs banan så det var ovanligt öde mellan tågen. Nya tider väntar som sagt runt hörnet med upprustad bana, ny bana och nya fordon köpta från Indonesien men än så länge kan man uppleva detta skådespel (eller vad man ska kalla det) i full skala! Man får hoppas att dom blir bättre på att underhålla och bry sig om den nya järnvägen än denna där man som synes gett upp för länge sen.
Stationen i Sucat. Det ser inte ut som ett vältrafikerat dubbelspår men det är det.
Ett norrgående tåg från Alabang viker av till högerspåret och bromsar för att stanna på stationen Sucat. Även om det är svårt att tro så kommer alltså tåget att köra på spåret som inte syns i grönskan till vänster i bilden.
Tåget har lämnat stationen bakom sig och accelererar upp i full fart genom den snällt sagt påträngande grönskan.
En halvtimme senare kommer nästa tåg mot Alabang med U15C 921 som dragkraft. Hade det gått att åka på utsidan av vagnarna hade det varit fullt med folk där då tågen alltid var fulla.
Höga plattformar och högt gräs.
Resandeutbyte pågår. Nästa tåg åt andra hållet är detta tåg som vänder på 20 minuter i Alabang som ligger några minuter söder om Sucat. Folk har redan börjat samlas på plattformen och även det tåget blev fullsatt.