Växling på Byvalla-Långshyttans Järnväg 1964. Foto S-E Bäck.
![]()
Växling på Byvalla-Långshyttans Järnväg 1964. Foto S-E Bäck.
![]()
Nä, jag kan inte hitta något överhuvudtaget som är nytt i den här bilden. Underbar bild från den tid som flytt. Mvh Alex
Jodå... det syns direkt en nymodighet på det loket. Elektrisk belysning!
Sedan kommer många att hävda att sådana system när bilden togs var halvsekelgamla men för att vara på en så liten obskyr bana i Sverige var det en nymodighet när inte ens alla SJ:s ånglok hade sådan utrustning.
SA
Jo, obskyr är nog inte ett felaktigt ord om man tar denna bana rent ällmänt. Speciellt som forumet här är Postvagnen och inte Järnvägshistoriskt Forum.
Däremot för en (tyvärr snabbt minskande skara) järnvägsentusiaster... sisådär +70 är BLJ en realitet. Knappast för några andra. Själv ligger jag ca 10 år efter den skaran i ålder och jag har bara beträtt forna BLJ som en miljö där naturen snabbt återtar vad den en gång gått miste om.
SA
Det här är ju egentligen inte ett forum för språkvård , rättstavning och liknande men använder man beteckningen obskyr för något så trevligt som BLJ så har man nog träffat fel. För obskyr betyder något otrevligt, oanständigt kanske i värsta fall kriminellt och jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan beteckna BLJ som obskyrt.
Det här var ju en liten bana som fraktade gods, faktiskt rätt stora mängder gods, med en bana av rätt ålderdomlig karaktär med fordon som redan då var att beteckna som museala (och snabbt hamnade på museibanor) och BLJ blev ju nästan ett pilgrimsmål för entusiaster. Märk också att banan tycks ha gått ihop sig fram till nedläggning. Vi kan ju även jämföra med JMJ och DONJ som höll ut som privatbanor rentav aningen längre.