Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Metro Manila (6 bilder)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Metro Manila (6 bilder)

I januari besökte jag bland annat Filippinerna och passade på att åka och fotografera de få tåg som finns i Metro Manila. PNR bedriver trafik på två linjer just nu men en omfattande om- och utbyggnad påbörjas i år med hjälp av pengar lånade från Japan.

Bilderna i detta inlägg är från den längre och mest trafikerade av de två linjerna, den mellan Tutuban och Alabang (29km) som trafikeras av 21 tågpar per dygn (varav två fortsätter till Calamba 56 km från Tutuban). Antalet tåg beror dock på hur många fungerande tågsätt man lyckats ordna. Den vanligaste fordonskombinationen är General Electric-diesellok (U14C och U15C) som drar på elmotorvagnar som Japan skänkt som bistånd. Det finns några dieselmotorvagnar till trafiken också.

Jag åkte till stationen Sucat som är den sista före Alabang och platsen där dubbelspåret blir enkelspår. Bebyggelsen är inte så påträngade där och de fula elledningarna som följer banan helt i övrigt tar en annan väg just där.

Jag har varit till många skräpiga länder men Filippinerna är med råge värst hittills. Spårläget var som synes inte det bästa heller men 60 km/h vågar man köra och några dagar innan mitt besök hade man förbjudit de trallor/dressiner som också fraktat människor längs banan så det var ovanligt öde mellan tågen. Nya tider väntar som sagt runt hörnet med upprustad bana, ny bana och nya fordon köpta från Indonesien men än så länge kan man uppleva detta skådespel (eller vad man ska kalla det) i full skala! Man får hoppas att dom blir bättre på att underhålla och bry sig om den nya järnvägen än denna där man som synes gett upp för länge sen.

Stationen i Sucat. Det ser inte ut som ett vältrafikerat dubbelspår men det är det.

Ett norrgående tåg från Alabang viker av till högerspåret och bromsar för att stanna på stationen Sucat. Även om det är svårt att tro så kommer alltså tåget att köra på spåret som inte syns i grönskan till vänster i bilden.

Tåget har lämnat stationen bakom sig och accelererar upp i full fart genom den snällt sagt påträngande grönskan.

En halvtimme senare kommer nästa tåg mot Alabang med U15C 921 som dragkraft. Hade det gått att åka på utsidan av vagnarna hade det varit fullt med folk där då tågen alltid var fulla.

Höga plattformar och högt gräs.

Resandeutbyte pågår. Nästa tåg åt andra hållet är detta tåg som vänder på 20 minuter i Alabang som ligger några minuter söder om Sucat. Folk har redan börjat samlas på plattformen och även det tåget blev fullsatt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Metro Manila (6 bilder)

Kul tåg

Loket drar 2 fd motorvagnar

Åkte EDSA - Alabang och åter 21 september 2018

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kul bilder! Fotade lite 2006 och 2007, sedan dess har jag inte haft tillfälle att kolla in järnvägen, jag har hållit till i andra trakter när jag besökt Filippinerna. Manila känns mer eller mindre som en enda soptipp... Spåret ner mot Bicol rustades ju upp för några år sedan och man började 2011 köra ända till Naga, med ambitionen att trafiken Manila-Legazpi skulle återuppstå. Det blev väl inte så långvarigt. Tror linjens södra ände fungerar igen, men att det är ett långt avbrott på mitten så att Bicol åter saknar tågförbindelse med Manila. Jag har inte följt det så noga, så jag är osäker.

Ett problem som sägs ha funnits där banan går i skogen, är att folk snor rälerna för att sälja som skrot...

Senast redigerat av Jonas Lind den 2019-02-27 klockan 15:22:16.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Ett problem som sägs ha funnits där banan går i skogen, är att folk snor rälerna för att sälja som skrot...
    Berätta inte det för våra svenska koppartjuvar...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    ...som dock oftast inte är svenskar/Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevliga bilder Martin, jag åkte bara lokaltrafiken på högbanan när jag var där.

//R

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Trevliga bilder Martin, jag åkte bara lokaltrafiken på högbanan när jag var där.

//R
    Kul att dom gillas! Jag är ingen metro- eller spårvagnsdiggare så jag letade reda på de riktiga tågen! Testade aldrig de andra utan det blev mest taxi istället.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Det var annars ett argument som fördes fram när vi i Sverige planerade stambanorna, förslaget folk skulle stjäla järnet och rälerna. Men sånt har hänt annorstädes, när man i Guatemala tillfälligt lade ner järnvägstrafiken var det folk som passade på att montera ner broarna, som var av stål, och sedan blev det tillfälliga stoppet mer permanent.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •