Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Svenskarna är galna. X55 3355B och 3363B med reklam över fönstren

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Svenskarna är galna. X55 3355B och 3363B med reklam över fönstren

Sedan några dagar har rubr X55 reklam klistrad över fönstren. Åtminstone första klass slipper reklamen.

Länk utan foto

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Svenskarna är galna. X55 3355B och 3363B med reklam över fönstren

Vad är det som säger att det inte är samma typ av"foliering"som t ex tyska spårvagnar har där man ser igenom?
    Någon som har sett dom "på nära håll"?/Ulf

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Vad är det som säger att det inte är samma typ av"foliering"som t ex tyska spårvagnar har där man ser igenom?
    Någon som har sett dom "på nära håll"?/Ulf
    Vet inte precis om tyska spårvagnar, men denna sorts reklam förekommer t ex på österrikiska bussar, och ja, man ser så där igenom, men nej, skönt är det inte. Definitivt inte samma sak som ett riktigt transparent fönster.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Vet inte precis om tyska spårvagnar, men denna sorts reklam förekommer t ex på österrikiska bussar, och ja, man ser så där igenom, men nej, skönt är det inte. Definitivt inte samma sak som ett riktigt transparent fönster.
    Nej det här är ju helt vedervärdigt, tack och lov har vi stort sett sluppit sånt skit i Sverige så säg ifrån till tågföretaget om oskicket dyker upp här. Det får väl vara reklam,på väggar , i taket eller var f*n som helst bara inte över de fönster jag vill att se ut igenom. Eller begär lite återbetalning enligt regeln ”brister i ordning och kvalitet” om man inte kan se ut ordentligt.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nej det här är ju helt vedervärdigt, tack och lov har vi stort sett sluppit sånt skit i Sverige så säg ifrån till tågföretaget om oskicket dyker upp här. Det får väl vara reklam,på väggar , i taket eller var f*n som helst bara inte över de fönster jag vill att se ut igenom. Eller begär lite återbetalning enligt regeln ”brister i ordning och kvalitet” om man inte kan se ut ordentligt.
    På andra håll behöver man inte ens reklam för denna vedervärdighet. I Italien och Portugal (och utan tvekan i en del andra trakter) är det mycket vanligt med graffiti på fönstren på regionaltåg. Och i Ukraina har man tydligen låtit bli att tvätta fordonen sedan självständigheten.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Finns det ingen bild på eländet?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Sedan några dagar har rubr X55 reklam.
    Det måste finnas en särskild plats i helvetet också för de som hittar på och godkänner den här sortens oförskämdheter mot resenärerna.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det måste finnas en särskild plats i helvetet också för de som hittar på och godkänner den här sortens oförskämdheter mot resenärerna.
    En plats med särskilt dålig utsikt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    En plats med särskilt dålig utsikt.
    Det kanske är en rättvisegrej? Det säljs ju annars ”fönsterplatser” där man bara ser rakt in i en vägg. På det här viset får ju alla nästan lika dålig utsikt. Minskar risken för avundsjuka.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av IngvarH Visa inlägg
    Det kanske är en rättvisegrej? Det säljs ju annars ”fönsterplatser” där man bara ser rakt in i en vägg. På det här viset får ju alla nästan lika dålig utsikt. Minskar risken för avundsjuka.
    Visst ja, att ingen tänkte på det förr!

En man hade två söner. En föddes utan armar. Då högg fadern av den andra sonens armar och alla var lyckliga.
    Så måste det nog vara.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sedan några dagar har rubr X55 reklam klistrad över fönstren. Åtminstone första klass slipper reklamen.

Länk utan foto
    Ronny Maarud som ofta skriver här har lagt in ett inlägg på norska Postvogna, med foto på det tåg vi diskuterar här

https://jernbane.net/phorum/read.php?8,358937

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Ronny Maarud som ofta skriver här har lagt in ett inlägg på norska Postvogna, med foto på det tåg vi diskuterar här

https://jernbane.net/phorum/read.php?8,358937
    Postvogna är numera låst. Du måste vara registrerad för att läsa någon sida.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    För några år sen hade polska PKP Intercity gjort samma sak - vagnar blev helt övertäckte med reklam. Det väckte en stor diskussion kring detta och så småningom blev PKP Intercity tvungen att ta bort reklamen från fönster efter rekommendation från räddningstjänsten. De resonerade att i fall av olycka är det omöjligt att se utifrån om inne i kupén finns människor att rädda. Det var inte så många år efter den tragiska frontalkrock i Szczekociny mars 2012.

Mvh mormax

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    För några år sen hade polska PKP Intercity gjort samma sak - vagnar blev helt övertäckte med reklam. Det väckte en stor diskussion kring detta och så småningom blev PKP Intercity tvungen att ta bort reklamen från fönster efter rekommendation från räddningstjänsten. De resonerade att i fall av olycka är det omöjligt att se utifrån om inne i kupén finns människor att rädda. Det var inte så många år efter den tragiska frontalkrock i Szczekociny mars 2012.
    Låter ju som ett bra och vettigt argument, med det argumentet kan vi kanske bli av med smörjan ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag reggade mig på jernbane.net en trevlig sida annars och såg dessa hemska vedervärda styggelser.

Jag som då väldigt ofta åker för resans egen skull, hade definitivt reklamerat en resa såsom varande onyttig om jag råkar ut för ett sådant tåg.

Spelar ingen roll om det är gjort för att delvis se igenom, blir helt enkelt inte samma sak som att se ut genom ett normalt fönster utan denna typ av reklam.

Att sätta igen fönster med reklam på detta vis är definitivt att gå alldeles för långt, finns knappast någon som gillar att få utsikten störd.

Gäller att alla som åker med dessa tåg klagar så de som gör eller tillåter sådan reklam inser att detta nog inte är någon bra reklam för tåget.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Det var troligen det tåget som passerade över mig strax efter Tingstadstunneln när jag körde ut till sommarstugan idag. Halva tåget var gult och fult. Vedervärdigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag önskar att det är ett enormt belopp som man på detta sätt kan dra in för att kompensera för att det är allmänt trist. Dock misstänker jag att man gör det för kaffepengar... För väldigt många år sedan (1990-tal) var det en artikel i Svensk Lokaltrafik där en marknadsföringsnisse framhöll hur kontraproduktivt det var med helmålad reklam (tror inte man börjat med foliering vid denna tid).
    Poängen var ungefär "Identiteten är viktig för att dra kunder, och det är helt rätt. Alltså lägger man ner en massa pengar för att bygga upp ett varumärke med grafisk identitet och hela baletten. Sedan säljer man reklammålning och då får man en struntsumma för att förstöra denna dyrbart inskaffade identitet - alltså förlorar man mycket mer än man vinner".
    Fritt ur minnet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Bildlänk X55 3355B och 3363B med reklam över fönstren

Länk utan foto

Bildlänk

X55 3355 har även fönstren i första klass överklistrade.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bildlänk

X55 3355 har även fönstren i första klass överklistrade.
    Ett usch för sånt svineri, vore jag bokad i en sådan vagn , och dessutom betalt extra för 1kl och bokat som jag trott en utmärkt fönsterplats skulle jag nog pröva att kräva återbetalning enligt regeln: brister i ordning...
    Och det är ju sånt här som ger klottrarna vatten på sin kvarn... ”ja men all reklam”.
    Men gärna reklam för min del men inte över fönstret tack...

Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018

Sådant vederstyggelse ...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •