Som nämndes i tidigare tråd om urspårningen på Malmbanan så pågick arbete med att lossa trailrar och containrar på bangården i Gällivare under gårdagen. Den nya bangården utrustades med ett spår för lastning och uppställning som till större delen saknar kontaktledning och detta spår används ibland för att lossa lastbärare från skadade vagnar som fått växlas ur passerande tåg. Den här gången var dock omfattningen lite större då hela spåret var upptaget av vagnar och containrarna trängdes vid sidan av bangården.
Containrar på och intill bangården i Gällivare i solen mitt på dagen.
Postcontainrar som lossats och ställts upp intill bangården.
Dragkraften för vagnarna på spår 6 var 185 682-2.
Det händer ibland att enstaka vagnar lossas på spår 6, men vanligen inte i den här omfattningen.
Godståget som lossas på spår 6 och Norrtågs X52 9042 som inväntar resenärer med buss norrifrån på spår 1a.
Fler containrar ska lossas i norra delen av spår 6.
Kättingar krokas fast i containerns hörn.
Containern lyfts av från vagnen med mobilkranen.
Benen fälls ut och containern ställs upp intill spåren.
Proceduren upprepas med nästa container på samma vagn.
Ännu en container lyfter från vagnen och hittar nya vägar mot slutmålet.
En liten luftfärd på väg mot den tillfälliga uppställningen.
Uppställning intill containern som stod på samma vagn.
Kättingarna lossas åter och arbetet kan fortsätta.
Gällivare blev tillfälligtvis ett logistikcentrum och lastområdet på nya spår 6 kom väl till pass.
Lossningsarbetet fortsätter med resterande containrar.
Containrarna i södra delen av spår 6, här står också den gaffel som används för att lyfta trailrar.
Slutligen rullade också denna motortralla in norrifrån med en vagn lastad med två trailrar.