Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Inga nymodigheter

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Inga nymodigheter

Växling på Byvalla-Långshyttans Järnväg 1964. Foto S-E Bäck.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Inga nymodigheter

Nä, jag kan inte hitta något överhuvudtaget som är nytt i den här bilden. Underbar bild från den tid som flytt. Mvh Alex

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jodå... det syns direkt en nymodighet på det loket. Elektrisk belysning!
    Sedan kommer många att hävda att sådana system när bilden togs var halvsekelgamla men för att vara på en så liten obskyr bana i Sverige var det en nymodighet när inte ens alla SJ:s ånglok hade sådan utrustning.

SA

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Jodå... det syns direkt en nymodighet på det loket. Elektrisk belysning!
    Sedan kommer många att hävda att sådana system när bilden togs var halvsekelgamla men för att vara på en så liten obskyr bana i Sverige var det en nymodighet när inte ens alla SJ:s ånglok hade sådan utrustning.
    SA
    Men uttrycket ”obskyr” är väl knappast rättvist för BLJ ?

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men uttrycket ”obskyr” är väl knappast rättvist för BLJ ?
    Jo, obskyr är nog inte ett felaktigt ord om man tar denna bana rent ällmänt. Speciellt som forumet här är Postvagnen och inte Järnvägshistoriskt Forum.
    Däremot för en (tyvärr snabbt minskande skara) järnvägsentusiaster... sisådär +70 är BLJ en realitet. Knappast för några andra. Själv ligger jag ca 10 år efter den skaran i ålder och jag har bara beträtt forna BLJ som en miljö där naturen snabbt återtar vad den en gång gått miste om.

SA

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Jo, obskyr är nog inte ett felaktigt ord om man tar denna bana rent ällmänt. Speciellt som forumet här är Postvagnen och inte Järnvägshistoriskt Forum.
    Däremot för en (tyvärr snabbt minskande skara) järnvägsentusiaster... sisådär +70 är BLJ en realitet. Knappast för några andra. Själv ligger jag ca 10 år efter den skaran i ålder och jag har bara beträtt forna BLJ som en miljö där naturen snabbt återtar vad den en gång gått miste om.
    SA
    Det här är ju egentligen inte ett forum för språkvård , rättstavning och liknande men använder man beteckningen obskyr för något så trevligt som BLJ så har man nog träffat fel. För obskyr betyder något otrevligt, oanständigt kanske i värsta fall kriminellt och jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan beteckna BLJ som obskyrt.
    Det här var ju en liten bana som fraktade gods, faktiskt rätt stora mängder gods, med en bana av rätt ålderdomlig karaktär med fordon som redan då var att beteckna som museala (och snabbt hamnade på museibanor) och BLJ blev ju nästan ett pilgrimsmål för entusiaster. Märk också att banan tycks ha gått ihop sig fram till nedläggning. Vi kan ju även jämföra med JMJ och DONJ som höll ut som privatbanor rentav aningen längre.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det här är ju egentligen inte ett forum för språkvård , rättstavning och liknande men använder man beteckningen obskyr för något så trevligt som BLJ så har man nog träffat fel. För obskyr betyder något otrevligt, oanständigt kanske i värsta fall kriminellt och jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan beteckna BLJ som obskyrt.
    Det här var ju en liten bana som fraktade gods, faktiskt rätt stora mängder gods, med en bana av rätt ålderdomlig karaktär med fordon som redan då var att beteckna som museala (och snabbt hamnade på museibanor) och BLJ blev ju nästan ett pilgrimsmål för entusiaster. Märk också att banan tycks ha gått ihop sig fram till nedläggning. Vi kan ju även jämföra med JMJ och DONJ som höll ut som privatbanor rentav aningen längre.
    Jag nöjer mig med att konstatera att ordet "obskyr" numera har flera betydelser i svenskan, och att en av dem (enligt SAOL) är "okänd". Sedan kanske den diskussionen inte behöver bli längre.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag nöjer mig med att konstatera att ordet "obskyr" numera har flera betydelser i svenskan, och att en av dem (enligt SAOL) är "okänd". Sedan kanske den diskussionen inte behöver bli längre.
    Men särskilt okänd var väl inte BLJ , till och med utanför tågentusiasternas skara fick den ju ett rykte som sista bana med reguljär daglig ånglokstrafik med persontåg, tycker mig minnas någon artikel i Teknikens Värld bland annat.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •