Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Tåg 493 överfullt

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Tåg 493 överfullt

Hej

Idag, söndag, var tåg 493 från Göteborg mot Malmö så fullt med folk att undertecknad knappt kunde komma ombord och definitivt inte kunnat ta sig fram till sin plats i vagn Nr 2 utan att bruka våld.
    Jag valde därför att kliva av och begära ombokning till ett senare tåg inne på biljettkontoret i Göteborg C.
    Detta beviljades utan knot och jag sitter i skrivande stund på tåg 439, som för övrigt är långt ifrån fullsatt.

Men nu är jag nyfiken på vad som hade hänt - varför var vagn 2 i tåg 493 så full att folk stod i gången och ända ut i vestibulen når tåget avgick så där 4 minuter försenat?

Tack på förhand

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tåg 493 överfullt

Jag förstår inte. Du hade platsbiljett men ville inte trängas så du tog besväret att boka om?

Var det inte bara att vänta tills alla tagit plats och sedan gå och sätta sig?

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Jag förstår inte. Du hade platsbiljett men ville inte trängas så du tog besväret att boka om?

Var det inte bara att vänta tills alla tagit plats och sedan gå och sätta sig?
    Inte bara det!

Personen har dessutom valt att skapa ett konto på Postvagnen och skriva sitt första inlägg om det! Det måste varit en signifikant upplevelse!

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Vagnen var full.
    Det satt folk i alla säten och det stod passagerare i gången och i vestibulen.
    Det var kö utanför vagnen redan 10 minuter före ordinarie avgångstid.
    Jag hade möjligen kunnat tränga mig ombord 2 minuter efter ordinarie avgångstid men omöjligt kunnat ta mig in i salongen utan att trampa ner ett par personer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag åkte nämnda sträcka till Halmstad för tre veckor sedan. Den gången hade det blivit fel på numreringen av vagnarna så det var lite rörigt. Jag vet inte om det var så att vagnen längst fram var 1 istället för 6 eller tvärt om. Det var i alla fall några som jiddrade om sina platser.

Det som stoppar upp påstigandet är ju också att större väskor ska placeras på hyllorna innanför dörrarna och ingen kommer förbi förrän den proceduren är färdig för var och en. Jag gillar inte heller att trängas men väntar alltid utanför på perrongen i sådana här fall tills jag är en av de fem tio sista. Jag har liksom inte bråttom till min plats. Det skulle hjälpa lite om vagnarna öppnades för påstigning lite tidigare. Jag vet inte vad det är som ska fixas innan, men kanske har man inte så mycket marginaler.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

493 bestod av en X2 istället för X55, så vagnsordningen kan ha varit fel. Dock rymmer en X2 fler personer än en X55.

//R

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Dbn Visa inlägg
    Men nu är jag nyfiken på vad som hade hänt - varför var vagn 2 i tåg 493 så full att folk stod i gången och ända ut i vestibulen når tåget avgick så där 4 minuter försenat?
    Tåget hade bokats som X55 men ändrades i ett sent skede till X2, så sent att man inte hade möjlighet att skicka ut nya platsreservationer via sms. Vagn 2 i X55 har 76 sittplatser, men i X2 har den 48 stycken. Tanken var därför att resenärerna som var bokade i vagnarna 2, 3 och 4 skulle sprida ut sig i vagnarna 4, 5, 6 och 7 som tillsammans har tillräckligt med platser.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hej

Idag, söndag, var tåg 493 från Göteborg mot Malmö så fullt med folk att undertecknad knappt kunde komma ombord och definitivt inte kunnat ta sig fram till sin plats i vagn Nr 2 utan att bruka våld.
    Jag valde därför att kliva av och begära ombokning till ett senare tåg inne på biljettkontoret i Göteborg C.
    Detta beviljades utan knot och jag sitter i skrivande stund på tåg 439, som för övrigt är långt ifrån fullsatt.

Tack på förhand
    Först och främst så måste jag säga att ditt val av att gå av tåget kanske inte var det bästa alternativet. Du hade ju kunnat blivit nekad till att boka om till senare avgång (så vida inte du hade en ombokningsbar biljett).

Men sedan förstår jag inte riktigt problemet. Reser du med SJ snabbtåg är platsbiljett obligatorisk så du hade ju fått din plats till slut ändå.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det borde inte varit överfullt eftersom ordinarie X55 var ersatt med en X2. Visserligen stämmer inte vagnsordningen då men det brukar ju lösas genom sms om detta och att fri sittning gäller i respektive klass.

Senast redigerat av Sven-Olof Johansson den 2019-02-17 klockan 21:52:07.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Tåget hade bokats som X55 men ändrades i ett sent skede till X2, så sent att man inte hade möjlighet att skicka ut nya platsreservationer via sms. Vagn 2 i X55 har 76 sittplatser, men i X2 har den 48 stycken. Tanken var därför att resenärerna som var bokade i vagnarna 2, 3 och 4 skulle sprida ut sig i vagnarna 4, 5, 6 och 7 som tillsammans har tillräckligt med platser.
    Ytterligare ett problem då X2 tågen inte har yttre högtalare,för då hade tågps kunnat"fålla runt"de resande innan avgång.
    Om vagn 2 var fullbokad var det ju 28 1 klassresenärer som inte var såå glada.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Först och främst så måste jag säga att ditt val av att gå av tåget kanske inte var det bästa alternativet. Du hade ju kunnat blivit nekad till att boka om till senare avgång (så vida inte du hade en ombokningsbar biljett).

Men sedan förstår jag inte riktigt problemet. Reser du med SJ snabbtåg är platsbiljett obligatorisk så du hade ju fått din plats till slut ändå.
    Jag tycker att det var väldigt fint gjort av trådstartaren att gå av och ta ett annat tåg. På så sätt minskar stress och trängsel för många medresenärer. Kanske fanns det plats till alla på tåget? Jag vet inte. Men när ju trådstartaren hade tid att vänta till nästa tåg så var det väl bara bra att han valde den lösningen? Visst, det fanns en viss risk att han skulle bli nekad plats ombord i det nya tåget, men tack och lov visade det sig att det inte var några problem (och oftast går det nog bra).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ytterligare ett problem då X2 tågen inte har yttre högtalare,för då hade tågps kunnat"fålla runt"de resande innan avgång.
    Om vagn 2 var fullbokad var det ju 28 1 klassresenärer som inte var såå glada.../Ulf
    Den X2 som ersatte, har två första klassvagnar så det fanns nog plats för samtliga. Och andra klass rymdes i övriga vagnar 4-7.

//R

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg

Råder det kaos, som det tydligen gjorde i det här fallet, och det inte finns personal som kan tala om vad som gäller så får man ta egna initiativ och tågföretaget får köpa det helt enkelt. Ombokningsbar biljett kan inte bokas om efter avgångstid och platsbiljett är kanske inte till någon nytta när man bytt till tåg med helt annan vagnsnumrering. Tursamt då i sammanhanget att det var på station med bemanning som kunde sköta ombokning.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2019-02-18 klockan 01:48:57.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Den X2 som ersatte, har två första klassvagnar så det fanns nog plats för samtliga. Och andra klass rymdes i övriga vagnar 4-7.
    //R
    Det hade säkert fungerat bra ifall det hade funnits något fungerande sätt att informera resenärer med bokning i vagnarna 2 och 3 om att det fanns massor av lediga platser i vagnarna 5-7. Men när det inte gick att informera så blev det förstås kaos och irritation.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Råder det kaos, som det tydligen gjorde i det här fallet, och det inte finns personal som kan tala om vad som gäller så får man ta egna initiativ och tågföretaget får köpa det helt enkelt. Ombokningsbar biljett kan inte bokas om efter avgångstid och platsbiljett är kanske inte till någon nytta när man bytt till tåg med helt annan vagnsnumrering. Tursamt då i sammanhanget att det var på station med bemanning som kunde sköta ombokning.
    Naturligtvis är det inte alltid så lätt för en ovan resenär att veta hur man ska agera i en situation där man upplever det som kaos och järnvägsföretagen köper naturligtvis agerandet och hjälper resenären till rätta så gott det går utifrån det val resenären har gjort så länge resenären agerat på ett sätt som är rimligt utifrån resenärens upplevelse.
    Men det år ju ändå inte att komma ifrån att det hade varit betydligt bättre för resenären om denne sökt upp ombordpersonalen (konduktörerna) och frågat och då fått beskedet att jo det kommer att finnas en plats till dig. Att helt lämna tåget när man inte tar sig in i den vagn man har platsbiljett till istället för att stiga ombord i andra vagnar gör ju att man inte kommer med tåget trots att det fanns gott om platser i andra vagnar. Som resenär i den situationen känner man ju heller inte till om det finns lediga platser i efterföljande tåg.
    Så det bästa man som resenär kan göra är att fråga konduktörerna och stiga på i annan vagn om man inte tar sig in i den vagn man är bokad i. Det är dock förståeligt att oerfarna resenärer inte känner till detta och då får de givetvis hjälp med ombokning på det sätt som nu skett.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    På X55 är det ju bara vagn 1 som är 1 klass, så man skulle kunna säga att de som bokats i vagn 1 borde spritt ut sig i vagnarna 1 och 2 på X2-an (och fått gott om plats), medan de som varit inbokade i 2 klass i vagnarna 2 till 4 i X55-an skulle spritt ut sig i vagnarna 4 till 7, där det ju också borde varit gott om plats.
    Så, ungefär som du skrev, det som främst saknades måste varit upprepad information i högtalarna inne på tåget med uppgift av typen "Resenärer bokade i vagn 2, sätt er i vagn 5, resenärer bokade i vagn 3, sätt er i vagn 6, fri sittning i varje vagn.", och helst samma på plattformen (om Järda skulle klarat av det).

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Tack för ett utförligt svar.
    Det förklarar ju varför det uppstod problem vid ombordstigningen.

Det är så klart en komplex verksamhet SJ bedriver men jag tillåter mig ändå att ha en del synpunkter på hur de hanterar denna typ av störning.

Jag köpte min biljett på torsdagen och då var det redan en X2:a. Av platsbokningsdialogen såg det då inte ut att vara ont om platser i vagn Nr 2. Om man får rikta negativ kritik mot SJ så borde de kanske inte fortsatt att sälja platser i en vagn som de visste skulle sakna sittplatser.

Och vidare borde man kanske placerat ombordpersonal och västprydda trafikinformatörer vid de ingångar till vagnarna Nr 1, 2 och 3 med höga platsnummer. Som det nu var så föreföll personalen uppehålla sig så långt från trängseln som möjligt.

När jag insåg att vagn två var proppfull, och att det var trängsel även i vagnarna ett och tre, uppsökte jag en av ombordpersonalen som uppenbarat sig vid vagn Nr 1, närmast drivenheten. Denne uppmanade mig att gå längre fram (mot högre vagnsnummer) och "hoppas på att det finns en ledig sittplats".
    Dock utlovade en SJ-anställd i gul väst att jag skulle få boka om min (icke ombokningsbara) biljett till en senare avgång. Något som jag mer eller mindre redan bestämt mig för att göra och vilket alltså visade sig gå bra.

(För övrigt hade det på denna sträcka knappast inneburit någon katastrof om jag nekats ombokning, jag hade helt enkelt bara köpt en biljett till första bästa Öresundståg och rest med detta istället.)

Senast redigerat av Dbn den 2019-02-18 klockan 11:53:13.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Tack för ett utförligt svar.
    Det förklarar ju varför det uppstod problem vid ombordstigningen.

Det är så klart en komplex verksamhet SJ bedriver men jag tillåter mig ändå att ha en del synpunkter på hur de hanterar denna typ av störning.

Jag köpte min biljett på torsdagen och då var det redan en X2:a. Av platsbokningsdialogen såg det då inte ut att vara ont om platser i vagn Nr 2. Om man får rikta negativ kritik mot SJ så borde de kanske inte fortsatt att sälja platser i en vagn som de visste skulle sakna sittplatser.

Och vidare borde man kanske placerat ombordpersonal och västprydda trafikinformatörer vid de ingångar till vagnarna Nr 1, 2 och 3 med höga platsnummer. Som det nu var så föreföll personalen uppehålla sig så långt från trängseln som möjligt.

När jag insåg att vagn två var proppfull, och att det var trängsel även i vagnarna ett och tre, uppsökte jag en av ombordpersonalen som uppenbarat sig vid vagn Nr 1, närmast drivenheten. Denne uppmanade mig att gå längre fram (mot högre vagnsnummer) och "hoppas på att det finns en ledig sittplats".
    Dock utlovade en SJ-anställd i gul väst att jag skulle få boka om min (icke ombokningsbara) biljett till en senare avgång. Något som jag mer eller mindre redan bestämt mig för att göra och vilket alltså visade sig gå bra.

(För övrigt hade det på denna sträcka knappast inneburit någon katastrof om jag nekats ombokning, jag hade helt enkelt bara köpt en biljett till första bästa Öresundståg och rest med detta istället.)
    Kanske var gårdagens personal inte medveten om orsaken till problemen, nämligen därför att ett tågsätt med vagnar 1-4 hade ersatts av ett tågsätt med vagnar 1-2 och 4-7 med totalt fler platser. Hade de begripit att så var fallet så hade de förstått att de utan vidare kunde skicka resenärer till vagnarna 5-7 utan risk att platserna skulle ta slut. En förflyttning av så många resenärer, med och utan bagage, sker lämpligen på plattformen före avgång och inte inuti tåget. Den här händelsen bör kunna ge SJ uppslag till förbättringar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Naturligtvis är det inte alltid så lätt för en ovan resenär att veta hur man ska agera i en situation där man upplever det som kaos och järnvägsföretagen köper naturligtvis agerandet och hjälper resenären till rätta så gott det går utifrån det val resenären har gjort så länge resenären agerat på ett sätt som är rimligt utifrån resenärens upplevelse.
    Men det år ju ändå inte att komma ifrån att det hade varit betydligt bättre för resenären om denne sökt upp ombordpersonalen (konduktörerna) och frågat och då fått beskedet att jo det kommer att finnas en plats till dig. Att helt lämna tåget när man inte tar sig in i den vagn man har platsbiljett till istället för att stiga ombord i andra vagnar gör ju att man inte kommer med tåget trots att det fanns gott om platser i andra vagnar. Som resenär i den situationen känner man ju heller inte till om det finns lediga platser i efterföljande tåg.
    Så det bästa man som resenär kan göra är att fråga konduktörerna och stiga på i annan vagn om man inte tar sig in i den vagn man är bokad i. Det är dock förståeligt att oerfarna resenärer inte känner till detta och då får de givetvis hjälp med ombokning på det sätt som nu skett.
    Ja herre jösses!

Tänk att det finns resenärer som inte vet hur man skall göra när ett järnvägsföretag misslyckas med att informera om vad som gäller. Borde dessa inte hellre ta bilen, bussen eller stanna hemma så slipper järnvägen dessa problem?

Men det är ju alltid någon annans fel eller hur?

suckar
    Thomas K Ohlsson

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Ja herre jösses!

Tänk att det finns resenärer som inte vet hur man skall göra när ett järnvägsföretag misslyckas med att informera om vad som gäller. Borde dessa inte hellre ta bilen, bussen eller stanna hemma så slipper järnvägen dessa problem?

Men det är ju alltid någon annans fel eller hur?

suckar
    Thomas K Ohlsson
    Det finns väl ingen som helst anledning att de ska stanna hemma utan precis som skett och precis som jag skrev hjälper järnvägens representanter till att lösa problemen. Det handlar inte om att skylla på att det är någon annans fel utan det handlar om att hjälpa kunderna som kommit i kläm.
    Däremot tycker jag inte att det är fel att på ett forum för järnvägsintresserade redogöra för hur man får den bästa hjälpen då ett misslyckande som detta har inträffat. Jag tycker att det hade varit föraktfullt mot resenären att inte dela med mig av tips om hur man bäst hanterar den uppkomna situationen. Detta för att resenären ska kunna välja ett bättre förhållningssätt nästa gång denne (eller andra läsare) råkar ut för en liknande situation. Det kan ju inte ha varit särskilt kul att vänta 2½ timme i Göteborg bara för att ingen vågar säga hur man ska göra för att slippa detta om en liknande situation skulle uppstå i framtiden.
    Du tycks välja att läsa in något som jag inte har skrivit i texten och jag begriper inte vad eller vad du är ute efter. Hade jag bara beklagat situationen så hade ju resenären inte haft någon hjälp av texten inför framtiden. Jag har heller ingen anledning att beklaga någon situation eftersom jag inte har något att göra med det företag som körde tåget.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •