Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Problemen för Green Cargo fördjupas

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Problemen för Green Cargo fördjupas

Förutom stora ekonomiska problemen för Green Cargo medför bristen på lokförare nu att mängder av godståg ställs in.

https://lokforaren.wordpress.com/201...msen/#comments

http://mynewsdesk.greencargo.com/pre...ltatet-2836255

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Problemen för Green Cargo fördjupas Värva förare utomlands?

Om trafikledning även kan ske på engelska, hur lång tid borde det ta det för en erfaren engelsktalande förare, tillika EU-medborgare, att lära sig TTJ, Trafikverkets Trafikbestämmelser, järnväg?

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Problemen för Green Cargo fördjupas Värva förare utomlands?

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Om trafikledning även kan ske på engelska, hur lång tid borde det ta det för en erfaren engelsktalande förare, tillika EU-medborgare, att lära sig TTJ, Trafikverkets Trafikbestämmelser, järnväg?
    Tjänstespråket är ju svenska. Dessutom handlar det inte enbart om TTJ.

Danska är mer realistiskt än engelska, ty där finns ju en språkkonvention.

Sv: Problemen för Green Cargo fördjupas

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Förutom stora ekonomiska problemen för Green Cargo medför bristen på lokförare nu att mängder av godståg ställs in.

https://lokforaren.wordpress.com/201...msen/#comments

http://mynewsdesk.greencargo.com/pre...ltatet-2836255
    Nu kanske jag svär i kyrkan men det är dags att GC släpper de mentala banden till "gamla SJ" och planerar verksamheten effektivare. Det finns massor att göra inom rubrikerna passresor och tjänstgöringstid mellan rast och dygnsvila. Kanske behöver man köra över fackens krav ytterligare, vad vet jag?

Att man drar ner godstrafiken på så många orter leder inte till att mer effektiva godsbolag på järnväg hittar dit, utan mer effektiva godsbolag på landsväg. Det har jag sett på nära håll.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Nu kanske jag svär i kyrkan men det är dags att GC släpper de mentala banden till "gamla SJ" och planerar verksamheten effektivare. Det finns massor att göra inom rubrikerna passresor och tjänstgöringstid mellan rast och dygnsvila. Kanske behöver man köra över fackens krav ytterligare, vad vet jag?

Att man drar ner godstrafiken på så många orter leder inte till att mer effektiva godsbolag på järnväg hittar dit, utan mer effektiva godsbolag på landsväg. Det har jag sett på nära håll.

Lindman
    Och ytterligare försämring av branschens sämsta arbetstidsavtal skulle locka förare menar du?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lindman
    Mycket bra skrivet! Du träffar mitt i prick. Har också skrivet en liknande kommentar på Lokförarens blogg!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Och ytterligare försämring av branschens sämsta arbetstidsavtal skulle locka förare menar du?
    Läser jag rätt står inget om det. Det står bara att det "finns massor att göra". Vilket inte med nödvändighet innebär försämringar. Men det är förstås enklast att vara emot allt, vilket inte med säkerhet innebär tryggad anställning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Läser jag rätt står inget om det. Det står bara att det "finns massor att göra". Vilket inte med nödvändighet innebär försämringar. Men det är förstås enklast att vara emot allt, vilket inte med säkerhet innebär tryggad anställning.
    Ja exakt, okonventionella arbetstidsavtal behöver inte vara sämre vare sig för de anställda eller företaget.
    Jag gjorde en gång ett förslag till arbetsschema som byggde på längre dagar men fler fridagar i längre perioder. Minns fackets reaktion, dom stod upprörda och nästan skakade: ”du kan väl nara inte mena att man ska arbeta så länge”. Förklara gick inte så det blev pappetskorhen och ett nytt förslag med 8t dag. Men bara några år senare hade vi ett sådant schema som gav en hel veckas ledighet och de första att ställa sig i kö var de fackliga ledamöterna...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja exakt, okonventionella arbetstidsavtal behöver inte vara sämre vare sig för de anställda eller företaget.
    Jag gjorde en gång ett förslag till arbetsschema som byggde på längre dagar men fler fridagar i längre perioder. Minns fackets reaktion, dom stod upprörda och nästan skakade: ”du kan väl nara inte mena att man ska arbeta så länge”. Förklara gick inte så det blev pappetskorhen och ett nytt förslag med 8t dag. Men bara några år senare hade vi ett sådant schema som gav en hel veckas ledighet och de första att ställa sig i kö var de fackliga ledamöterna...
    Facket är en smula förstelnat på många sätt. Frihet betyder mer än ekonomisk kompensation för millenniegenerationen. Inte så att de inte heller vill ha betalt. Men flexibilitet har ett helt annat värde än för 1900-talets trygghetsnarkomaner. När jobb förändras från fysiskt påfrestande arbete till att fösa en joystick fram och åter, finns rum för nya tolkningar av vad en "arbetstid" är utifrån arbetsmiljöperspektivet i sin helhet. Arbete och fritid är intimt förknippat eftersom de konkurrerar om samma 24 timmar. Fritiden är på den vägen en del av arbetsmiljön. Jobba, åka trick hem och sätta sig och glo som Ebba Grön sjöng är helt enkelt inte framtiden för någon bransch.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Vad jag vet har man redan "kört över" fackets krav på GC. Man har väl gått upp från 12 till 16 timmars ramtid pga förarbristen. Även om jag i sak förstår vad du menar är det en gränslöst korkad kommentar Lindman. Varför inte söka? GC tar säkert emot dig med öppna armar. Så får du jobba rejält. Utan att gnälla. Varför inte testa att börja 02.00 och köra på till 18.00 med en halvtimmes rast var 5:e eller 6:e timme. Sedan går du och lägger dig 7 eller 8 timmar i random byhåla för att ta en likadan dag vid hemfärd. Och det vill du förvärra? Det är inget fel på processförbättring, men då ska man ta sig an lämpliga områden. Det du skrivit kan inte ses på annat sätt än att du anser att dina kollegor är överbetalda latmaskar...

Senast redigerat av Ohlzzon den 2019-02-17 klockan 20:48:30.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Micke Carlsson Visa inlägg
    Facket är en smula förstelnat på många sätt. Frihet betyder mer än ekonomisk kompensation för millenniegenerationen. Inte så att de inte heller vill ha betalt. Men flexibilitet har ett helt annat värde än för 1900-talets trygghetsnarkomaner. När jobb förändras från fysiskt påfrestande arbete till att fösa en joystick fram och åter, finns rum för nya tolkningar av vad en "arbetstid" är utifrån arbetsmiljöperspektivet i sin helhet. Arbete och fritid är intimt förknippat eftersom de konkurrerar om samma 24 timmar. Fritiden är på den vägen en del av arbetsmiljön. Jobba, åka trick hem och sätta sig och glo som Ebba Grön sjöng är helt enkelt inte framtiden för någon bransch.
    Fösa en joystick? Är inte dagens godstågskörning mycket mer kroppsarbete än hur det var förr, då rörde ju inte förarna kopplet ens.
    Kan tänka mig att växling ensam med radiolok på ensliga platser inte är det lättaste.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fösa en joystick? Är inte dagens godstågskörning mycket mer kroppsarbete än hur det var förr, då rörde ju inte förarna kopplet ens.
    Kan tänka mig att växling ensam med radiolok på ensliga platser inte är det lättaste.
    Det konstiga är att en tur med mycket radiolokskörning och spring går mycket fortare och känns mindre tröttande än att bara sitta och köra mil efter mil. Det bästa är naturligtvis variation med lite av varje! Som jag ser det så är det mycket roligare att vara godstågsförare nu för tiden när man gör mera än bara kör från A till B . Några turer av det slag som Ohlzzon beskriver finns inte. Börjar man 02 så är det max 5 timmars jobb sedan rejäl vila. Och var man vilar spelar väl ingen roll om sängen är lika bra och rummet tyst i byhåla som storstad! Att tolka Lindmans inlägg som att vi inom godstrafiken vore latmaskar är uppsåtlig misstolkning av ett inlägg från en som nog vet en hel del vad det handlar om och som jag på intet sätt tar vid mig!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Visst kan det finnas åtskilliga fysiska inslag mellan de pass då en joystick föses och mellan de timmar man får ofrivillig rast på sidan i skogen och kan uträtta naturbehov eller gå andra ärenden (inom vissa gränser). Nu talade jag om arbete generellt men jag instämmer helt i att arbetaradeln inom förarkåren alltid varit priviligierad i det och andra avseenden. Dra en vev eller fösa en joystick kan göra detsamma. Min poäng är att allt färre vill jobba på de traditionella villkoren och att det är/blir en arbetsmiljöfråga i förlängningen som drivs åt fel håll av bl a facket. Håller man kursen rak går man förr eller senare på grund, alltså.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lindman
    På GreenCargo hemsida kan man se hur stor neddragningen blir på resp. ort. Det rör sig om orter som har mellan 2 och 6 godståg per vecka, varav 5 är vanligast, där man minskar med 1 eller 2 i veckan. Kristinehamn till exempel har idag godståg mån - fre, men får inga godståg på onsdagar länge. Lär väl påverka Tågab matartrafik på onsdagar också. I många fall är det säkert förare med radiolok som åker ut en dag eller i några fall två dagar färre på en linje, som då väldigt lite påverkar annan växlingspersonal.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    På GreenCargo hemsida kan man se hur stor neddragningen blir på resp. ort.
    Detaljerad lista finns här.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: DB värvar förare i Spanien

"Spanish rail freight company Transfesa is set to increase its job offers for train drivers in Spain after receiving over 6 thousand candidates to cover 30 positions in Germany. The recruitment drive was launched by Deutsche Bahn (DB), which owns the Spanish company."

För ca 15 år sedan läste jag om klagomål i Tyskland på att vissa utländska förare hade det svårt med det tyska språket. Men det gick tydligen ändå bra.
    Kanske dessa spanjorer får undervisning i tyska.

Länk med engelsk text

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Detaljerad lista finns här.
    Jeg ser at torsdagsavgangen til Narvik også er blitt formelt innstilt. Det har vært veldig sporadisk kjøring av togene 45904 / 45905 det siste år. Skal egentlig mandag og torsdag fram til 4. mars og deretter mandag til fredag. Jeg kan se at den økningen ikke kommer til å skje. Toget er markert som innstilt tirsdag, onsdag og fredag på norsk side så langt frem rutene er offentlige.

I høst ble det publisert at Green Cargo skulle kjøre opp til to tog daglig med fisk fra Narvik. Oppstart for pendelen Narvik - Malmø er satt til 1. juli 2019. Mon om denne kommer i gang, eller blir det nok et tog som bare har en rute, men ikke kjøres?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Var ligger Solbacka som finns med i listan?/Ulf

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Det bör vara det Solbacka som ligger ett par kilometer norr om Timrå, alltså samma ställe som Vivsta industriområde.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Framförallt Stena Recycling. Metallskrot.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •