Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Anslutning i Östersund 1975

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Anslutning i Östersund 1975



    Klockan är ca 10 på förmiddagen en junidag 1975. Tåg S263 står avgångsklart, anslutande tåg 4567 från Storlien har inkommit och det tycks utföras något hållfasthetsprov av den rejäla plogen på Y7 1207. Resande hela vägen till Motala var inte framme förrän 21.43.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Y7 1207 finns i Åmål vid JÅÅJ.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    42

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Föraren på motorvagnen påminner som Harry Forsberg


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 938

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Att man körde direkttåg till Motala av alla ställen! Varför fortsatte man inte åtminstone till Mjölby för anslutning mot stambanan?


  5. #5
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Att man körde direkttåg till Motala av alla ställen! Varför fortsatte man inte åtminstone till Mjölby för anslutning mot stambanan?
    Vagnen gick Östersund-Sundsvall-Gävle-Stockholm-Norrköping-Mjölby-Motala. Resten av tåget övernattade i Mjölby på spår 21. Vagnen vi ser på bilden, som hela tiden gick sist i tåget, togs i Mjölby hand av ett lok som körde den korta biten Mjölby-Motala. Det var bara loket och den vagnen i detta tåg.

    Nästa dags morgon återvände loket och den ensamma vagnen - en AB3 - till Mjölby och kopplades in sist i returen av det tågsätt som dagen innan gått Östersund-Mjölby.

    Undrar om det någonsin förekom att någon åkte med denna vagn hela vägen Östersund-Motala.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 938

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Tack för förklaring! Tur att det fortfarande finns de som vet och delar med sig av kunskaperna!


  7. #7
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tack för förklaring! Tur att det fortfarande finns de som vet och delar med sig av kunskaperna!
    Jo, det där tåget minns man med fasa från TR-tiden. Tjänstgöringen såg ut så här:
    Dag 1 Stockholm-Sundsvall i tåg 98
    Dag 2 Sundsvall-Stockholm-Mjölby i tåg 261
    Dag 3 Mjölby-Stockholm.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    40

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Det verkar vara en Rb som gör rundgång på spår två, den skulle man gärna se på bild också

    Senast redigerat av Christian den 2019-02-17 klockan 20:33:58.

  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    940

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Vagnen gick Östersund-Sundsvall-Gävle-Stockholm-Norrköping-Mjölby-Motala. Resten av tåget övernattade i Mjölby på spår 21. Vagnen vi ser på bilden, som hela tiden gick sist i tåget, togs i Mjölby hand av ett lok som körde den korta biten Mjölby-Motala. Det var bara loket och den vagnen i detta tåg.

    Nästa dags morgon återvände loket och den ensamma vagnen - en AB3 - till Mjölby och kopplades in sist i returen av det tågsätt som dagen innan gått Östersund-Mjölby.

    Undrar om det någonsin förekom att någon åkte med denna vagn hela vägen Östersund-Motala.
    Jag reste mycket mellan Stockholm och Östersund på 60-70 talet men tyvärr fick jag aldrig chansen att åka med S 263. Troligen för att det inte fanns någon anslutning från Dorotea på Inlandsbanan som var min startpunkt. Underbart ändå att du fångat den orginella destinationskylten till Motala. Tåget var väl bara några vagnar långt från Östersund till Sundsvall men blev sedan att fullstort tåg och fick även med sig vagnar från Långsele. Det var väl också så att när tåget kom ner till Stockholm blev det en del av Östgötapendelsystemet och gick på de fasta tider som gälllde för dessa tåg. Därav också vagnen till Motala som egentligen var en service för resenärer från Stockholm på kvällen ner till Motala. Samma vagn gick ju sedan upp relativt tidigt på morgonen till Stockholm igen. Vad jag minns var det ett mycket vanligt att Ra drog dessa tåg men F-lok förekom också ibland. Aldrig Rb eller Ma. Mvh/Alex


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 292

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Härlig miljöbild
    Vid första anblicken ser den bakre rälsbussen ut att vara en X16/17,men strömavtagaren sitter nog på ett lok på spåret bakom...?/Ulf


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 946

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Härlig miljöbild
    Vid första anblicken ser den bakre rälsbussen ut att vara en X16/17,men strömavtagaren sitter nog på ett lok på spåret bakom...?/Ulf
    Ja jag tyckte nog detsamma. Men X16/17 har väl aldrig gått längre norrut än Ljusdal och Hudiksvall, av någon anledning tillverkades det alldeles för få av dessa motorvagnar som var en konsyant bristvara. I stället satte man in Y6/7/8 ,som fanns i floder,även under tråd


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jo, det där tåget minns man med fasa från TR-tiden. Tjänstgöringen såg ut så här:
    Dag 1 Stockholm-Sundsvall i tåg 98
    Dag 2 Sundsvall-Stockholm-Mjölby i tåg 261
    Dag 3 Mjölby-Stockholm.
    Jo, så var det ju, och man vinkade adjö till kollegorna i Stockholm och reste ensam till Mjölby och åter. Sängen på Stadshotellet hoppade av nattens godståg.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    173

    Sv: Anslutning i Östersund 1975 - Nu med Rb-lok

    Citat Ursprungligen postat av Christian Visa inlägg
    Det verkar vara en Rb som gör rundgång på spår två, den skulle man gärna se på bild också
    Det var en skicklig iakttagelse, på gränsen till synsk! Belönas härmed.


    Jag måste ha stått fastnaglad på perrongen en stund, samma Motaladörr!


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    940

    Sv: Anslutning i Östersund 1975 - Nu med Rb-lok

    Oj, där tappade man nästan andan för en stund. Det måste vara ankommande nattåg S854 från Stockholm/Sundsvall vi ser på bilden. Du verkar ha råkat ut för samma fenomen som diskuterats tidigare att strålkastarna fått "mörkläggningsskärmar".


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    275

    Sv: Anslutning i Östersund 1975 - Nu med Rb-lok

    Ja, det var ena riktiga guldklimpar som kommer i den här tråden! Först en vacker sommarbild på perrongen i Ös med Frösöns berg i bakgrunden, en plats jag känner väl. Och sen en fin bild på Rb2 1004, som ju säkert var sällsynta även på den här tiden eftersom de var så få. Det råkar inte finnas ännu fler fina bilder från Östersund månne?


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 574

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Citat Ursprungligen postat av Christian Visa inlägg
    Det verkar vara en Rb som gör rundgång på spår två, den skulle man gärna se på bild också
    Kan du berätta hur du kunde se att det var just en Rb som gjorde rundgång, och ingenting annat med strömavtagare?
    För jag är också imponerad av att du kunde se det.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    40

    Sv: Anslutning i Östersund 1975 - Nu med Rb-lok

    Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Det var en skicklig iakttagelse, på gränsen till synsk! Belönas härmed.


    Jag måste ha stått fastnaglad på perrongen en stund, samma Motaladörr!
    Det tackar jag särskilt för!


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    40

    Sv: Anslutning i Östersund 1975

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kan du berätta hur du kunde se att det var just en Rb som gjorde rundgång, och ingenting annat med strömavtagare?
    För jag är också imponerad av att du kunde se det.
    Det var ju en lågoddsare Den typen av strömavtagare fanns ju på Rb, och Da/Ma har ju ett annat utseende på taket. De sista åren fram till 1976 fanns tre Rb-lok i trafik (1002, 1004 och 1006) och de brukade gå i ett godståg Ånge- Östersund och ett Pt/Snt Östersund-Storlien. Det kunde iofs ha varit någon av de två första rapparna, men ett Rb var mer sannolikt.

    Hälsar Christian (som är glad för belöningen!)


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •