Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Rc1 1015 med expresståg 1975

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 426

    Rc1 1015 med expresståg 1975

    Den 3 januari 1975 skulle jag med detta tåg från Stockholm C.


    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 016

    Sv: Rc1 1015 med expresståg 1975

    Jag ska se om jag kan rota fram mina kommunicor i kväll som jag har på vinden just nu. Det bör gå att identifiera tåget. Visst står det Göteborg som destination. Klockans ser ut att vara kring 9 på morgonen. Ser ut som är ett natttåg som ankommit på spår 17 och gissar att det är ett tåg mot Skåne som står på spår 10.

    Det är säkert någon annan PTK-medlem som är snabbare än jag att lösa gåtan.

    Mvh/Alex


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Rc1 1015 med expresståg 1975

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag ska se om jag kan rota fram mina kommunicor i kväll som jag har på vinden just nu. Det bör gå att identifiera tåget. Visst står det Göteborg som destination. Klockans ser ut att vara kring 9 på morgonen. Ser ut som är ett natttåg som ankommit på spår 17 och gissar att det är ett tåg mot Skåne som står på spår 10.

    Det är säkert någon annan PTK-medlem som är snabbare än jag att lösa gåtan.

    Mvh/Alex
    Om inte Jan L har skrivit fel så kan du börja med att slå upp Xt 33.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 634

    Sv: Rc1 1015 med expresståg 1975

    Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Om inte Jan L har skrivit fel så kan du börja med att slå upp Xt 33.
    Inte skall Alex behöva gräva på vinden, jag kan berätta att enligt sommartidtabellen 1974 (som till största delen gällde även i januari 1975) så avgick X 33 från Stockholm 8.07 mot Göteborg, ank 12.35. Obligatiorisk platsreservering, utan resgods, restaurangvagn, barnkupé.

    Tåget på spår 10 är lite svårt att säga säkert, knappast S 253 8.22 till Mjölby utan servering, utan snarare X 5 Öresundspilen kl 7.22 till Malmö, Köpenhamn, Berlin och om jag tolkar rätt med restaurangvagn både till Malmö och Helsingborg.
    Det som möjligen talar emot det sista är att X 33 måste varit inne väldigt tidigt, eller att X 5 var försenat, eftersom det är så lång tid mellan 7.22 och 8.07..


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: Rc1 1015 med expresståg 1975

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Inte skall Alex behöva gräva på vinden, jag kan berätta att enligt sommartidtabellen 1974 (som till största delen gällde även i januari 1975) så avgick X 33 från Stockholm 8.07 mot Göteborg, ank 12.35. Obligatiorisk platsreservering, utan resgods, restaurangvagn, barnkupé.

    Tåget på spår 10 är lite svårt att säga säkert, knappast S 253 8.22 till Mjölby utan servering, utan snarare X 5 Öresundspilen kl 7.22 till Malmö, Köpenhamn, Berlin och om jag tolkar rätt med restaurangvagn både till Malmö och Helsingborg.
    Det som möjligen talar emot det sista är att X 33 måste varit inne väldigt tidigt, eller att X 5 var försenat, eftersom det är så lång tid mellan 7.22 och 8.07..
    Klockan förefaller vara xx.58, troligast då 7.58.

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-02-12 klockan 16:58:10.

  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 634

    Sv: Rc1 1015 med expresståg 1975

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Klockan förefaller vara xx.58, troligast då 7.58.
    Nu skulle vi haft med oss Postvagnens personvagnsexpert, eller annan kunnig, som kan säga om tåget på spår 10 är ett typiskt Malmö/Köpenhamn-tåg eller om det kan t.ex. vara ett anländande nattåg från Norrland, eller liknande. Från 7.22 till 7.58 är det ganska länge.


  7. #7
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    4 747

    Sv: Rc1 1015 med expresståg 1975

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu skulle vi haft med oss Postvagnens personvagnsexpert, eller annan kunnig, som kan säga om tåget på spår 10 är ett typiskt Malmö/Köpenhamn-tåg eller om det kan t.ex. vara ett anländande nattåg från Norrland, eller liknande. Från 7.22 till 7.58 är det ganska länge.
    3 januari 1975 var en fredag. Men är det verkligen en minutvisare, den visare som står på .58? Jag tycker den är tunn som en sekukndvisare. Hade det inte varit för att xt 33 enligt tidtabell skulle avgå 8.07 så skulle jag påstå att klockan visar på 8.44 eller 8.45. Förbryllande. Kanske kan Jan se tydligare på sin bild?

    Några avgångar och ankomster (enligt tidtabell) som möjligen är tänkbara för tågen på spåren 10 och 17:
    Ank 7.13 snt 202 från Malmö, vagnar även från Halmstad och Kristianstad
    Ank 7.44 snt 244 från Helsingborg, Italienexpressen, vagnar även från Milano, Köpenhamn, Karlskrona, Kalmar och Växjö
    Ank 7.47 snt 703 från Oslo via Västerås, vagnar även från Helsingborg (via Göteborg), Strömstad (via Göteborg) och Uddevalla (via Trollhättan - Göteborg)
    Ank 7.57 snt 951 från Långsele via Sundsvall, vagnar även från Vännäs, Trondheim och Storlien
    Ank 8.10 xt 91 från Luleå, Bottenviken, vagnar även från Skelleftehamns övre, Umeå och Örnsköldsvik
    Ank 8.44 snt 242 från Helsingborg, Hamburgexpressen, vagnar från Hamburg, Köpenhamn och Malmö
    Ank 8.47 snt 713 från Göteborg via Flen - Västerås
    Avg 9.22 snt 223 till Malmö, vagnar även till Köpenhamn.

    (Those were the days.)

    Inte kan väl xt 96 Ådalen ha avgått från spår 10? (Avgångstid 8.00.) Vilket av 951 och 91 var troligast att tas in på spår 10?


  8. #8
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Rc1 1015 med expresståg 1975

    Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Den 3 januari 1975 skulle jag med detta tåg från Stockholm C.

    Här kan vi ha en mycket ovanlig hybrid fångad på bild.

    1973 märktes lok upp med A + B, i anslutning till att framändes-märkning togs bort.
    Detta lok har fortfarande kvar framändesmärkningen i form av klistrade "slickepinnar",
    men det verkar också ha fått sin tekniska framände markerad med A på långbalken.

    Troligen glömde man att ta bort den klistrade framändesmärkningen på just detta lok.
    Det här kan faktiskt vara den enda bilden som visar ett felaktigt dubbelmärkt lok.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: Rc1 1015 med expresståg 1975

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    3 januari 1975 var en fredag. Men är det verkligen en minutvisare, den visare som står på .58? Jag tycker den är tunn som en sekukndvisare. Hade det inte varit för att xt 33 enligt tidtabell skulle avgå 8.07 så skulle jag påstå att klockan visar på 8.44 eller 8.45. Förbryllande. Kanske kan Jan se tydligare på sin bild?

    Några avgångar och ankomster (enligt tidtabell) som möjligen är tänkbara för tågen på spåren 10 och 17:
    Ank 7.13 snt 202 från Malmö, vagnar även från Halmstad och Kristianstad
    Ank 7.44 snt 244 från Helsingborg, Italienexpressen, vagnar även från Milano, Köpenhamn, Karlskrona, Kalmar och Växjö
    Ank 7.47 snt 703 från Oslo via Västerås, vagnar även från Helsingborg (via Göteborg), Strömstad (via Göteborg) och Uddevalla (via Trollhättan - Göteborg)
    Ank 7.57 snt 951 från Långsele via Sundsvall, vagnar även från Vännäs, Trondheim och Storlien
    Ank 8.10 xt 91 från Luleå, Bottenviken, vagnar även från Skelleftehamns övre, Umeå och Örnsköldsvik
    Ank 8.44 snt 242 från Helsingborg, Hamburgexpressen, vagnar från Hamburg, Köpenhamn och Malmö
    Ank 8.47 snt 713 från Göteborg via Flen - Västerås
    Avg 9.22 snt 223 till Malmö, vagnar även till Köpenhamn.

    (Those were the days.)

    Inte kan väl xt 96 Ådalen ha avgått från spår 10? (Avgångstid 8.00.) Vilket av 951 och 91 var troligast att tas in på spår 10?
    Jag skulle kunna tänka mig att satsa en slant på att det är 951 som står på spår 10. Visserligen förekom det nog att 91 ankom flera minuter tidigt, men jag har svårt att få det till att klockan är någonstans mellan 8.00 och 8.15, minutvisaren borde i så fall synas tydligt, och att 91 skulle varit mer än 10 minuter tidigt förefaller otroligt. För visst gick det väl restaurangvagn även i 951? Nästsista vagnen som skymtar verkar vara en restaurangvagn.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    366

    Sv: Rc1 1015 med expresståg 1975

    Nej det gick ingen restaurangvagn i 951.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 016

    Sv: Rc1 1015 med expresståg 1975

    Tänkte just svara detsamma, nej inget minne av restuarangvagn i 951. Däremot var spår 10 ingen tokig gissning för jag tror att nattågen från Norrland hellre kom in i Norra säcken eller på spår 10-12. Jag har sparat undan en vagnsammansättning för 951/952 (se nedan) från ett mycket gammalt inlägg i Postvagnen (Per Helmersson) när detta tåg var på tal. Jag skulle nog vilja att PTK-gänget kom tillbaka till Malmöspåret. Alternativt ett mycket förstärkt X96 Ådalen på grund av helgtrafik.Kom också ihåg att gårdagens expresståg gärna kunde vara inne vid plattform en bra stund innan avgång, Det var inte 5-10 minuter som det är idag. Mvh/Alex

    Normalplan 170
    tåg 951/952:
    lok fr Cst
    DF28 post Cst-Lsl (åter i 953)
    F5 rg Cst-Lsl-Cst
    WL3 69/83 Cst-Lsl/Vns-Cst (sommartid till Långsele pga brist på plats i Lapplandspilen till Vännäs)
    B5 68 Cst-Lsl-Cst
    AB3 67 Cst-Lsl-Cst
    B8F 66 Cst-Lsl-Cst vintertid l fr Lsl s fr Cst
    BF2 60 Cst-Tnd-Cst
    AB3 59 Cst-Tnd-Cst
    B8F 57 Cst-Str-Cst sommartid
    BC1 56 Cst-Str-Cst
    WL3 55 Cst-Str-Cst
    WL12 54 Cst-Str-Cst under hösten till Ös
    WL11 53 Cst-Str-Cst sommartid f fr Cst s fr Str
    WL3 49 Cst-Ös-Cst ej lördagar
    WL3 40 Suc-Cst åter i 954
    lok fr Lsl


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •