Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

  1. #1
    Passagerare Eric larssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    190

    Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Hej jag undrar om vet vilket godståg som står mellan Kristinehamn och Karlstadc nu på morgonen och vilken operatör som detta tåg tillhör?


  2. #2
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Citat Ursprungligen postat av Eric larsson Visa inlägg
    Hej jag undrar om vet vilket godståg som står mellan Kristinehamn och Karlstadc nu på morgonen och vilken operatör som detta tåg tillhör?
    Det är Green Cargo godståg 45944. Det står inte hinderklart på spår 3 i Karlstad och blockerar därmed för tåg i riktning Kristinehamn.


  3. #3
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det är Green Cargo godståg 45944. Det står inte hinderklart på spår 3 i Karlstad och blockerar därmed för tåg i riktning Kristinehamn.
    Det lät som att godståget i detta nu skulle vara undanflyttat och trafiken mot Kristinehamn kan komma igång.


  4. #4
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det lät som att godståget i detta nu skulle vara undanflyttat och trafiken mot Kristinehamn kan komma igång.
    Ska ha kört mot rött vilket blockerade morgontrafiken mot Kristinehamn


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    713

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Ska ha kört mot rött vilket blockerade morgontrafiken mot Kristinehamn
    Om det inte var något annat fel på tåget eller spåret kan man som oinvigd tycka att det gått att backa tillbaka det eller dra det tillbaka hinderfritt på spår 3 även om lokföraren regelmässigt tas ur tjänst vid rödkörning??? Tåget 45944 (troligen virkeståg till Frövi eller Karskär) ankom Karlstad 4.50. Första tåg ut blev 620, 137 min sent, kl 8.13!


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 575

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Om det inte var något annat fel på tåget eller spåret kan man som oinvigd tycka att det gått att backa tillbaka det eller dra det tillbaka hinderfritt på spår 3 även om lokföraren regelmässigt tas ur tjänst vid rödkörning??? Tåget 45944 (troligen virkeståg till Frövi eller Karskär) ankom Karlstad 4.50. Första tåg ut blev 620, 137 min sent, kl 8.13!
    Jo, man skulle ju vilja det som resenär, men i andra liknande trådar har det beskrivits att för att avgöra att det inte var något annat fel på tåget eller spåret, så behöver man ju få dit (minst en) utredare som kan avgöra det, och därefter behöver man få tag på en ny förare som kan flytta på tåget (eftersom den ursprungliga tagits ur tjänst).
    Det vore förmodligen en stor ändring av principerna att införa att föraren inte tas ur tjänst utan skulle (i vissa situationer) få möjlighet att själv avgöra att tåget kan flyttas och själv flytta det.

    Det som kan minska störningarna för resenärer är väl dels att på olika sätt få bort alla rödkörningar, och dels att snabbare få ut någon utredare, som snabbare kan ge tillstånd till flyttning av tåget så det inte längre stör trafiken (även om utredningen sen fortsätter).


  7. #7
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jo, man skulle ju vilja det som resenär, men i andra liknande trådar har det beskrivits att för att avgöra att det inte var något annat fel på tåget eller spåret, så behöver man ju få dit (minst en) utredare som kan avgöra det, och därefter behöver man få tag på en ny förare som kan flytta på tåget (eftersom den ursprungliga tagits ur tjänst).
    Det vore förmodligen en stor ändring av principerna att införa att föraren inte tas ur tjänst utan skulle (i vissa situationer) få möjlighet att själv avgöra att tåget kan flyttas och själv flytta det.

    Det som kan minska störningarna för resenärer är väl dels att på olika sätt få bort alla rödkörningar, och dels att snabbare få ut någon utredare, som snabbare kan ge tillstånd till flyttning av tåget så det inte längre stör trafiken (även om utredningen sen fortsätter).
    Att lokföraren tas ur tjänst är naturligtvis rätt. I det här fallet vet jag inte var tåget blev stående men i vissa fall borde det gå att backa tillbaka tåget för att släppa fram övriga tåg.
    Mitt i Karlstad fanns det säkert förare som kunde ha gjort det.
    Rent generellt är det den stelbentheten Christer Ljungberg, Trivector, kritiserade på DN Debatt. Jag är bara en lekman men jag tycker det finns visst fog för den kritiken.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    713

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Att lokföraren tas ur tjänst är naturligtvis rätt. I det här fallet vet jag inte var tåget blev stående men i vissa fall borde det gå att backa tillbaka tåget för att släppa fram övriga tåg.
    Mitt i Karlstad fanns det säkert förare som kunde ha gjort det.
    Rent generellt är det den stelbentheten Christer Ljungberg, Trivector, kritiserade på DN Debatt. Jag är bara en lekman men jag tycker det finns visst fog för den kritiken.
    Högre upp i tråden står att tåget stod på spår 3 men inte hinderfritt utan hade troligen passerat utfartssignalen där och blockerade då samtliga övriga utfartsspår 20, 1 och 2 i riktning Kristinehamn. GreenCargo har ju inga förare stationerade i Karlstad utan i Kil där man troligen fick hämta ny förare. Kanske fanns en sovande förare från bränsletåget 9422 någonstans nära stationen också. Däremot finns ju växlingspersonal med T44 hos GreenCargo som börjar jobba vid 6-tiden och man kan ju tycka att T44:an kunde ha dragit tillbaka tåget då i alla fall, fast kanske regelverket är att inget får röras förrän utredare varit på plats!!??


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 507

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    - -

    Senast redigerat av JDS den 2019-02-19 klockan 12:19:40. Anledning: inlägget överflödigt

  10. #10
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 121

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Högre upp i tråden står att tåget stod på spår 3 men inte hinderfritt utan hade troligen passerat utfartssignalen där och blockerade då samtliga övriga utfartsspår 20, 1 och 2 i riktning Kristinehamn. GreenCargo har ju inga förare stationerade i Karlstad utan i Kil där man troligen fick hämta ny förare. Kanske fanns en sovande förare från bränsletåget 9422 någonstans nära stationen också. Däremot finns ju växlingspersonal med T44 hos GreenCargo som börjar jobba vid 6-tiden och man kan ju tycka att T44:an kunde ha dragit tillbaka tåget då i alla fall, fast kanske regelverket är att inget får röras förrän utredare varit på plats!!??
    Principen som gäller är, att inget får röras förän "Röjningsmedgivande" erhållits. Detta får man från Transportstyrelsen jour, efter att nödvändig information inhämtats. Detta kan ske genom att telefonsamtal med de inblandade, vid smärre händelser eller genom att utredare kommer till platsen. Men att tro att denna regel kommer att ändras bara för att underlätta för trafiken, anser jag är utsiktslöst att tro. En OSPA-A brukar ta en timme eller två att lösa, vilket man nog får ta.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    517

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jo, man skulle ju vilja det som resenär, men i andra liknande trådar har det beskrivits att för att avgöra att det inte var något annat fel på tåget eller spåret, så behöver man ju få dit (minst en) utredare som kan avgöra det, och därefter behöver man få tag på en ny förare som kan flytta på tåget (eftersom den ursprungliga tagits ur tjänst).
    Det vore förmodligen en stor ändring av principerna att införa att föraren inte tas ur tjänst utan skulle (i vissa situationer) få möjlighet att själv avgöra att tåget kan flyttas och själv flytta det.

    Det som kan minska störningarna för resenärer är väl dels att på olika sätt få bort alla rödkörningar, och dels att snabbare få ut någon utredare, som snabbare kan ge tillstånd till flyttning av tåget så det inte längre stör trafiken (även om utredningen sen fortsätter).
    Så som det också ett flertal gånger beskrivits så är det upp till företagen själva att ha regler som medger just det och inget krav från myndigheter så det hade varit möjligt.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    26

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Enligt uppgift från en passagerare på ett av morgontågen till Stockholm fick man vänta på en "inspektör" från Hallsberg för att kolla spåren innan man fick köra.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    20

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    OPA kallas ut. Efter att OPA erhållit röjningsmedgivande från inblandade järnvägsföretag lämnar OPA ett röjningstillstånd, först då får fordonet/tåget flyttas. Utöver det finns det vissa omständigheter som kan göra att det drar ut på tiden tex. om tåget passerat en mellansignal och gått ut i växeln och därmed riskerat kört upp den, låg det en motriktad tågväg fälld osv. Sedan kan det skilja lite mellan olika JF huruvida den orsakande föraren, efter röjningstillståndet, får flytta tågsättet eller inte, dvs. om man måste vänta på den avlösande föraren innan detta görs. Det kan med andra ord ta lite olika lång tid från fall till fall.

    Senast redigerat av JE den 2019-02-19 klockan 18:44:53.

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 125

    Sv: Det står ett godståg mellan Kristinehamn och Karlstadc

    Problemet är att flera av företagen med de hårda reglerna som kräver att föraren inte ens får backa undan för att vara ur vägen inte har någon organisation som på rimlig tid får fram OPA (olycksplatsansvarig) och avbytande förare. Ska man ha hög svansföring får man också se till att sätta till de resurser som krävs!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •