Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 222

    HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Del 1
    Del 2

    Dags att ge sig ut längs höghastighetsbanorna i mittersta Tyskland


    2018_07_24_39245red by Magnus Backman, on Flickr

    Det senaste tillskottet till det tyska höghastighetsnätet går under förkortningen VDE8 den något kryptiska förkortningen står för Verkehrsprojekt Deutsche Einheit Nr. 8, fritt översatt till Svenska blir det ungefär Trafikprojekt för Tysk enighet nummer åtta. Projektets syfte vara att ge en bättre järnvägsförbindelse mellan Berlin och München genom ny och ombyggnad på en 515 km lång sträcka. Den nybyggda sträckningen öppnades i december 2017 och innebar att restiden kapades från 6 timmar till mellan 4:30 -3:55 beroende på hur många uppehåll tåget gör.
    Utan för Halle korsar banan en större dalgång över floden Salle. På denna plats har det byggts en 6465 m lång bro för att överbrygga dalgången. Dessutom finns det en kopplingspunkt på bron för tåg som kör till Berlin via Halle. Broarna i kopplingspunkten är 2112 m. Tyvärr är bron svårfotograferad utan drönare så på min bild syns endast en bit av norra landfästet.


    2018_07_24_39252red by Magnus Backman, on Flickr

    Eftersom banan tillåter 300 km/h har ttskarna som de brukar vid dessa hastigheter byggt med slabtrack. Alltså att spåret ligger på en betongplatta istället för i makadam.


    2018_07_24_39279red by Magnus Backman, on Flickr

    Där grenpunkten ansluter till det konventionella järnvägsnätet ligger stationen Halle-Ammendorf som här passeras av ett godståg draget av den senaste reinkarnationen av Bombardiers TRAXX lok. Jag lyckas aldrig komma ifrån känslan av att loket har svalt en container p.g.a designen av loksidorna


    2018_07_24_39290red by Magnus Backman, on Flickr

    Lunch utsikt i Halle.


    2018_07_24_39307red by Magnus Backman, on Flickr

    Efter lunch gjorde vi ett nytt försök att komma åt platsen där bron delar sig i två broar men ett vägarbete satte stopp för färden. Vi kunde i alla fall studera en lägre del av bron och ta en bild som väl illustrerar hur höga bullerplanken på moderna järnvägar blir när det ska köras fort.


    2018_07_24_39313red by Magnus Backman, on Flickr

    Dags för nästa bro den här gången inte lika lång eller avancerad men väl så spektakulär. Unstrut-Talbrücke är 49 m hög och 2668 m lång i dalgången går även en bibana mellan Naumburg och Wangen om skymtar på bilden.


    2018_07_24_39329red by Magnus Backman, on Flickr

    Även på denna bro finns det gott om bullerplank vilket gör det en aningen svårfotograferat. Trafiken upprätthålls till största delen med ICE1 och ICE-T tåg. Sträckan har ERTMS L2 och det har om jag har förstått det rätt varit svårt att skaka fram tillräckligt med ETCS utrustade fordon. SÅ topphastigheten på 300 km/h nyttjas bara av ett fåtal ICE - sprinter tåg som körs med ICE3.


    2018_07_24_39341red by Magnus Backman, on Flickr

    Ett ICE1 tåg påväg ut på bron.


    2018_07_24_39379red by Magnus Backman, on Flickr

    Dagens sista stopp gjordes söder om Erfurt nära byn Hausen där järnvägen följer A71. Ett dubbeslkopplat ICE-T tåg passerar påväg norr ut.


    2018_07_24_39395red by Magnus Backman, on Flickr

    En stund senare kommer södergående tåg också detta med en ICE-T.


    2018_07_24_39421red by Magnus Backman, on Flickr

    Tåget försvinner in mot Thüringer Wald, hur banan ser ut inne i skogen blir ett ämne för nästa del av reseberättelsen.

    /Magnus


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 132

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Ja det var ju en bra kommentar angående lokdesignen. Men förmodligen ger det god hållfasthet. Kyrkan som tappat sitt torn ser ju också lite rolig ut från din vinkel men har säkert någon bra historisk förklaring!


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 602

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Intressanta fotovinklar.
    "Wangen"finns dock ingen station som heter i närheten(av Karsdorf),men du kanske menar Vitzenburg/Reinsdorf/Artern?/Ulf


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 611

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Dags för nästa bro den här gången inte lika lång eller avancerad men väl så spektakulär. Unstrut-Talbrücke är 49 m hög och 2668 m lång i dalgången går även en bibana mellan Naumburg och Wangen om skymtar på bilden.
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Intressanta fotovinklar.
    "Wangen"finns dock ingen station som heter i närheten(av Karsdorf),men du kanske menar Vitzenburg/Reinsdorf/Artern?/Ulf
    I närheten av den plats där nya banan korsar floden Unstrut så korsar den även en mindre bana (som skymtar på bilden), som mot väster fortsätter till Wangen (karta), som av DB kallas för Wangen(Unstrut).

    Just nu verkar det vara bussersättning men i maj går det tåg, från Naumburg med slutstation Wangen(Unstrut), även om spåret fortsätter västerut.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 602

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I närheten av den plats där nya banan korsar floden Unstrut så korsar den även en mindre bana (som skymtar på bilden), som mot väster fortsätter till Wangen (karta), som av DB kallas för Wangen(Unstrut).

    Just nu verkar det vara bussersättning men i maj går det tåg, från Naumburg med slutstation Wangen(Unstrut), även om spåret fortsätter västerut.
    Ok.
    I"Eisenbahnatlas Deutschland 2005/2006"finns det nämligen ingen station i Wangen(men detta kan ju ha missats av kartritarna i deras mastodontverk...)…/Ulf


  6. #6

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ok.
    I"Eisenbahnatlas Deutschland 2005/2006"finns det nämligen ingen station i Wangen(men detta kan ju ha missats av kartritarna i deras mastodontverk...)…/Ulf
    Orimligt sedan hpl. Wangen (Unstrut) öppnades först år 2009.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 602

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Orimligt sedan hpl. Wangen (Unstrut) öppnades först år 2009.
    Tack för detta./Ulf


  8. #8
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    558

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ja det var ju en bra kommentar angående lokdesignen. Men förmodligen ger det god hållfasthet. Kyrkan som tappat sitt torn ser ju också lite rolig ut från din vinkel men har säkert någon bra historisk förklaring!
    OT: Tornet är en kampanil (klockstapel), dvs. det har alltid varit fristående.
    https://de.wikipedia.org/wiki/Roter_Turm_(Halle)


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 222

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Tack för länken, intressant att kunna läsa om Klockstapelns historia.

    /Magnus


  10. #10
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 230

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    I närheten av den plats där nya banan korsar floden Unstrut så korsar den även en mindre bana (som skymtar på bilden), som mot väster fortsätter till Wangen (karta), som av DB kallas för Wangen(Unstrut).

    Just nu verkar det vara bussersättning men i maj går det tåg, från Naumburg med slutstation Wangen(Unstrut), även om spåret fortsätter västerut.
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ok.
    I"Eisenbahnatlas Deutschland 2005/2006"finns det nämligen ingen station i Wangen(men detta kan ju ha missats av kartritarna i deras mastodontverk...)…/Ulf
    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Orimligt sedan hpl. Wangen (Unstrut) öppnades först år 2009.
    I Schweers+Walls aktuella atlas är Wangen iaf med.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    434

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Alltså, måste bara säga att de här bilderna med landskapet, järnvägen, tåget och brunkolskraftverket vid Bunaverken i bakgrunden var riktigt häftiga!


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 222

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Tackar och bockar

    /Magnus


  13. #13
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    884

    Sv: HH-banor i mittersta Tyskland, 218 jakt i söder och nationaldag i CH [Del 3]

    Intressant och fina bilder! :)

    Poängen med Traxx-lokets design lär vara att bolaget som för tillfället hyr loket, ska kunna spänna upp en duk eller liknande med sin design. Om det sedan används verkar väl mer tveksamt.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •