Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tåg 30001 ikväll från Stockholm - ersättning för tåg 1?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tåg 30001 ikväll från Stockholm - ersättning för tåg 1?

Mig veterligen brukar inte nattågen till och från Malmö gå på lördagar. Därför blev jag lite förvånad när jag såg på Trafikverkets trafikinfo för Stockholm att det går ett tåg (tåg 30001) som har en snarlik (eller snarare identisk) tidtabell som tåg 1,skillnaden är att detta tåg inte verkar stanna i Linköping och Norrköping, det går direkt till Nässjö. Att det är ett nattåg vet jag men varför går det?

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Sv: Tåg 30001 ikväll från Stockholm - ersättning för tåg 1?

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Mig veterligen brukar inte nattågen till och från Malmö gå på lördagar. Därför blev jag lite förvånad när jag såg på Trafikverkets trafikinfo för Stockholm att det går ett tåg (tåg 30001) som har en snarlik (eller snarare identisk) tidtabell som tåg 1,skillnaden är att detta tåg inte verkar stanna i Linköping och Norrköping, det går direkt till Nässjö. Att det är ett nattåg vet jag men varför går det?
    Nattåget Stockholm-Malmö brukar alltid gå lördagar vid sportlovet. Så har det varit i många år nu. Det brukar vara gott om resenärer just i samband med sportlovet så då behövs tåget även lördag kväll.
    Det tåg som är annonserat som 30001 heter egentligen 18101 Stockholm-Lund och körs via Hallsberg-Mjölby. Att uppehållen i Norrköping och Linköping har dragits in beror banarbeten för Kardonbanan i Åby varför tåget inte kan ta sig fram via Östergötland.
    Att tåget enbart går till Lund (med bussanslutning till Malmö) beror på att det är banarbeten Lund-Malmö fram till klockan 9 på söndagsmorgonen.

Avstängd
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tåg 30001 ikväll från Stockholm - ersättning för tåg 1?

Tåg 78 går Malmö-Duved ikväll, till tåg 78 kommer från tåg 1 ankomst lördag morgon till Malmö. Det innebär att ett tågsätt saknas till avgången för tåg 2 imorgon kväll, därför körs det tågsätt som ankom i tåg 2 till Stockholm i morse till Malmö som tåg 30001 ikväll. Tåg 79 går till Malmö från Duved söndag eftermiddagoch man kan åka med tåget från Cst söndag (annonsera som tåg 79 från Cst) och ankommer måndag morgon och så är tågsätten på rätt plats igen.

Sammansättningen på tåg 78 är mycket lik ordinarie sammansättning på tåg 1 och 2, så därför kan man skicka ett tågsätt på utflykt till Duved en sväng under vintersporten.

Senast redigerat av Txp den 2019-02-16 klockan 19:56:11.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •