Den 3 januari 1975 skulle jag med detta tåg från Stockholm C.
![]()
Den 3 januari 1975 skulle jag med detta tåg från Stockholm C.
![]()
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Jag ska se om jag kan rota fram mina kommunicor i kväll som jag har på vinden just nu. Det bör gå att identifiera tåget. Visst står det Göteborg som destination. Klockans ser ut att vara kring 9 på morgonen. Ser ut som är ett natttåg som ankommit på spår 17 och gissar att det är ett tåg mot Skåne som står på spår 10.
Det är säkert någon annan PTK-medlem som är snabbare än jag att lösa gåtan.
Mvh/Alex
Inte skall Alex behöva gräva på vinden, jag kan berätta att enligt sommartidtabellen 1974 (som till största delen gällde även i januari 1975) så avgick X 33 från Stockholm 8.07 mot Göteborg, ank 12.35. Obligatiorisk platsreservering, utan resgods, restaurangvagn, barnkupé.
Tåget på spår 10 är lite svårt att säga säkert, knappast S 253 8.22 till Mjölby utan servering, utan snarare X 5 Öresundspilen kl 7.22 till Malmö, Köpenhamn, Berlin och om jag tolkar rätt med restaurangvagn både till Malmö och Helsingborg.
Det som möjligen talar emot det sista är att X 33 måste varit inne väldigt tidigt, eller att X 5 var försenat, eftersom det är så lång tid mellan 7.22 och 8.07..
Nu skulle vi haft med oss Postvagnens personvagnsexpert, eller annan kunnig, som kan säga om tåget på spår 10 är ett typiskt Malmö/Köpenhamn-tåg eller om det kan t.ex. vara ett anländande nattåg från Norrland, eller liknande. Från 7.22 till 7.58 är det ganska länge.
3 januari 1975 var en fredag. Men är det verkligen en minutvisare, den visare som står på .58? Jag tycker den är tunn som en sekukndvisare. Hade det inte varit för att xt 33 enligt tidtabell skulle avgå 8.07 så skulle jag påstå att klockan visar på 8.44 eller 8.45. Förbryllande. Kanske kan Jan se tydligare på sin bild?
Några avgångar och ankomster (enligt tidtabell) som möjligen är tänkbara för tågen på spåren 10 och 17:
Ank 7.13 snt 202 från Malmö, vagnar även från Halmstad och Kristianstad
Ank 7.44 snt 244 från Helsingborg, Italienexpressen, vagnar även från Milano, Köpenhamn, Karlskrona, Kalmar och Växjö
Ank 7.47 snt 703 från Oslo via Västerås, vagnar även från Helsingborg (via Göteborg), Strömstad (via Göteborg) och Uddevalla (via Trollhättan - Göteborg)
Ank 7.57 snt 951 från Långsele via Sundsvall, vagnar även från Vännäs, Trondheim och Storlien
Ank 8.10 xt 91 från Luleå, Bottenviken, vagnar även från Skelleftehamns övre, Umeå och Örnsköldsvik
Ank 8.44 snt 242 från Helsingborg, Hamburgexpressen, vagnar från Hamburg, Köpenhamn och Malmö
Ank 8.47 snt 713 från Göteborg via Flen - Västerås
Avg 9.22 snt 223 till Malmö, vagnar även till Köpenhamn.
(Those were the days.)
Inte kan väl xt 96 Ådalen ha avgått från spår 10? (Avgångstid 8.00.) Vilket av 951 och 91 var troligast att tas in på spår 10?
Här kan vi ha en mycket ovanlig hybrid fångad på bild.
1973 märktes lok upp med A + B, i anslutning till att framändes-märkning togs bort.
Detta lok har fortfarande kvar framändesmärkningen i form av klistrade "slickepinnar",
men det verkar också ha fått sin tekniska framände markerad med A på långbalken.
Troligen glömde man att ta bort den klistrade framändesmärkningen på just detta lok.
Det här kan faktiskt vara den enda bilden som visar ett felaktigt dubbelmärkt lok.
Jag skulle kunna tänka mig att satsa en slant på att det är 951 som står på spår 10. Visserligen förekom det nog att 91 ankom flera minuter tidigt, men jag har svårt att få det till att klockan är någonstans mellan 8.00 och 8.15, minutvisaren borde i så fall synas tydligt, och att 91 skulle varit mer än 10 minuter tidigt förefaller otroligt. För visst gick det väl restaurangvagn även i 951? Nästsista vagnen som skymtar verkar vara en restaurangvagn.
Nej det gick ingen restaurangvagn i 951.
Tänkte just svara detsamma, nej inget minne av restuarangvagn i 951. Däremot var spår 10 ingen tokig gissning för jag tror att nattågen från Norrland hellre kom in i Norra säcken eller på spår 10-12. Jag har sparat undan en vagnsammansättning för 951/952 (se nedan) från ett mycket gammalt inlägg i Postvagnen (Per Helmersson) när detta tåg var på tal. Jag skulle nog vilja att PTK-gänget kom tillbaka till Malmöspåret. Alternativt ett mycket förstärkt X96 Ådalen på grund av helgtrafik.Kom också ihåg att gårdagens expresståg gärna kunde vara inne vid plattform en bra stund innan avgång, Det var inte 5-10 minuter som det är idag. Mvh/Alex
Normalplan 170
tåg 951/952:
lok fr Cst
DF28 post Cst-Lsl (åter i 953)
F5 rg Cst-Lsl-Cst
WL3 69/83 Cst-Lsl/Vns-Cst (sommartid till Långsele pga brist på plats i Lapplandspilen till Vännäs)
B5 68 Cst-Lsl-Cst
AB3 67 Cst-Lsl-Cst
B8F 66 Cst-Lsl-Cst vintertid l fr Lsl s fr Cst
BF2 60 Cst-Tnd-Cst
AB3 59 Cst-Tnd-Cst
B8F 57 Cst-Str-Cst sommartid
BC1 56 Cst-Str-Cst
WL3 55 Cst-Str-Cst
WL12 54 Cst-Str-Cst under hösten till Ös
WL11 53 Cst-Str-Cst sommartid f fr Cst s fr Str
WL3 49 Cst-Ös-Cst ej lördagar
WL3 40 Suc-Cst åter i 954
lok fr Lsl