Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hitta trevligt tåg från New Dehli till Jaipur

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hitta trevligt tåg från New Dehli till Jaipur

Planerar en resa till Indien, tidigt ute - reser nästa vinter.

Tänkte åka tåg från New Delhi till Jaipur och undrar därför om någon kan ge tips på hur man hittar ett trevligt dagtåg att åka med.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Sv: Hitta trevligt tåg från New Dehli till Jaipur

Sök i indiska järnvägarnas reseplanerare.

https://www.irctc.co.in/nget/train-list

Verkar gå 16 tåg om dagen, tar 4,5-6 timmar. Det kan vara bra att kolla att tåget utgår från Delhi (om möjligt) eftersom ett långväga tåg som redan rullat i ett halvt eller helt dygn kan vara väldigt sent.
    Sen är det en fördel att boka, tågen kan bli väldigt fullbokade, även om det kan finnas platser med kort varsel, framförallt på "tourist quota", några platser per tåg reserverade för turister till typ dubbla priset. (Sen finns det också obokade vagnar, det kan vara tomt, det kan vara döfött att komma med...
    Att köpa biljetter via nätet är knepigt för att indiska järnvägen kräver att registreringen bekräftas med SMS, jag lyckades inte med en svensk mobil, men vissa lyckas med utländskt nummer. Jag lät Raj https://www.facebook.com/trainticketplease/ boka mina biljetter, han tar en liten slant och skickar som E-biljett. Sen kan man ladda ned en app och skriva in bokningsnumret i appen och dels få upp info om förseningar, vagnläge etc och ha biljetten bara i mobilen. Dvs det funkar som här, men apparna var mer sofistikerade än SJ's app.
    Och skyltar, info osv är också på engelska, så det var inga konstigheter.

Det kan vara smidigt att skaffa sig indiskt simkort, åtminståne om du har tänkt åka mycket tåg (men det är också meckigt pga registrering och aktivering, det är inte som här att man bara köper & det funkar), Raj fixade ett åt mig. Jag åkte Delhi-Jaisalmer-Jaipur-Agra-Gwalior-Kailaras-Gwalior-Agra-Delhi i december förra året.

Med tanke på vägtrafiken är tåg ett bekvämt sätt att ta sig runt på och på långa sträckor nattåg. Det finns många olika klasser med en prisskillnad på typ en faktor 20 mellan billigaste (oreserverad) och dyraste (AC första klass) biljett.

Senast redigerat av Niklas den 2019-02-17 klockan 11:21:20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för tipsen.

Har du några tankar om vilken klass/service man bör boka, verkar finnas många alternativ. Min fru kommer aldrig att acceptera att sitta på taket

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Claes Mårdstrand Visa inlägg
    Tack för tipsen.

Har du några tankar om vilken klass/service man bör boka, verkar finnas många alternativ. Min fru kommer aldrig att acceptera att sitta på taket
    Hon behöver nog vare sig sitta på taket eller golvet, sådant kan förekomma på lokaltåg under rusningstid. Men på fjärrtågen är det bokning och den begränsar antalet ombord till antalet sittplatser. I princip kan ni nog klara er med det billigaste men det är så billigt att åka så kosta gärna på något bättre

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •