Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Sveriges mest inställda tåg

  1. #1

    Sveriges mest inställda tåg

    Expressen begav sig ut för att åka med Sveriges mest inställda tåg: Kustpilen från Linköping till Västervik.

    Men tåget var (wait for it...) inställt.


    / Kiwi


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 867

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Dåligt att de fegade ur och inte vågade åka längre än till Åtvidaberg.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    475

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Vad som framgått i dessa spalter är Östgötatrafiken ganska ointresserade men det var inget som kom fram i reportaget. Det innebär att den oinvigde fick för sig att det var pengabrist.
    Jag har läst om satsningarna i Småland, Värnamo- Jönköping-Nässjö- Eksjö så det är nog länstrafikens intressen som styr.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    517

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Vad som framgått i dessa spalter är Östgötatrafiken ganska ointresserade men det var inget som kom fram i reportaget. Det innebär att den oinvigde fick för sig att det var pengabrist.
    Jag har läst om satsningarna i Småland, Värnamo- Jönköping-Nässjö- Eksjö så det är nog länstrafikens intressen som styr.
    De nya verkstaden i Kalmar är ett fiasko. Ingen har begrepp om att fordon går sönder kvällar och nätter. Man jobbar bara dagtid må-fr. I helger och kvällar samlas fordonen på hög. Fastän man har 2 fordon skadade finns det 9 fordon till 7 omlopp. Många andra jvg-företag skulle vara jättelyckliga med sådan reserv. Otroligt dåligt skött av de som styr. Ötraf har ju blivit av med 2 stora tåghatare nu så det kanske finns chans att det värsta motståndet mot Länsbanorna kan försvinna.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 867

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Vad som framgått i dessa spalter är Östgötatrafiken ganska ointresserade men det var inget som kom fram i reportaget. Det innebär att den oinvigde fick för sig att det var pengabrist.
    Jag har läst om satsningarna i Småland, Värnamo- Jönköping-Nässjö- Eksjö så det är nog länstrafikens intressen som styr.
    I artikeln nämns bara KLT (som för övrigt håller på att avveckla sin förkortning som varumärke) och Östgötatrafiken betalar väl en summa för biljettgiltigheten och det är väl allt.

    Senast redigerat av Mattias C den 2019-02-12 klockan 20:09:53.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 867

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    De nya verkstaden i Kalmar är ett fiasko. Ingen har begrepp om att fordon går sönder kvällar och nätter. Man jobbar bara dagtid må-fr. I helger och kvällar samlas fordonen på hög. Fastän man har 2 fordon skadade finns det 9 fordon till 7 omlopp. Många andra jvg-företag skulle vara jättelyckliga med sådan reserv. Otroligt dåligt skött av de som styr. Ötraf har ju blivit av med 2 stora tåghatare nu så det kanske finns chans att det värsta motståndet mot Länsbanorna kan försvinna.
    Det är rejält mycket dyrare att ha personal att jobba kvällar och helger. Ska man ha det måste den kostnaden tas någonstans ifrån. Inställda tåg kostar ju också men inte lika mycket.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    314

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det är rejält mycket dyrare att ha personal att jobba kvällar och helger. Ska man ha det måste den kostnaden tas någonstans ifrån. Inställda tåg kostar ju också men inte lika mycket.
    Konstigt argument! Det är betydligt dyrare att köra tåg på kvällar och helger också, men det är ju samhällsservice liksom t ex sjukvård på obekväm arbetstid.


  8. #8
    Avstängd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det är rejält mycket dyrare att ha personal att jobba kvällar och helger. Ska man ha det måste den kostnaden tas någonstans ifrån. Inställda tåg kostar ju också men inte lika mycket.
    Den kostnaden tas lämpligen från de pengar som används för att hyra in ersättningsbussar inklusive bussförare som nu får jobba såväl kvällar och helger men även vardagar när underhållspersonalen sedan är i tjänst och jobbar med fordonen.

    Underhållspersonalen har väl inte mer i OB än vad bussföraren har i lön+OB+kostnaden för bussen?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 867

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Konstigt argument! Det är betydligt dyrare att köra tåg på kvällar och helger också, men det är ju samhällsservice liksom t ex sjukvård på obekväm arbetstid.
    Bara akut sjukvård. Primärvården är bara tillgänglig på vardagar. Majoriteten av all samhällsservice är bara tillgänglig på vardagar 8-17.

    Om du tycker det är ett konstigt argument, vartror DU att verkstaden inte är öppen på kvällar och helger?

    Senast redigerat av Mattias C den 2019-02-13 klockan 08:07:13.

  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    777

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Bara akut sjukvård. Primärvården är bara tillgänglig på vardagar. Majoriteten av all samhällsservice är bara tillgänglig på vardagar 8-17.
    Nu är vi utanför PVs område men sjukvården har insett att det är dyrt och inte värst optimalt att låta exempelvis operationssalar stå tomma så nu utför man även många icke akuta operationer utanför "kontorstid".


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 867

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Den kostnaden tas lämpligen från de pengar som används för att hyra in ersättningsbussar inklusive bussförare som nu får jobba såväl kvällar och helger men även vardagar när underhållspersonalen sedan är i tjänst och jobbar med fordonen.

    Underhållspersonalen har väl inte mer i OB än vad bussföraren har i lön+OB+kostnaden för bussen?
    Så vad är din teori varför verkstaden inte är öppen kvällar och helger? Om det inte beror på ekonomin?


  12. #12
    Avstängd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Så vad är din teori varför verkstaden inte är öppen kvällar och helger? Om det inte beror på ekonomin?
    Tillåt mig att gissa på bristande ledning och styrning av verksamheten. Oklart för mig om det ligger på den politiska nivån eller på tjänstemannanivå.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    517

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det är rejält mycket dyrare att ha personal att jobba kvällar och helger. Ska man ha det måste den kostnaden tas någonstans ifrån. Inställda tåg kostar ju också men inte lika mycket.
    Och vad kostar det att bli till allmänt åtlöje hos folk längs hela banorna. Det enda man hör här i mina trakter är "Lägg ner skiten" då vet vi ju vad som kommer och var vi ska stå och vänta. När ni diskuterar kostnaden för Bussersättning får ni inte glömma alla Taxibilar som ska passa alla tåg i FALERUM. Och 4 Tåg i BASTHAGEN. För några år sedan skötte Taxi i Åtvidaberg dessa resor och då kostade varje tur drygt 400 kronor. Nu finns inte Åtvids taxi kvar och Stångå Buss som sköter taxi i Åtvid nu hinner inte med att passa tågen utan TAXI KURIR i LINKÖPING kommer hit för dessa resor .Jag tror att det kostar multum att sköta tågtrafiken så illa som man gör.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 162

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Tillåt mig att gissa på bristande ledning och styrning av verksamheten. Oklart för mig om det ligger på den politiska nivån eller på tjänstemannanivå.
    Men är det inte mer komplext? Vad är den trånga sektorn?

    Om det är för trångt i verkstaden, men man har personal på vardagarna som går i vägen för varandra, då vore det ju smart att låta några jobba på helgerna. Medan om det i stället är personal som saknas, och de kanske behöver vara flera på plats samtidigt för att hjälpa varandra, då blir det säkert sämre att sprida ut dagens personal att även jobba på helger.
    Är det lätt att rekrytera fler reparatörer, så man kan ha lika många på vardagar, men dessutom några på helgerna, då är ju helgarbete bra? Eller är det i stället brist på kunnig personal, och att en del av dagens personal skulle säga upp sig om de tvingades jobba helg, för att i stället ta jobb på en vanlig bilverkstad med helgledigt (mina bilverkstäder har inte öppet på helger)?
    Hur mycket stoppande fel som är enkla att åtgärda (alltså på 1-2 timmar) dyker upp under helger? Är det många så vore ju åtminstone någon jourreparatör bra. Eller ligger man efter med underhållet för att det är stora regelbundna underhåll och alldeles för mycket krockskador som tar det mesta av tiden, i så fall blir det inte säkert bättre?
    Eller handlar det om pengar, finns det inte ens pengar för att betala OB-ersättningen?

    Så, jag har ingen aning om det vore bättre eller sämre för helheten att ha verkstaden öppen under helger, det är alldeles för komplext. En politiker skulle kanske plötsligt kunna peka med hela handen, utan att veta sammanhanget.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    517

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men är det inte mer komplext? Vad är den trånga sektorn?

    Om det är för trångt i verkstaden, men man har personal på vardagarna som går i vägen för varandra, då vore det ju smart att låta några jobba på helgerna. Medan om det i stället är personal som saknas, och de kanske behöver vara flera på plats samtidigt för att hjälpa varandra, då blir det säkert sämre att sprida ut dagens personal att även jobba på helger.
    Är det lätt att rekrytera fler reparatörer, så man kan ha lika många på vardagar, men dessutom några på helgerna, då är ju helgarbete bra? Eller är det i stället brist på kunnig personal, och att en del av dagens personal skulle säga upp sig om de tvingades jobba helg, för att i stället ta jobb på en vanlig bilverkstad med helgledigt (mina bilverkstäder har inte öppet på helger)?
    Hur mycket stoppande fel som är enkla att åtgärda (alltså på 1-2 timmar) dyker upp under helger? Är det många så vore ju åtminstone någon jourreparatör bra. Eller ligger man efter med underhållet för att det är stora regelbundna underhåll och alldeles för mycket krockskador som tar det mesta av tiden, i så fall blir det inte säkert bättre?
    Eller handlar det om pengar, finns det inte ens pengar för att betala OB-ersättningen?

    Så, jag har ingen aning om det vore bättre eller sämre för helheten att ha verkstaden öppen under helger, det är alldeles för komplext. En politiker skulle kanske plötsligt kunna peka med hela handen, utan att veta sammanhanget.
    Jag vet inget om vad för fel som uppstå titt som tätt, men i helgerna händer det mycket ofta att flera tåg blir inställda. Inställningarna hänger med till måndagar och tisdagar.Sedan med en gång finns det fordon Dock sällan till Oskarshamn. Därför tror jag att det är många små SKITfel som skulle vara enkla att laga om personal fanns på verkstaden. Det är väl ett gäng politiker som ALDRIG åker tåg och heller inte bryr sej utan kör med fina bilarna som har bestämt detta.


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Jag vet inget om vad för fel som uppstå titt som tätt, men i helgerna händer det mycket ofta att flera tåg blir inställda. Inställningarna hänger med till måndagar och tisdagar.Sedan med en gång finns det fordon Dock sällan till Oskarshamn. Därför tror jag att det är många små SKITfel som skulle vara enkla att laga om personal fanns på verkstaden. Det är väl ett gäng politiker som ALDRIG åker tåg och heller inte bryr sej utan kör med fina bilarna som har bestämt detta.
    Och vems fel är det att det finns så DUMMA POLITIKER i de beslutande organen?
    Det kan väl aldrig vara så att de flesta väljare inte bryr sej ett dyft om dessa tåg eftersom dom aldrig åker med dom utan kör runt i sina fina bilar?
    Om det (mot all förmodan) skulle vara så kan vi konstatera att den representativa demokratin tycks fungera - den innebär (bland annat) att allt inte blir som jag vill...

    funderar
    Thomas K Ohlsson


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 830

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Jag vet inget om vad för fel som uppstå titt som tätt, men i helgerna händer det mycket ofta att flera tåg blir inställda. Inställningarna hänger med till måndagar och tisdagar.Sedan med en gång finns det fordon Dock sällan till Oskarshamn. Därför tror jag att det är många små SKITfel som skulle vara enkla att laga om personal fanns på verkstaden. Det är väl ett gäng politiker som ALDRIG åker tåg och heller inte bryr sej utan kör med fina bilarna som har bestämt detta.
    Är du helt säker på att det är ett antal "politiker" som sitter och plitar med bl a fordonsomlopp, underhållsplanering och verkstädernas arbetstider? I så fall är din tilltro till dem större än min.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    517

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Är du helt säker på att det är ett antal "politiker" som sitter och plitar med bl a fordonsomlopp, underhållsplanering och verkstädernas arbetstider? I så fall är din tilltro till dem större än min.
    Efter att jag fick reda på att verkstaden skulle ha stängt helger och nätter så skrev KLT att det var bestämt och dom hade inte med det sköta. Då måste det väl komma från ett gäng politiker i Kalmar Regionen . Vilka vet jag inte och bryr mej heller inte. Men politiker vet jag ju vad det är för sorts folk. Bygger man en verkstad för många miljoner och inte klarar att ha personal så borde man flytta underhållet nånstans dit det finns personal.


  19. #19
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Efter att jag fick reda på att verkstaden skulle ha stängt helger och nätter så skrev KLT att det var bestämt och dom hade inte med det sköta. Då måste det väl komma från ett gäng politiker i Kalmar Regionen . Vilka vet jag inte och bryr mej heller inte. Men politiker vet jag ju vad det är för sorts folk. Bygger man en verkstad för många miljoner och inte klarar att ha personal så borde man flytta underhållet nånstans dit det finns personal.
    För exempelvis återkommande service torde det bästa vara att verkstaden är igång när fordonen inte är det.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    517

    Sv: Sveriges mest inställda tåg

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    För exempelvis återkommande service torde det bästa vara att verkstaden är igång när fordonen inte är det.
    Läste precis nu att det var inställt till Västervik . Till Oskarshamn har inga tåg gått dagtid på 1 månad


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •