Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Stockholmsfrågor

  1. #1
    1. Klass Johan Siiraks avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    121

    Stockholmsfrågor

    Vi befinner oss strax norr om Centralstationen i Stockholm.

    När man står där på bron så infinner sej några frågor:

    - Varför byggdes järnvägstunneln där X40 kommer till dagsljuset … för att få en enklare tågväg från de östra spåren till västra ? För den dåtida pendeltågstrafiken?

    - Och så har vi plattformen där X2 står parkerad. Rätt så påkostad för att vara ett ställe för enbart furnering…så har det funnits andra funderingar kring detta ställe ?

    Namn:  2019021 Barnhusbron DSC_4294.jpg
Visningar: 796
Storlek:  467,3 KB


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 442

    Sv: Stockholmsfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Vi befinner oss strax norr om Centralstationen i Stockholm.

    När man står där på bron så infinner sej några frågor:

    - Varför byggdes järnvägstunneln där X40 kommer till dagsljuset … för att få en enklare tågväg från de östra spåren till västra ? För den dåtida pendeltågstrafiken?

    - Och så har vi plattformen där X2 står parkerad. Rätt så påkostad för att vara ett ställe för enbart furnering…så har det funnits andra funderingar kring detta ställe ?
    ]
    Tunneln byggdes för pendeltågstrafiken på 1970-talet.
    Plattformen har vad jag vet inte haft någon annan funktion än furnering och lätt undrrhåll av vändande tåg. Med den slapp man köra upp till Hagalund för att serva tågen. Men den ser ju onekligen väl tilltagen ut med ordentligt plattformstak fast man ville väl ha en god miljö för personalen.

    Senast redigerat av Lennart Petersen den 2019-02-16 klockan 19:27:09.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Stockholmsfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tunneln byggdes för pendeltågstrafiken på 1970-talet.
    Plattformen har vad jag vet inte haft någon annan funktion än furnering och lätt undrrhåll av vändande tåg. Med den slapp man köra upp till Hagalund för att serva tågen. Men den ser ju onekligen väl tilltagen ut med ordentligt plattformstak fast man ville väl ha en god miljö för personalen.
    Så brett som det ser ut på bilden är det dock inte, eftersom det är ett spår i mitten under taket också.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 195

    Sv: Stockholmsfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Vi befinner oss strax norr om Centralstationen i Stockholm.

    När man står där på bron så infinner sej några frågor:

    - Varför byggdes järnvägstunneln där X40 kommer till dagsljuset … för att få en enklare tågväg från de östra spåren till västra ? För den dåtida pendeltågstrafiken?

    - Och så har vi plattformen där X2 står parkerad. Rätt så påkostad för att vara ett ställe för enbart furnering…så har det funnits andra funderingar kring detta ställe ?
    - För pendeltågstrafiken. Den slipper trängas med övrig trafik och kör på "egna" spår där och fram till plattformarna på Cst.

    - Så påkostad är den väl inte. Ett tak är bra att ha.


  5. #5
    Avstängd
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    293

    Sv: Stockholmsfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Vi befinner oss strax norr om Centralstationen i Stockholm.

    När man står där på bron så infinner sej några frågor:

    - Varför byggdes järnvägstunneln där X40 kommer till dagsljuset … för att få en enklare tågväg från de östra spåren till västra ? För den dåtida pendeltågstrafiken?

    - Och så har vi plattformen där X2 står parkerad. Rätt så påkostad för att vara ett ställe för enbart furnering…så har det funnits andra funderingar kring detta ställe ?

    Namn:  2019021 Barnhusbron DSC_4294.jpg
Visningar: 796
Storlek:  467,3 KB
    Som flera svarat, den var för den dåtida pendeltågstrafiken, som man så långt som möjligt ville ha skiljd från övrig trafik så länge som möjligt. Tunneln ingick i en större bangårdsombyggnad (den senaste). Likaså skapade tunneln möjlighet till parallella tågvägar även utanför rusningstrafiken. Det som är lite intressant är att de som i dag arbetar med den framtida utformningen av Cst bjudit in de projektmedlemmar som var med vid förra (och faktiskt, förr-förra) ombyggnaden för att få reda på hur man tänkte och framförallt, hur man kunde köra så mycket trafik utan större avstängningar och hur man löste detta problem.

    En plattform för plattformstruckar, städtruckar m.m. var ju tvungen att vara av en rejälare art. Detta var också en del av det flödestänk man har på Cst, där tåg som kom söderufrån avfurnerades på E-gruppen, gick upp till Karlberg och vände och sedan ner till C-gruppen för furnering. Furnering till X2 skulle från början endast ske i Stockholm och man skulle endast stödfurnera i Malmö och Göteborg, allt för att spara omloppstid. Då krävdes också en pendeltågstunnel för att få ihop detta flöde (bland annat). Det har också funnits tankar på att göra strömavtagarsyning på platsen, men jag tror inte det förekom, det finns/fanns speciella burar som man skulle kunna använda för detta ändamål.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 612

    Sv: Stockholmsfrågor

    Ryktena säger att plattformen för fourneringen/dess tak är ett"svartbygge",men det kanske är en skröna?/Ulf


  7. #7
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Stockholmsfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tunneln byggdes för pendeltågstrafiken på 1970-talet.
    Plattformen har vad jag vet inte haft någon annan funktion än furnering och lätt undrrhåll av vändande tåg. Med den slapp man köra upp till Hagalund för att serva tågen. Men den ser ju onekligen väl tilltagen ut med ordentligt plattformstak fast man ville väl ha en god miljö för personalen.
    Tåg har - oavsett om de är utgångståg eller vändtåg - aldrig furnerats i Hagalund utan detta skedde vid plattform på Stockholm C. Serviceplattformarna vid Norra Bantorget byggdes i slutet av 1980-talet för att kunna korta ner plattformstiderna vid själva centralstationen. Därmed fick man plats för fler tåg. På köpet fick man också ökad säkerhet när furneringstruckar inte längre behövde köra bland resenärerna.

    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 442

    Sv: Stockholmsfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Tåg har - oavsett om de är utgångståg eller vändtåg - aldrig furnerats i Hagalund utan detta skedde vid plattform på Stockholm C. Serviceplattformarna vid Norra Bantorget byggdes i slutet av 1980-talet för att kunna korta ner plattformstiderna vid själva centralstationen. Därmed fick man plats för fler tåg. På köpet fick man också ökad säkerhet när furneringstruckar inte längre behövde köra bland resenärerna.
    Jag påstod nu inte heller att man furnerade i Hagalund


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 683

    Sv: Stockholmsfrågor

    Citat Ursprungligen postat av Johan Siirak Visa inlägg
    Vi befinner oss strax norr om Centralstationen i Stockholm.

    När man står där på bron så infinner sej några frågor:

    - Varför byggdes järnvägstunneln där X40 kommer till dagsljuset … för att få en enklare tågväg från de östra spåren till västra ? För den dåtida pendeltågstrafiken?

    Tunneln byggdes för att tåg från spår 1–7 skulle kunna gå norrut mot vänstraste spåret i fyrspåret (avsett för fjärrtåg) utan att påverka pendeltågen (som brukar gå i de två mittersta spåren i Stockholm)

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-02-16 klockan 23:23:03.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •