Läste i en Tidning att ett Lok under tankning i Sundsvall läckt ut en massa diesel. Det fanns en bild också ,gissa på vad? Ett svart Rc!!! Bra jobbat "murvlar"
Läste i en Tidning att ett Lok under tankning i Sundsvall läckt ut en massa diesel. Det fanns en bild också ,gissa på vad? Ett svart Rc!!! Bra jobbat "murvlar"
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7155816
har ett X2-tåg på bilden (manövervagnsänden främst). Vi kan ju ta upp diskussionen om X2 har lok.
X2 kör i hög fart på fyrspår. Stockholms län? Söder om centralen? X2 går väl vanligen inte på Ostkustbanan?
Allvarligt talat undrar man kanske varför diesellok finns i Sundsvall. Allt är väl elektrifierat. Växellok? Lok för godståg mot Hoting?
Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-02-15 klockan 20:47:28.
Så är det, men det går ändå att skönja en påtagligt tidseffektivitet/slöhet (välj själv) hos bildredaktörerna eller motsvarande. Det finns vissa bilder jag är oerhört trött på, inte bara just vad gäller järnväg, som återanvänds gång på gång. Jag har svårt att tro att det inte finns fler bilder i de bildbanker som olika tidningar har avtal med.
Tror inte att något av järnvägsföretagen som har diesellok har något emot att bilder publiceras. Nu var det i och för sig i mindre smickrande sammanhang..... Att man har diesellok i Sundsvall beror nog både på oelektrifierade banor i närheten men också på industri och hamnspår där det inte finns och får finnas elledningar
Vad järnvägsföretagen tycker är inte relevant, såvida det inte är en fråga om en bild som järnvägsföretagen kontrollerar upphovsrätten till. Frågan gäller vad upphovsrättsinnehavaren tycker. Det finns bilder som är fritt licensierade på nätet, men det gäller långt ifrån alla bilder som dyker upp i en bildsökning.
Det räcker att du åker ut på industrispåren i Sundsvall eller Stockviksverken eller till hamnen i Tunadal så saknas det kontaktledning på spåren. Diesellok är helt nödvändiga för att hämta upp mängder av gods på dessa ställen och även andra industrispår i Timråtrakten.
Inte nödvändigtvis, för det kan ju ha gått i en rejäl mängd diesel och sedan t ex börja läcka när tanken var fylld till tre fjärdedelar e dyl. Om man har en variant i stil med klassisk eldningsoljetank kan man också tänka sig att tanken är hel, det finns ett överfyllnadsskydd som ska slå av som är defekt och ett sätt för dieseln att flöda över.
Bilden på X2an kan vara tagen straxt norr om Flemingsberg innan"förbigångsspåren"byggdes?/Ulf